Gjorde HTC sista Stock-rommen lite slö med flit?

Diskussion i 'Hero' startad av axelkalas, 7 sept 2010.

1. axelkalas

axelkalas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Denna fråga vänder sig främst till er som är kunniga om arkitekturen bakom Android till Heron, men det är också en fråga om marknadsstrategier... :money:

De som flashat om sin telefon vet att 2.1 Stock-rommen är slöare de flesta customs. Min blev även betydligt slöare än med 1.6.

En mobiltillverkare vill såklart både att kunderna ska vara nöjda med sin gamla telefon, samt att de ändå ska vilja köpa nya modeller. Ser HTC därför till att göra uppdateringen tillräckligt snabb för att ingen ska bli sur, och tillräckligt långsam för att de nya telefonerna ska locka? Kom ihåg att de flesta inte håller på och rootar sina lurar utan bara kör de uppdateringar som dimper ner.

2. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Kan ju också vara så enkelt att HTC ju faktiskt måste lämna support på sin mjukvara också och därför inte vågar "trolla" för mycket. Det måste ju som sagt fungera för alla.
    När man kör custom roms är man ju lite mer tolerant mot små buggar och romkokarna vågar experimentera betydligt mer med optimering och överklockning.

3. axelkalas

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Väldigt sant, allt som baserats på den officiella 2.1 har varit väldigt stabilt :o Men i detta fallet blev jag ändå fundersam, eftersom jag upplevde att optimeringen (och klockningen såklart) var det som puttade min Hero över gränsen och gjorde den till en riktigt imponerande telefon.

4. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Håller med. Min Hero är bättre nu än vad jag någonsin trodde den skulle vara. Tänkte jag skulle bytt telefon nu i höst men är inte alls sugen att byta längre utan väntar nog på 3.0 istället.
    Aktiverade JIT idag och det blev ytterligare en liten kick i prestanda på vissa tidigare långsama appar. Bl.a. Vignette.

5. twonkey

twonkey Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9
    Platta:
    Nexus 10, Ipad Air
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Mi Band 2, Galaxy Gear S3
    är inte JIT aktiverat som standard i FROYO 2.2 elelinux v1.7.1?

6. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Jag brukar inte vara konspiratorisk av mig men i detta fallet verkar det ju inte bättre... se bara vad HTC gjorde med Heron när dom skulle slppa Desire/Legend... de drog ju ut på 2.1 till Heron in i det längsta just för att boosta Desire/Legend-försäljningen...

En sådan här till mig tack...

Ja, jag är fortfarande lite småsur på HTC även fast vi fick till slut lite gräddbakelse till våran Hero

Last edited: 9 sept 2010
  7. Cherokee

Cherokee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    106

MINA ENHETER

Fast å andra sidan.

Om HTC ville att vi skulle köpa Legend eller framför allt Desire (i frustration över väntan på 2.1) så kanske en annan smart marknadsstrategi hade varit att faktiskt ha tillräckligt med telefoner i exporten så att folk slapp bli irriterade över att det var/är flera veckors väntetid på telefonen.

Kontentan. Du som konsument får oavsett vänta på din produkt från HTC ;)

8. axelkalas

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hehe jag vet, jag undviker också konspirationsteorier...

Tyvärr vore det ju fullt logiskt för ett företag att fördröja uppdateringen av en gammal produkt för att sälja en ny. Detta resonemang är dock såklart inget bevis för att HTC gjort detta. Den 2.1:a som kom till Heron sen var ju mycket stadig, och man ska inte glömma att man slapp wipe:a telefonen. Ett trolleri som säkert tog lite tid att utveckla.

Men... lite slö var den allt.. ;)

9. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Håller med, man kan verkligen inte skylla specifikt på HTC för att ha fördröjt 2.1 till fördel för Desire/Legend. Tänk efter själva hur ni skulle gjort.

Som motexempel kan jag nämna felen i vissa iPhone 4 med antennn, man erbjöds inget i utbyte eller någon service. Istället tyckte den övermänskliga VD:n att man skulle hålla telefonen på andra sätt(jag bryr mig inte om dom missade det, helt irrelevant). Jag försöker inte attackera Apple här utan "skydda" HTC ;)