Gmail klienten

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av botze, 2 augusti 2010.

1. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Hej på er,

Jag undrar om man kan ersätta den medföljande gmail -klienten med något smidigare? Buggar/fel som jag har i min gmail -klient är bl.a.:

- Om jag ska skicka mail till någon så måste jag veta dennes exakta email -adress, jag kommer inte åt min kontaktbok (!), ska det verkligen vara så??

- Om jag skriver/svarar på ett mail så skickas mailet (har jag förstått efteråt), men det syns ingenstans varken i webmailen eller i telefonen

Jag kan fortsätta men bara dessa 2 brister gör att jag hellre använder den mobila webversionen...

Är det bara jag som har dessa buggar/problem??

Finns det någon annan klient som kan ersätta denna men fortfarande kan synka automagiskt och plinga till vid nytt mail (utan att behöva strula med POP/IMAP och allt vad det heter)?

2. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    742

MINA ENHETER

De där stör jag mig på oxå,mailade idag men gmail visar det endast genom att det står skickar i utkorgen, vad jag vill se är ex ett kuvert i notificationsfältet som försvinner när det är skickat eller en stapel som visar hur mycke som har skickats.

Det stod skickar väldigt länge idag så jag gick in och kollade trafiken för 3g och den visade på noll så jag fick starta om telefonen så började den skicka, en stapel i gmail hade varit bra där

Last edited: 2 augusti 2010
  3. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Gmail fungerar ju med i princip alla mail klienter efter lite inställningar via ditt gmail konto. En populär sådan verkar vara K-9 Mail om den som SE tillhandahåller (förutom gmails förinstallerade) inte duger.

4. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Men då måste man väl fippla med POP/IMAP o.s.v.? Då får man väl inte full gmail funktionalitet, tänker bl.a. på att kunna söka bland alla mail o.s.v...

5. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

När To/Till fältet är markerat så kan man bara börja skriva någons namn så kommer det upp förslag. Har jag tex någon som heter John Doe i min kontaktlista och skriver Joh så kommer det upp en drop down lista med alla e-post addresser kopplade till John Doe kontakten.

När man skickar mail så står det ju "skickar.." på det tills det är skickat. Därefter syns de som vanligt i konversationen. Man kan dessutom titta i "skickat" och se alla skickade e-post.

Borde fungera likadant på X10 Mini eftersom gmail klienten, skiljer sig lite mellan Android 1.6, 2.1 och 2.2 iofs, är samma oavsett vilken Android mobil man har.

6. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Det är så här jag VILL att det ska fungera, men det gör det alltså inte hos mig. Läge att skicka in telefonen då kanske?

7. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Hmm, har för mig att det fungerade så när jag körde Android 1.5 iaf. Borde ju inte blivit sämre på X10 Mini som ändå kör Android 1.6.

Bäst är väl att jämföra med någon annans x10 mini först innan man skickar in den.

8. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

OK jag utgick från att du hade en X10 mini eftersom du skrev i detta forum :)

Kan någon som har en X10 mini skriva hur det funkar hos er då?

9. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Föresten, har du dina kontakter som Google kontakter? Om inte, så kan det ju vara det som strular.

10. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Ahh det är det säkert! Men jag vill inte ha alla som jag någonsin mailat i min telefonbok, då blir den oliiiidligt stor och i många fall får jag flera kontakter med samma namn... men tack för tipset, det är säkert det som strular! Fast det förklarar inte varför inte skickade mail syns i konversationen...

11. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Man kan välja vilka kontaktgrupper som ska synkas. Så man kan tex skapa en grupp, tex mobilkontakter, i gmail och sen välja att endast kontakter som tillhör den gruppen ska synkas till mobilen.

Själv så håller jag kontakterna i gmail rensade. Lägger bara till kontakter jag använder. Gmail lägger väl dessutom inte till kontakter automatiskt längre?

12. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Ah ok, tack för tipset. Jag trodde gmail automatiskt la till alla man någonsin mailat med i kontaktboken.

13. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Var ställer man in detta?