Är inte det inbyggt i Android? I den medföljande kameran dvs. Om inte annat så finns det i SnapPhoto Pro.
Har du då tagit bilder utan att ändra på några inställningar ?. för jag pröva med o ladda upp min bild på gpsfoto.se men får då tillbaka det o står att det ej finns någon gps kordinat på bilden ..
Hmf, jag har själv inte en Magic.. men jag antar att det kan vara skillnad på vanilla- och HTC-ROM:en. Man tycker ju att det borde finnas någon motsvarighet även i HTC:s variant.
Har HTC's kamera-app, och även om det finns många inställningar, hittar heller inte jag någon switch för geo-taggning. Märkligt - borde ju vara default för en telefon med GPS!:confused: /Mats
Kollade några av mina bilder med exiftool (http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/), och de bilder jag tog igår (CyanogenMod 3.4.6) hade GPS-data - de jag tog idag (CyanogenMod 3.5) hade det inte. Ska försöka lägga tillbaks camera-appen från 3.4.6 <edit>Samma HTC kamera-app i båda buildarna. Det visar sig att inomhus (utan GPS-signal) får man inga location-/GPS-relaterade taggar i EXIF. Utomhus, med GPS på, finns taggarna där de ska.</edit> /Mats
Japp, jag har i alla fall geotaggning i Heron. Starta kameran. Meny -> inställningar -> geotaggning av/på (går bara att aktivera om GPS är aktiv. Hur man gör ifall man har gått en runda, tagit foton, och haft gps på, för att i efterhand koppla geotaggar på bilderna vet jag ej. jag testade ett program som heter my tracks, som loggar var man rör sig. får fram en detaljerad bild efteråt som går att tanka upp till google maps, dela med facebook och andra ställen. rätt kul faktiskt.
Det funkar lite sporadiskt tycker jag, kör med senaste Cyanoagen och där finns det inbyggt. Hade inte en aning om det men prövade det inomhus. Funkade sämst då om den öht lade in någon information med funktionen finns.
Jag skulle vilja kunna snabbt spara min position för att sedan stoppa in informationen i foton jag tagit med min riktiga kamera (fotar med råformat och redigerar med Bibble). Någon som vet ett bra sätt/lämplig app?
Tyvärr har jag inte hittat något bra sätt ännu. Till symbian finns zonetag, men finns ju ingen android-klient till det tyvärr. Och den går också mot flickr, inte mot bilder lokalt tror jag, men för mig personligen har den funkat bra (på symbian då).
Funderar på om TrackMyLife kunde vara ett bra sätt. Fast egentligen vill jag inte ständigt logga min position - känns lite utlämnande... Jag lyckas dock inte få rätt datum. Det verkar börja på 1 januari 1970.