Glapp i digitizern, skärmen funkar ibland - idéer välkomna!

Diskussion i 'Blade' startad av Chopaan, 6 maj 2011.

1. Chopaan

Chopaan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Hej!

Min flickväns ZTE Blade har haft problem med att tryckningarna som görs på skärmen registreras på "fel ställe" en ganska lång tid, men detta har bara hänt då och då, och därför inte varit något problem. Men den senaste veckan har problemen blivit värre, och ibland har tryckningar på skärmen inte alls registrerats. Något fel på ROM:en, tänkte jag, men efter ett byte igår till CM7 kan jag konstatera att problemet kvarstår.

Värt att notera är också att om man trycker längst upp på skärmen ganska hårt kan den börja registrera tryckningarna igen. Alltså verkar det vara gladd i någon koppling i digitizern.

Har pratat med mumien.se och daltek men de kan inte reparera detta för att det är svårt att få tag i delar till ZTE. Förmodligen kan garantin inte användas, eftersom jag rootat, lagt in clockwork etc. Eller går det kanske att dölja med detta? https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=37364

Såg att någon på Modaco hade lyckats löda fast kopplingen det var glapp i men har varken lödmaskin eller kunskapen för att göra det.

Vad kan jag göra? Alla tips är välkomna!

2. Kingen

Kingen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Det går inte att hitta en utbytesdigitizer på nätet någonstans? Om det nu är digitizern. Jag bytte digitizer på min frus LG Optimus efter att den for i golvet första veckan, det var lite pillrigt men det fungerade efter bytet. I hennes telefon satt den ansluten med en pyttekontakt, inget man skulle kunna löda direkt. Det beror väl på var det glappar, är det kanske bara dålig kontakt så du kan få dit den genom att trycka på anslutningen? Det är meckigt att ta isär en telefon dock...

Utbytesdigitizern kostade 550 kr inkl. en ny "tejpram" som behöves för att fästa den, inklusive frakt och allt. Men det var från LG's officiella reservdelsleverantör (Spacetronic). Har sett asbilliga digitizers på nätet annars, men frågan är ju vad man får... Till Optimus var det dessutom omöjligt att hitta en, de jag såg var till andra telefoner.

3. Chopaan

Chopaan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Har letat lite men tyvärr inte hittat något.. Blir nog att skicka in den på garanti, det bör ju fungera!

4. Kingen

Kingen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Ja det vore ju helt klart det bästa. :)