Fråga: "ghosta" en Android?

Discussion in 'Galaxy S2 - Allmänt' started by jimmyfogelqvist, Nov 16, 2011.

1. jimmyfogelqvist

jimmyfogelqvist Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra
    Info:
    Ganska bra telefon.
    Platta:
    iPad Air2
    Hej. Finns möjligheten att spara en total bild av en Androidtelefon och sedan föra över den till en annan enhet? Jag har nämligen en några månader gammal telefon som jag har fixat iordning som jag vill ha den, men jag har fått tag på en helt ny telefon som jag vill ha precis likadan. Finns det något lätt sätt att fixa detta på, eller måste jag sitta och installera appar och överföra bilder, göra inställningar etc manuellt?

Telefonerna är Samsung Galaxy SII.

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

En nandroid backup skulle nog göra precis det. Men jag är ej van kring root på s2. Om det kräver en ny flash av rom så hjälper det inte.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk

3. bykkarn

bykkarn Youth Droid Medlem

Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6p
    Varför skulle det vara skillnad på en 1 vecka gammal och en launch telefon?

1 Roota om du inte har det.
    2 starta om till cmw/recovery
    3 gör en backup under backup and restore (dessa kallas nandroid backup)
    4 kopiera till telefon of choice
    5?????
    6 profit

Sent from my GT-I9100

4. luttman

luttman Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

1. är det samma telefon?
    2. även att det är en likadan telefon så kan det finnas skillnader hårdvarumässigt som kan skapa komplikationer.
    3 jag hade gjort en backup med titaniumbackup och lagt in allt med data.

5. jimmyfogelqvist

jimmyfogelqvist Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra
    Info:
    Ganska bra telefon.
    Platta:
    iPad Air2
    Tack för alla tankar. Jag har tittat på alternativen lite och vill helst inte roota telefonen. Jag har gjort det förut och vill helst inte göra det igen.
    Då hittade jag appen "MyBackup", som inte kräver root, men får jag en lika total spegelbild av min telefon med "MyBackup"? Dessutom, kanske en löjlig fråga, behöver jag installera "MyBackup" på den nya telefonen innan jag kan återställa, eller räcker det med att sätta i minneskortet med säkerhetskopiorna på och allt finns redan där?

Oj! Läste just på Market att mångas säkerhetskopior har försvunnit, kanske skulle titta på något annat program ändå.

Last edited: Nov 17, 2011
  6. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Det är en hel del filer som MyBackup inte har behörighet att komma åt, eller som du som "vanlig" användare för den delen inte kan komma åt, på grund av att enheten inte är rootad. Systemapplikationer, appspecifik data m.m. Dessa kräver att du har rootbehörighet. Jämför med exempelvis Titanium Backup, som praktiskt taget klarar av att ta en säkerhetskopia på allt.

7. 4305ms

4305ms Senior Droid Medlem

Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Det kommer inte gå smärtfritt och oavsett vilket program du väljer att göra en backup på och sedan överföra till nya telefonen - så är du tvungen att hämta hem programmet på den nya telefonen.

Att få backup på precis allt. Dvs allt från ringsignal, sparade sms, telefonlistor med mest uppringda, bakgrundsbilder till vilka widgets som ligger framme med ett enda program blir... svårt, eller vad jag vet, omöjligt.. iaf utan komplikationer.

Titanium löser det mesta åt dig men inte utan root.
    Sedan om du tex använder adw ex eller lpp som luncher så kan du spara de inställningar du gjort (appen lägger en fil på sd kortet) och sedan föra över till nya telefonen - där du återigen får installera appen och sedan välja restore.
    Då får du tillbaka widgets etc etc som du hade på din tidigare telefon. En sådan fil vet jag faktiskt inte om samsungs luncher skapar.. har inte sett något kommando som säger "spara layout" eller dylikt när jag hade sgs2an.

Nandroid bör du definitivt undvika att använda när du ska flytta över till en ny telefon.

8. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

I övrigt kan det nog vara värt att nämna att SDK:n tillhandahåller stöd för just appspecifika säkerhetskopior som lagras i molnet och som är knutna till ditt Googlekonto, men det är väldigt få utvecklare som faktiskt utnyttjar det. Tråkigt nog.

Mer läsning: Data Backup | Android Developers.