Geely som äger Volvo kan ev, köpa upp Meizu: Geely to join smartphone business with Meizu acquisition - GSMArena.com news Intressant. De har kommit i skymundan bland de andra Kinesiska märkena. Kan kanske bli en nytändning.
Saknar Meizu. Det var mitt favoritmärke en gång i tiden. Under deras storhetstid tävlade de med Xiaomi om att släppa den mest prisvärda androidtelefonen.
Verkligen. Hade en M3 MusicCard som jag var otroligt nöjd över. Mindre storlek än deras flaggskepp M6.
Undrar om Geely verkligen är intresserad av just Smartphone... Eller om man anser att det kunskapen går att applicera i andra områden
Meizu hamnade i samma sits som LG. De var ganska innovativa och körde på sin egen designfilosofi. Tyvärr var det ingen som lönade sig utan de tappade istället marknadsandelar. De var som mest framgångsrika när de kopierade Apples design/estetik och sålde hårdvaran till superlåga priser i stil med Xiaomi. Dock förstår jag att den strategin inte heller håller i längden då vinstmarginalerna antagligen blir för små. Nästan omöjligt att tävla med Xiaomi och BBK, de är för stora. Även om de får Geely som ägare blir det nog en rejäl uppförsbacke.
Jag vet inte om det är det som är Geelys syfte. Men bilarna blir mer och mer uppkopplade och anslutna till olika tjänster. Både olika typer av positioneringstjänster samt i underhållssyfte. Typ att verkstan kan koppla upp sig mot bilen på fjärr och läsa av felkoder, uppgradera mjukvara m.m. Sedan vill väl alla ha internet i bilen. Så bilar och mobilteknik håller på att växa ihop.
Ja, om man säljer 100 miljoner telefoner om året kan man dra nytta av enorma stordriftsfördelar och pressa ner kostnaderna per enhet. Helt omöjligt för små företag att konkurrera. Det har visat sig senaste åren. Det finns inget nytt företag som är på väg att slå sig in på allvar.
Har varit lite tyst om Meizu, men de utvecklar satellit mobiler: Chinese auto giant Geely to launch phones with satellite feature after acquiring Meizu · TechNode
Nu har de visats upp: Meizu 20 series debut with Snapdragon 8 Gen 2, 50MP main cams and Flyme 10 Är inte ett fan av kameramodulerna. Går så långt ned i en rad och blixten hamnar i mitten av mobilen ungefär på Pro varianterna.
Verkar som Geely har ändrat sig, Meizu ska expandera internationellt: View: https://www.youtube.com/watch?v=_k5rLeZ1GPM&t=1201s