Ge full kontroll av telefonen till appen

Diskussion i 'Allmänt' startad av ergoforcen, 15 maj 2010.

1. ergoforcen

ergoforcen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Varför kräver vissa appar full kontroll av din tele,som mail,adresslistor,samtalshistorik mm i princip hela ditt teleliv. Jag har svårt att se vad det har med appen att göra. Ett exempel är pricerunner. Mej fick det att avstå nedladdning. Har någon nægra tankar eller svar om detta

2. TLink

TLink Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Apparna kräver ju mer eller mindre del av system för att fungera och sen är det väl så att man kan undrar varför en del appar kräver olika funktioner. Man kan ju dock undrar som sagt varför pricerunner behöver nyttja dina samtalslistor, det låter ju helt uppåt väggarna. Om det nu va så att pricerunner va appen du beskrev? :)

Det kanske kan vara så att pricerunner använder funktioner som på nåt sätt inkluderar samtalslistor men inte alls nödvändigtvist använder samtalslistorna?

Finns det nåt sätt att kolla vad en app gör? Loggas sånt nånstanns som man kan se? Om nån vet :)

3. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 050
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Jag vet att prisjakt appen vill ha tillgång till din telefonbok för att kunna spara ner butiker i den efter att du sökt upp dem.
    Pricerunner vill enligt installationen endast ha tillgång till nätverk?

4. ergoforcen

ergoforcen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Sorry,jag menade till ex Prisjakt somkräver tillgång till persobliga uppgifter,läsa kontaktinformation och skriva kontaktuppgifter osv men det finns dom som är värre detta var bara ett ex och aha det är dãrför dom vill skriva i din adressbok

Last edited: 15 maj 2010
  5. blysprutan

blysprutan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag har faktiskt funderat på samma sak.
    Det finns många exempel där jag har Avbrutit, Tex när ett spel ska ha kontroll över GPS telefonbok mm.
    Ännu mer skrämmande är det när man ser antalet Nerladdningar på en sån app..

6. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Så länge den inte kräver 'Services that costs you money' så är det nog ingen fara.

7. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Oftast finns det en anledning, som med prisjakt ovan. Men när det inte finns det bör man va skeptisk, tänkte tex. tanka ett spel för ett tag sedan, dock krävde det GPS och internet. Internet kanske kan va berättigat till nån highscore men fan inte GPS, det blev inget av det iaf.