Problem: gmail drar EXTREMT men batteri/data???

Diskussion i 'Applikationer' startad av Palmerskal, 11 jan 2017.

1. Palmerskal

Palmerskal Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Hjälp?

Nån gång i mellandagarna fick jag SMS från Telia att min surfpott höll på att ta slut. Lustigt tyckte jag, brukar aldrig ens vara i närheten av det (har 4GB). När jag kollade i inställningarna märkte att gmail är det som drar mest batteri/datatrafik på min mobil (SE Xperia Z5).

Sedan den första januari har gmail dragit 494mb, varav 492mb som bakgrundsdata. Appen ligger även högst på batterianvändning sen senaste fulla laddning igår kväll, 27%, att jämföra med nummer två och tre: skärm på 21% och mobilens viloläge på 11%.

Vad sjutton har hänt? Har nåt uppdaterats i gmail? Är det nåt med Google Now som påverkar? Har jag fått virus?

Vill även minnas jag jag signad upp mig för "local guide" i Google maps nån gån ginnan jul, men det borde ju inte påverka gmail?

Nån som har varit med om nåt liknande?

2. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 906
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Inte till mycket hjälp, men jag blev orolig och kollade genast min förbrukning av både batteri och data, och Gmail ligger rätt långt ner på båda, så något generellt med GmAil verkar det i vart fall inte vara.

3. tpalsson

tpalsson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    918
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    rensa cache för appen... funkar inte det så wipe cache
    Tyvärr så verkar det hända på vissa telefoner ibland... Google play service på min föredetta Nexus S var likadant...

bernard gillar detta.
  4. Palmerskal

Palmerskal Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Har nog löst problemet.

Jag installerade googles "Inbox" som dock bara verkar fungera med gmail-konton. Så jag tänkte att jag tar de andra kontona (outlook/exhange eller vad de nu är får nåt) och synkar med telefonens inbyggda mejl-app. Jag hade alla mailkonton synkade i gmail tidigare.

Då upptäckte jag att jag hade 112 olästa mail på ett av kontona, alla olästa sedan mitten på november. Jag har inte reagerat på att jag fått färre mail då det kontot mest får automatutskick från webshoppar och jobbsajter, och att jag i samma veva började avregistrera mig från sådana utskick så det vara bara logiskt att jag fick mindre mail.

Har servern för det kontot kanske ändrat sina inställningar eller nåt? Och att gmail sedan dess jobbat frenetiskt för att få kontakt?

Hur som helst, skönt att det verkar vara löst iaf :)

goateye01 gillar detta.