Geo-tagging fungerar ej vid upload av foto till picasa.

Diskussion i 'Liquid/Liquid E' startad av 007Magnus, 7 februari 2010.

1. 007Magnus

007Magnus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Har slagit på geo-taggingfunktionen vid kameradelen (i inställningar) och gps;en är igång. Men när jag väljer att share;a bilden jag just tagit så finns det likt förbaskat ingen information om longitud och latitud när bilden ligger på mitt picasa webalbum.
    Kameramodell, upplösning, bländare och brännvidd är den enda metainformation som verkar följa med fotot..
    Inte ens iso-värdet åker med (det kan ju ställas om).

Är det en bugg i den medföljande kameraappen?

2. Validus

Validus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Provade att maila bilden till mig själv från mobilen och jag kunde utläsa GPS sakerna på PC'n sen.

Du kan se ifall den är geotaggad om du kollar på bilden via nemo player då ser du en GPS icon uppe i kanten och kan klicka på den och få fram positionen på mobilen.

Har minne av att när jag bara förde över bilden via USB kabeln så fick jag inte med nån GPS information men när jag maila den via nemoplayern så fick jag det. Kan dock bara vara mitt minne som spelar ett spratt.

Men i vilket fall jag får med mig GPS Positionen till PC'n, inte provat picasa eller vad det hette.

3. 007Magnus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Har kollat på bilden via Nemo-player i telefonen och jag får INTE upp någon GPS-symbol.
    Har tidigare skickat bilden via e-mail, men där gick det inte att utläsa några metadata med EXIF-pluginnen som jag dragit ned till firefox.
    I utforskaren och i andra bildvisningsprogram så saknas latitud och longitud (gps-koordinater).
    Undrar om det har att göra med den upppdatering av bioset som jag kör på, 2.000.5?

Och, föresten, picasa är ju helt enkelt googles eget bildhanteringsprogram (du kan redigera och sen ha webalbum. Ska fungera med GPS-koordinater. Dvs du kan ta en bild i telefonen och sen direkt gå in på datorn hemma och se bilden på google picasas webalbum, inklusive vart den var tagen på en karta. Inga överföringar behöver göras. När du tar bilden så är ett av förhandsvalen (förutom att maila bilden) vid "share", att just lägga upp den på Picasa.
    I alla fall var det tänkt så...

Last edited: 9 februari 2010
  4. Validus

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Du får upp själva geotagging saken efter du tagit en bild? Man ska få en typ "wait geotagging" när man fottat, och se då till att ha gps påslagen annars blir det inte mycket att hurra för.

5. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har också märkt det, verkar hända när telefonen inte får något GPSlås och man har aGPS och den andra assistsaken av. Hade typ samma strul på min ADP, dvs att när den itne hade något GPSlås fick man ingen geotagg.
    Iofs är kamerappen i liquid rätt knarkad och jag föredrar nästan vanilla nuförtiden.

6. 007Magnus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Har inte fått något "wait geotagging". Det enda jag ser är symbolen för GPS när jag ska ta en bild, då jag aktiverat geotagging.
    Men det blir alltså ingen tagging!

7. 007Magnus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Vad är aGPS? Det jag ser under inställningar för GPS (under "My location") som skulle kunna påverka kameraappen/geotagging är:
    * Use wireless networks.
    * Enable GPS satellites.
    * Share with google.
    * Ephemeris download.
    Alla är aktiverade, men geotagging fungerar ändå inte.

Tycker det är väldigt mycket som buggar ur till och från eller saker som inte alls fungerar över huvudtaget.
    Vet inte om det är romen jag kör med, 2.000.5, eller om det är buggar som ändå finns.
    En sak jag tappat är tethering. Jag kan inte använda mobilen som 3G-modem längre efter flashningen. Tidigare var det inga problem.
    Ibland så släcker skärmen ned sig betydligt snabbare än den minut som den är ställd till (och telefonen går ut i låsläge).
    Ibland så slutar landskapsläge att fungera.
    Tangentbord som hänger kvar.
    Och en massa andra småbuggar.

8. Validus

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

9. 007Magnus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

10. Validus

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Prova att rulla tillbaka rommen och prova

11. 007Magnus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Nja, ska väl snarare uppdatera romen snart....
    Inte livsavgörande med automatisk geotagging, men det vore rätt så fräckt.
    Vem vet, kanske det fungerar med nästa rom.
    Dessutom kanske tetherproblemet löser sig med en ny rom också.
    För att köra med telefonen som modem blev jag tvingad till att installera pda-net, som verkar göra att det går långsammare att surfa med 3G än innan.
    Innan rom updaten 2.000.5 gick det ändå.