Gmail.se?

Diskussion i 'Off Topic' startad av stga77, 28 feb 2016.

1. stga77

stga77 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Google Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5X
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Hej!
    Är det någon som vet om Google någonsin planerat att lansera fler domänändelser (TLD) som t.ex .se eller liknande?
    Med så många användare av Gmail så måste ju nästan alla användarnamn vara tagna vid detta laget.
    Det lättaste sättet vore väl att lansera fler alternativ till den obligatoriska Gmail-domänen?

Last edited: 28 feb 2016
  2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag kan inte tänka mig att .se (eller någon annan TLD) skulle bli ett alternativ till gmail.com för att utöka antalet möjliga användarnamn på grund av den väldigt stora risken att folk skickar mail till fel person.

Om man vill ha ett annat domännamn till sin Gmail så är det fritt att köpa vilket domännamn som helst och köpa Google Apps for work. På grund av att den tjänsten finns så tror jag inte att Google kommer att lansera några fler domännamn för Gmail.

3. stga77

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Google Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5X
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Jag har själv inga problem med just detta, men jag tror att om Google vill att mailtjänsten ska öka, eller bibehålla sina användare så måste man hitta på något.
    Det är inte många som vill ha ex. fö[email protected] som mailadress.

4. Droid55

Droid55 Guest

Jag tror inte olika TLD är en bra idé heller faktiskt. Alltför många förväxlar dessa. Det enda Google skulle kunna göra är att erbjuda någon annan ändelse men jag vet inte vad det skulle vara.

Sen kan man givetvis skaffa egen domän men jag tror inte det är något för alla.

Angående fö[email protected] så kan man ju skifta plats t.ex. efternamn.fö[email protected], lägga till födelseår på slutet t.ex. fö[email protected] eller inkludera andranamn etc.

5. cavveman

cavveman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Bortsett från att många har samma namn i flera länder. Carl Svensson är vanligt förekommande i flera länder exempelvis.
    Så förnamn.efternamn är något begränsad för folk att kunna använda. Såvida man ej har något unikt namn.

6. stga77

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Google Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5X
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Men det finns flera andra mailtjänster som har erbjudit olika TLD's utan större problem. Hotmail, Yahoo m.fl har erbjudit landsunika TLD'S till sina mailtjänster utan större problem. Även Outlook.com (f.d Hotmail) erbjuder nu endast .com, men jag vet att de analyserar möjligheten med fler TLD'S efter stora önskemål från användarna.

7. indika

indika Custom Android Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag skulle inte vilja att min e-post gick till någon annan person med samma namn.

8. stga77

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Google Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5X
    Info:
    Nova Launcher Prime
  9. stga77

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Google Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5X
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Ett alternativ hade ju varit att frigöra alla mailadresser kopplade till konton som inte använts på 12 månader.
    Vet många som "reserverade" en mailadress men aldrig använt den.
    Detta skulle lösa många människors problem med att fixa en bra Gmail-adress.

10. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Egentligen inte. Alla de felskrivningsmöjligheterna finns ju kvar och du har istället 8 olika nixlas.nixlasson. Spelar ingen roll om man har .se eller .com, stavar man fel hamnar det fel.
    Eftersom just gmail.com funnits så länge tror jag risken att folk av bara farten skriver så är ganska stor.
    Men visst ser jag också fördelar med en .se-variant-

11. cavveman

Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Uhm, 12 månader är faktiskt kort tid i sådana sammanhang ^^
    Räcker med att man är i militär tjänstgöring längre period utan tillåtelse att komma åt sådana tjänster för att minimera risken att man läcker info om vart man är ^^

12. Droid55

Droid55 Guest

Det här kan jag hålla med om. Vet inte om gränsen ska gå vid just 12 månader men om man inte loggar in på kontot inom en nära framtid bör kontot tas bort.

Problemet är snarare att Google inte frigör någon adress som en gång har varit i bruk/registrerats. Det om något är värst. Alltså om jag skapar en adress och raderar kontot så kan ingen skapa den adressen igen. Jag förstår att det måste gå en tid innan de kan frigöra adressen igen men att aldrig frigöra borttagna adresser är bara fel.

13. Droid55

Droid55 Guest

Får hålla med. 12 månader kan låta länge för vissa men det borde helt klart vara längre än så för inaktiva konton. Dock ser jag inget problem med att frigöra borttagna adresser inom rimlig tid säg 12-24 månader.

14. Droid55

Droid55 Guest

Jag gav ju andra förslag. Du kanske inte kan välja förnamn.efternamn men du kan ju testa:
    efternamn.förnamn
    förnamn.efternamn90
    efternamn.förnamn90
    förnamn.mellannamn.efternamn
    osv.

90 = födelseår, tog bara mitt eget som exempel.

15. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    I min paddelklubb så var en före detta medlem administratör för vårt domännamn och jag fick maila honom för allt. Det hade gått ett bra tag och jag behövde få till en ny ändring och fick studs på mina mail. Då testade jag att regga upp det hotmail-kontot och det fungerade. Det gjorde att jag äntligen fick total kontroll över klubbens domännamn och kunde flytta över ägandet till mig själv. Han hade inte varit så samarbetsvillig så det hade inte gått att lösa det tidigare. Byte av ägare hade också förenklats över tiden så man slapp skicka in kopia på körkort vilket ju inte hade gått eftersom jag inte var den egentliga ägaren.
    Så kan det gå om mail återanvänds.

Jag är inte positiv till att återcirkulera användarnamn på grund av de säkerhetsproblem som kan uppstå som i mitt fall. Positivt för mig, men kan få ödesdigra konsekvenser då man kan utge sig för att vara dem och agera i deras ställe.

Hund gillar detta.
  16. cavveman

Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

Aye, det är som mobilnummer som blivit återanvända. Ooops, där fick man x antal sms som från person som ej fått veta nummerbytet ^^
    Förekommer fortfarande.

Egentligen så bör det gå 5 år(minst) av inaktivitet innan det återanvänds.

17. stga77

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Google Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5X
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Hur lång en sådan period ska vara innan man kan återanvända kontot kan man ju diskutera. Kan hålla med om att just 12 månader kanske är lite för kort, det var mer ett exempel.
    Men precis som Rebecka skriver så är många mailadresser som är upptagna aldrig använda överhuvudtaget.
    Jag återgår till anledningen till att jag startade denna tråden.
    Om Gmail ska behålla sin position som ledande webmail-tjänst så får de komma på någon lösning, annars tror jag att nya användare väljer en annan tjänst där de slipper en massa siffror i sin mailadress.

18. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Du behöver inte Google Apps for Work för att skapa alias, hämta e-post från andra konton osv. Kika under inställningarna så hittar du det. Jag använde flera olika e-postadresser via min Gmail när jag använde det. :)

19. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Japp, jag kör till och med min hotmail-adress via Gmail. Alla mail går in på ett och samma ställe.
    Dock löser det inte grundproblemet att man vill ha en gmail-adress som heter något vettigt.

20. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Det kan man nog glömma. :) Annars finns ju t.ex. Fastmail, där är det lite lättare att knipa bra namn. Tjänsten kostar en peng, men om du bara vill ha ett enkelt litet e-postkonto är det så gott som gratis. Och är man villig att spendera några hundralappar om året så kan man även kontaktbok, kalender och generöst med lagringsutrymme.

En annan fördel med Fastmail är att dom inte snokar i din e-post som Google. :)

https://en.wikipedia.org/wiki/FastMail
    https://www.fastmail.com/