Fråga: Gmail adress och konstigt mejl jag mottagit

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Salvion, 15 sept 2023.

1. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    Hej

Nu har jag försökt hitta fram till någon Google eller Gmail support och det är vara sida upp och sida ner av text och jag klickas runt så jag ger upp...
    Kanske någon här vet om detta är något att bry sig om?

Jag har en privat mejl i Gmail som jag enbart använder till personer som jag känner och har haft i åratal, jag får sällan eller aldrig spam eller likande just för att jag håller den så pass "ren" och fri från företag, idag fick jag ett mejl från Svenska Spel som inte var till mig men hade ett ärendenummer och avsändare adressen var korrekt, men jag ringer deras kundtjänst och det visar sig vara fel och jag ber dom ta bort mig ur deras systemför jag är inte och har aldrig varit en kund där, det skall dom fixa så allt är bra....tror jag.

Efter samtalet ser jag att jag fått ytterligare ett mejl från Svenska Spel men detta är automatsurterat under fliken "uppdateringar" i gmail så jag har missat den, den handlar om att jag skall bekräfta min angivna epost adress som är den samma som tagit emot det första meddelandet, nu blir jag lite fundersam, kan detta vara någon scam?

Fakta för ovan fråga.
    min egen epostadress är fö[email protected] och det är på denna jag mottagit epsot för samma namn som mit men Fö[email protected], alltså punkten saknas.

Så varför får jag ett mejl som inte är till mig?

Denna fråga skulle jag ställa till Google men hittar inget kundtjänst 8som vanligt)

2. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    310
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    mattihp och katho gillar detta.
  3. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Jag har en gmail adress på formatet [email protected]. Jag får ibland mail som är för någon annan, kvitton på tecknade abonnemang eller överföringar hos någon bank. Det är oftast någon som slarvat och skrivit fel adress. Kan vara en del jobb med att bli av med för ibland har mailadressen spridits ut i olika system hos företaget.
    Roligast var nog en australiensisk bank där kundtjänst tyckte att jag skulle gå in på lokalkontoret och reda ut det. Det var nog först när jag berättade att jag bor på andra sidan klotet som de förstod att det var något fel.

Notera: jag klickar aldrig på länkar eller använder mailadresser i mailen utan letar upp företaget och använder officiell adress på hemsida eller liknande.

4. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 335

MINA ENHETER

Någon som angett fel mailadress bara.

jnsson gillar detta.
  5. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

6. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    Tack för svaren det var ju klart och tydligt :)

7. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Det var länge sedan nu som jag såg det men det fanns spam som skickades ut till mailadresser "i ordning" vilket vi att se när man tittade på mottagare, de skickades till aaaaaaaa, aaaaaaab, aaaaaaac osv och givetvis lyckades några mail hitta fram.

Syftet är givetvis att lura så många som möjligt, avsändaren då var en slumpmässig adress som så blockering funkade inte, det man absolut inte ska göra är att svara på sådana mail (då får de bekräftelse på att adressen finns) eller klicka på länkar. Det är möjligt att sådana mail stoppas numera...