Gmail inlagt som POP-konto, lite frågor om nedladdning av mailen

Diskussion i 'Hero' startad av MrJellyBean, 17 sept 2009.

1. MrJellyBean

MrJellyBean Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej

Jag har lagt in mitt gmail-konto som POP-konto.
    Jag vill att den ska kolla mot servern från min mobil, sedan ska jag kunna läsa osv och svara.
    Men jag vill inte att kopian ska laddas ner till min mobil, jag vill att den fortfarande ska vara kvar på servern så jag kan ladda ner mailet från servern för gott när jag kommer hem till min dator.

Det finns en inställning "Delete mail on server" Det står off under den och den är inte kryssad. Så bör det vara tycker jag.

Allt jag beksriver funkar fint i den medföljande gmail-appen men det funkar inte när det är inlagt som POP.

Hur ska jag göra eller funkar det inte alls?

//J

2. Roughack

Roughack Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Generellt så funkar pop som så att då klienten hämtat mailet så tas det bort från servern. Det du ska använda är IMAP då det bara speglar. Men varför inte använda gmail-klienten?

3. MrJellyBean

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag ville använda POP-klienten för att jag tyckte den hade en lite trevligare visning av mailen. Dessutom hoppades jag att jag skulle kunna ladda ner bifogade mp3-filer via POP-klienten då det inte funkar via gmail-appen (varför vet jag inte).

Jag har sökt på nätet för att hitta ett svar och ja jag kan hålla med om IMAP låter som ett bättre alternativ men jag söker ingen direkt spegling då mailen faktiskt hela tiden existerar på båda enheterna (Hero och datorn).
    Det jag söker är en slags modell då hjälten bara funkar som en mellaglagring tills datorn laddar ner för gott från servern. Hjälten blir då av med lagrade mail efter en refresh om de har tankats ner till datorn.

Det funkar ju så i den medföljande gmail-appen. Det funkade också precis så som jag önskade när jag hade min tidigare telefon som var en Sony Ericsson P1i.

Är det helt kör det jag vill åstadkomma?

//J

4. MrJellyBean

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har nog hela tiden tänkt fel. Jag har när jag tänkt IMAP tänkt att min PC och min hero ska vara inställda på IMAP Men det är ju faktiskt så att det är mitt gmail-konto och min Hero som ska vara inställda på IMAP, sedan ska min PC vara inställd på POP. Då kan jag när som helst kolla mina mail via min hero, de mail som ligger på server, sedan kan jag tanka ner till min PC. Volia!