Gimbal till mobilen eller GoPro Hero 5?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Filikun, 5 jun 2018.

1. Filikun

Filikun Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T
    Jag ska ut på en roadtrip i Europa efter midsommar och tänkte äntligen få möjlighet att filma lite. Jag sitter på en GoPro Hero 5 med en del tillbehör samt en Samsung S7 edge. Jag funderar på att köpa en gimbal för att få de där riktigt sköna och stabila klippen och kollar på FeiyuTech G5 till GoPro eller en Dji osmo mobile 2 till telefonen.

Det hade ju varit skönt att slippa använda mobilen som kamera men Dji har bland annat möjligheten att följa objekt vilket ger en riktigt skön effekt. Medans G5an låter mig använda GoPro till ett litet högre pris.

Om ni skulle ut på en roadtrip, vad hade ni köpt. Är en gimbal runt 2K värt pengarna för vad man får eller ska jag spara pengarna och bara köra ett handstativ istället?

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 367
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Gimbal ger dig ju möjlighet att röra dig samtidigt som du filmar och skapa väldigt snygga panoreringar osv, vilket skapar en betydligt trevligare video än om du har ett statistik stativ. Blir mer levande och roligare video helt enkelt.

Det kan vara fördelaktigt att filma med telefonen då du har en stor och ljusstark display som visar vad som händer, och du kan dessutom redigera videon direkt i telefonen eller dela med dig av klipp i några klick.

Det är rätt tidsödande att föra över videon mellan olika enheter, men det beror lite på vad du har tänkt att göra av videon. Tänker du sätta dig och redigera den i efterhand på datorn saknar det kanske betydelse.

Främsta anledningen till att satsa på en GoPro framför en telefon är nog om du behöver något som är lite mer stöttålig, kompakt och som du kan fästa på tex hjälm, ryggsäck och andra prylar.

Filikun och katho gillar detta.
  3. Filikun

Mottagna gillanden:
    81
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T
    Det lutade åt en Dji för mobilen först men det var tre saker som recensioner sa mig som gjorde att jag blev osäker och började kolla på gimbal till GoPro istället. Första var att folk hade problem med OIS på mobilen, det går tydligen inte att stänga av på vissa modeller vilket gjorde att OIS och gimbalen tävlade om stabilisering och gjorde att videon såg rintigt kass ut. Det andra har med färgåtergivning att göra. På gorpron kör jag flat vilket gör att jag har stora möjligheter i efterproduktion att korrigera färgerna. Samsung som vi vet har ju tendensen till att köra lite väl extrema färger. Och det sista var helt enkelt att det var ganska bökigt att sätta fast telefonen och kalibrera den vad jag förstod varje gång man skulle använda den. Detta verkade vara ett störmoment för många då man ofta på resa använder mobilen som GPS och annat.

Men förutom det så hade det, precis som du säger, varit nice att använda skärmen på mobilen + att funktionen att Dji kan följa objekt vilket var rätt häftigt. Annars är väl GoPro en bättre kamera?

Jag försökte komma åt lite mer avancerade inställningar för Samsung S7 edge kamera men resultatet blev att jag inte kunde filma i mer än 1080 och hade inte särdeles mycket att säga till om när det gäller färgton.

4. Kimvas

Kimvas Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Måste ju finnas bra gimbals som passar både telefon och GoPro, så att du kan växla?

5. Filikun

Mottagna gillanden:
    81
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T
    Det verkar vara antingen eller, jag såg att till DJI fanns där någon tredjeparts modul man kunde sätta in för sin GoPro men grejen är att den är ju inte gjord för den vikten vilket ju kan pajja motorn på sikt.

Kimvas gillar detta.