Gmail - Byta e-postadress

Diskussion i 'Allmänt' startad av Dadde, 12 nov 2014.

  1. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Jag har precis gift mig och därmed också bytt efternamn. Min nuvarande adress är något i stil med "fö[email protected]". Att gå in och ändra mitt efternamn för kontot var inga problem, däremot efter vad jag har kunnat läsa mig till så går det inte att byta e-postadress. Det föreslås att om man vill byta e-postadress så skall man skapa ett nytt konto och sedan exportera och importera alla kontakter och e-post. Problemet är att jag har ganska så mycket mer saker än så som jag vill spara på mitt konto. Allt från filer i Drive, bilder i G+, spellistor på Youtube och i Google Play Music, köp av appar i Playstore till diverse inloggningar på olika sidor via mitt Google-konto.

    Jag kan ju omöjligt vara den första som har stött på detta problem. Hur har ni andra gjort som har varit i samma sits? Går det att på något sätt få byta adress ändå eller att kunna överföra samtliga saker från gamla kontot till ett nytt? Hittar ingenstans hur jag ska gå tillväga. Får jag helt enkelt leva med att ha mitt gamla efternamn i min e-postadress?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 764
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Dadde gillar detta.
  3. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det som inte går att flytta är appar. Det är några saker till men de används inte lika mycket av vanliga användare.

    Om du inte köpt appar för jättemycket pengar så kan du ju ta kostnaden att köpa dem på nytt till ett nytt konto.
    Alternativt så låter du det gamla kontot ligga kvar på din mobil och köper alla framtida appar till ditt nya konto.

    Tips för framtiden:
    Skaffa inte en epostadress som innehåller ditt namn. Det kan väl vara snyggt med förnamn efternamn, men ha i så fall en sån adress som din sekundära som du bara skickar och tar emot mail på.
     
    Dadde gillar detta.
  4. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Ja det verkar onekligen ganska besvärligt. Hade inte kunnat tänka mig innan att det skulle vara så svårt. Det måste ju vara fler än jag som vill byta adress. Om man då har byggt upp ett helt ekosystem kring sitt Google-konto så borde det vara möjligt att kunna byta! Känns riktigt segt att behöva ha kvar sin gamla adress för alltid när jag inte heter så som adressen indikerar.

    Tackar ändå för länken! :)
     
    bernard gillar detta.
  5. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Var precis inne på och ändrade alias/e-postadress för mitt Microsoft-konto. Hur smidigt som helst! Så skönt när det bara fungerar.

    Riktigt segt och tråkigt att det inte går att göra samma sak med sitt Google-konto! :'(
     
  6. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    400

    MINA ENHETER

    Jag hade samma problem för drygt två år sen. Jag fick kompromissa lite och nöjde mig med att skapa en ny Gmail som min gamla vidarebefordrar till, den gamla används fortfarande i telefonen, då appköp är knutna till den.