Nån som vet hur man gör för att få alla sina kalender appiontments från mobilen till gmail kalender som man har online? Trodde att den skulle synca detta automatiskt, med tanke på att jag snart skall testa annan rom osv så vore de skönt om allt låg mot gmail kontot så att allt kommer när sen när kontakterna också gör de efter ominstallation.
Du har flera kalendrar i telefonen, en är lokal för telefonen och det är den som är default för nya events tror jag. Kolla vilken kalender du skapar dina events i. Tyvärr tror jag inte att du kan flytta ett event mellan kalendrar i telefonen när de väl är skapade.
Ahhh ok nu la jag in en ny på gmailkontot när man skapar eventet och då funkar de Men hur gör jag så att den har gmailkontot som default när man skapar events? Nån som vet?
Det går inte, så du måste välja varje gång du lägger in en ny händelse. Har för mig att det var annorlunda när jag körde en annan rom och att min gmail kalender var default men minns inte vilken rom det var. Kör den rootade orginal romen nu.
I den rom jag använder nu (RAv1.1.0) så finns inte den lokala kalendern kvar ens. De kalendrar jag ser nu är de jag skapat i Googles webinterface (använder två st). Om någon har ett tips på en bättre kalenderapp så är jag intresserad. Syncningen mot Google är inte så viktigt. Så länge jag kan ta backup på kalendern så är jag nöjd.
Tyvärr så har HTC pillat på kalendern i våra nordiska magics och därav vårat problem med att om vi skapar events och inte ändrar till vår Google kalender så dyker de inte upp. Däremot om man laddar in en rom som är tänkt för en 32B telefon men anpassad till 32A så får man googles orginal kalender utan den lokala kalendern. Samma sak gäller veckostarten, dvs om den ska starta på måndag eller söndag. HTC versionen startar alltid på en söndag och går inte att ändra medans google orginal går på det som man ställt in på webben. Förstår inte att HTC ska pilla på allt som de inte behöver.
Nej, det är onekligen mycket irriterande, i varje fall fram tills dess att någon vettig dokumentation vad berör kalenderfunktionen finns tillgänglig så att man kan njuta av rejäla tredjepartsapps. Om nu HTC måste pilla på kalenderfunktionen, så borde de i varje fall lämna kvar originalversionen så att användaren kan växla mellan de tu.
Inte för att försvara HTC men en förklaring till att dre pillat är kanske att vi europeer inte alltid är allt för Google anhängare och är lite skpetiska till att ha kalendern online på Gmail konto. Det är ju inte alla som har Gmail heller för den delen. Sverige är ju rätt så Microsoft älskande land och därmed har man kanske hotmail istället eller lokal sync via windows. Det som retar mig är att HTC synk endast funkar för windows suck.. Google/HTC borde släppa specarna så man kan synka mot PC oberoende av OS!! På den fronten är ju android för tillfället tom sämre än Nokia, SE som åtm har visst stöd i Linux tex.
Sant att man kanske inte vill ha kalendern online men det är fortfarande en dum ide att plocka bort saker som t.ex kunna välja vilken dag veckan ska starta på. Sedan så borde det vara en struntsak att lägga till så man kan välja vilken kalender som ska vara default så man slipper aktivt välja den man har online. Att alla inte har gmail har de ju tänkt på iom att de lagt till en till mail klient som har stöd för exchange förrutom den vanliga gmail klienten.