Problem: Gmail och outlook365?

Diskussion i 'Applikationer' startad av DrT, 10 feb 2023.

1. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 482

MINA ENHETER

Last edited: 10 feb 2023
  2. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Problemet låter ju som 100 % Microsofts fel, som vanligt.
    Jag hade en liknande setup, där jag i mitt Gmail-konto kunde läsa några hotmail/live-adresser som jag sällan använder. Men det slutade fungera helt utan förvarning, och det blev tydligt att Microsoft hade gjort flera ändringar på sin sida som de sen inte kommunicerat. Jag gav upp.
    Men jag använde inte någon exchange-uppkoppling, utan jag använde "Send email as" och vidarebefordran direkt från mailkontonas webbgränssnitt, dvs jag hade inte lagt in det i någon app utan på en högre nivå, direkt i webbgränssnitten.

Har du prövat att byta lösenord? Användaren som skrivit reddit-tråden verkar ju ha haft det som enda problem, ett utgånget lösenord, vilket microsoft inte kommunicerade på något vettigt sätt.

3. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 482

MINA ENHETER

Inget problem med lösenordet, det är gmail vs outlook365 som inte lirar längre. Bytte till aqua mail istället

4. F-Forward

F-Forward Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

1. Det finns inget som heter Outlook365. Är det Office 365 med egen/företagsdomän det gäller, eller deras vanliga gratismail.
    2. Idioten på Reddit är alltså arg på Microsoft för att hans domänadministratör inte skickar ut varningar om att hans lösenord håller på att gå ut, så han missat att byta. Hur är det relevant för dig?
    3. Beroende på vilken typ av konto det är enligt punkt 1 så kan det exempelvis bero på att administratören ändrat säkerhetsinställningar. Om det är gratisvarianten så kan det exempelvis vara att du slått på MFA och att det därför inte fungerar med IMAP med lösenord, om det är så kontot varit konfigurerat tidigare. Oavsett vilket så är det inte Microsoft eller Google som gjort något som fått det att sluta fungera generellt, då hade det blivit ett himla rabalder från alla.

5. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 482

MINA ENHETER

Ok, Office 365, nån som har fått outlook i OFFICE 365 att funka i gmail?

6. F-Forward

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Ja, det ska bara vara att lägga till nytt konto i appen och välja "Exchange och Office 365" och fortsätta där. Om det inte funkar, vad får du för fel?

7. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 482

MINA ENHETER

Outlook varnar för för osäker anslutning. Som sagt, nån som fått det att funka?, verkar som outlook stramat åt säkerheten

8. F-Forward

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Nej, de har inte ändrat något, möjligtvis att din administratör gjort. I vilket läge får du felet när du lägger till kontot, och exakt vad står det?

9. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 482

MINA ENHETER

Inga ändringar utan det ligger nån inkompatibilitet mellan outlook och gmail. Man kommer inte förbi inställningen där lösenord läggs in, kommer en varning om att en säkrare inloggning krävs. Andra mejlklienter har inga problem utan bara gmail strular.

10. F-Forward

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Får du detta meddelande när du lägger till ett helt nytt konto som jag beskriver? Det låter nämligen som du har ett gammalt IMAP-konto konfigurerat, och din administratör kan ha stängt av detta. Då måste modern authentication användas, och det ska det göra som standard när man lägger till ett konto som jag beskriver.

11. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 482

MINA ENHETER

Nej, inget imap, active sync bara. Frågan var om NÅN har detta igång?

12. F-Forward

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Kan vara så att de stängt av Active Sync också. Har du testat att göra som jag skriver?

13. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 482

MINA ENHETER

14. F-Forward

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Som sagt var så är det din(a) administratörer som väljer hur de ska hantera detta själva. Om du lägger till ett konto på nytt så används modern authentication, det är därför jag bett dig göra det flera gånger. Funkar det om du gör det?

15. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 482

MINA ENHETER

Fel, lägga till kontot igen ger ingen skillnad, gmail verkar sakna en del som annat än basic authentication för outlook : som sagt, andra klienter har inga problem.

Trouble with GMail-Outlook Integration after Deprecation of Basic Authentication - Gmail Community

16. F-Forward

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

17. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 482

MINA ENHETER

Nej, du har inte testat så du har fel. Stödet för basic authentication är bortplockat i outlook. Länken ovan säger ju detta
    Gmail - Modern authentication - Gmail Community
    "
    There is always a possibility, but Google have not announced any plans to support modern authentication in the Mail Fetcher.

Please send feedback to the Gmail team to add your voice: Send feedback in Gmail"

18. F-Forward

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Jag har visst testat. Det har fungerat i flera år. Det är inte samma sak som mail fetcher eller skriva in kontot via inställningarna. Man måste ta bort kontot och sedan lägga till det på sättet jag beskriver. Då används modern authentication, och det har det gjort i flera år.

19. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 482

MINA ENHETER

Funkar inte för mig iallafall och många många har samma problem. Har du outlook 365 i gmail idag?, ändringen kom för nån månad sen bara

20. F-Forward

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Nej, ändringen kom inte för någon månad sedan bara. Gmail-appen har haft stöd för modern auth sedan 2020. Alla som har någon säkerhetstänk på sin domän stängde av basic auth för längesedan och det har fungerat utmärkt. Enda utmaningen är att man måste säga till användarna att ta bort kontot, och sedan lägga till det igen på det sättet jag beskriver. När man gör det så kommer man till sin domäns inloggningssida, precis som när man loggar in i andra tjänster, och kan godkänna att Gmail får åtkomst till kontot.
    Jag undrar igen var i denna process det går fel för dig?