Gmail sync problem med 2.2

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Gizgiz, 3 aug 2010.

1. Gizgiz

Gizgiz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har två konton inställda i gmail appen för sync, innan uppdateringen så synkade den båda konton och fick alltid notifikation om mail strax efter man fått dem.
    Nu när jag uppdaterat till Froyo så blir dock endast de kontot jag valt att visa mail för synkat medans det andra inte blir det, även om jag trycker på Synka-allt-widget-knappen. Jag måste först välja att visa det kontot i gmail sen antingen uppdatera manuellt eller vänta på att den synkar själv.

Någon annan som har detta problemet?

2. malexin

malexin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Över huvud taget verkar automatisk synkronisering av mail fungera dåligt eller inte alls för sekundära konton sedan uppdateringen. Problemet är dock känt, och enligt Google är det bara HTC-telefoner som är drabbade. De har kontaktat HTC, så man kan ju hoppas på en fix innan jul.

3. b-george

b-george Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Samma problem här, jag har googlat som en galning på det.
    Inte ens chrome to phone funkar för mig ( ibland om jag har tur) och som jag har förstått det byggs det på samma push.

Även market är riktigt seg och det kan ta timmar innan en app börjar laddas ner.

Jag hoppas att det fixas när google lägger Desire froyo på deras "white list" men är tveksam om den har koppling till push problemet.

4. icimasa

icimasa Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

JAG har både ett gmail och Exchange konto och båda synkar fin fint.. :)

5. mikke

mikke Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har samma problem och ställde följande fråga och följdfråga, enl. nedan, till HTCs support, svaren man får är Goddag yxskaft!

Hej,

Fick problem med gmail efter 2.2-uppdateringen. Jag har två gmail-konto men numera är det bara ett som synkas automatiskt.
    Jag blir inte automatiskt notifierad om nya mail på det ena kontot, utan måste gå in i gmail-appen, välja aktuellt konto och sedan välja uppdatera.
    Har gjort en fabriksåterställning på telefonen enligt manualen och därefter lagt in gmail-kontouppgifter på nytt, men felet kvarstår.
    Vad göra?
    /Michael

Du kan bara använda ett gmail konto aktivt.

Du måste ursäkta om jag ifrågasätter detta. Det fungerade helt utmärkt tidigare, dvs innan 2.2-uppdateringen (dock kunde man bara synka ett kontos kalender med 2.1-versionen). Menar du att detta är en begränsning(endast ett aktivt gmail-konto) som införts med 2.2-uppdateringen? /Michael

Du har rätt, det kan vara ett tillfälligt problem med Google. Annars kan du använda en app. 'SMS Unread Count' som länkar ditt konto till en sida.

6. SpartacusME

SpartacusME Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

gmail, nedladdningsproblem av attachments

Hej,

vet inte om detta är Syncrelaterat men jag kan endast "förhandsgranska" filer som skicks till mig via HTC's egna GMAIL app. Jag kan alltså inte spara ner filen till telefonen. Det går dock att via gmail.com logga in och spara filen.

Har för mig att detta fungerade innan 2.2 Sense

/Patrik

7. krillin

krillin Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Herregud, kanske borde hålla mig ifrån HTC om man får en sådan dålig support. Att SMS Unread Count skulle vara till någon hjälp? Ha ha...

Nu fungerar det inte oavsett om jag kör ett konto eller flera vilket inte var några problem öht i 2.1. Av 100 mottagna mail kommer ett fåtal fram som de ska utan att jag behöver manuellt trycka på uppdatera.

8. rkoo

rkoo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Jag kan bekräfta samma problem med synk av sekundärt gmail-konto efter 2.2-uppgraderingen. Verkar inte synka alls trots att det är inställt på synk för gmail (dock har jag kalender och kontakter omarkerade för det andra gmail-kontot), bara huvudkontot som får mailpush.

9. mikke

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag skrev inte det tidigare, men precis som för rkoo är det "sekundära" gmailkontot som krånglar för mig. Dock verkar det som det har börjat att fungera idag, utan att jag pillat på några inställningar.

10. rkoo

rkoo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Kan du bekräfta det?

Jag testade nyss och på över 30 min och tre nya mail så hade jag fortfarande inte fått någon notifikation om nya mail till andrakontot.
    Jag är bara några tryck ifrån en jobbig totalreset igen för att testa... Har ju iofs gjort reset två gånger tidigare efter uppgraderingen och orkar egentligen inte göra en till.

11. mikke

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har fått 5 mail till varje konto idag. Av dessa totalt 10 mail har jag blivit notifierad omgående 9 gånger. 1 miss skedde konstigt nog på mitt primära konto, där telefonen inte verkade ha uppdaterat förrän jag av en händelse gick in och kollade efter nya mail manuellt. Det enda jag överhuvudtaget gjort med telefonen är att installera http://www.appbrain.com/app/se.alexanderblom.gmailunreadcount detta är bara en widget och borde inte påverka någoting, dessutom har jag avinstallerat den igen.

12. krillin

krillin Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Idag fungerade min klockrent också, samtliga mail kom fram med maximalt en minuts fördröjning.

Känns sådär att våga lita på att det håller i sig...

13. rkoo

rkoo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Lite ostabilt som sagt.
    Det slutade med att jag iaf gjorde en återställning igår men gmailen ville iaf bara synca huvudkontot ända fram tills för ca 20 min sen, då helt plötsligt kom syncen av andrakontot igång också.
    Men nu synkar det iaf som det ska igen.

14. malexin

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Google är som sagt medvetna om problemet, och det är nog knappast lönt att försöka lösa det själv genom återställningar och en massa pillande.

En Google-anställd uttalade sig för bara några minuter sedan:

15. Zundance

Zundance Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Något som lyckats lösa problemet, eller har mer information om det?

När jag varit i kontakt med HTC:s support, trodde den personen att det var någon systembug, och föreslog att jag skulle återställa telefonen... Vore skönt om man kunde slippa göra det!

16. rkoo

rkoo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    För mig funkar det stabilt numera så när som på en enda sak. Om jag läser mailen i gmail i mobilen så dröjer det ända tills jag tar bort ett eller får ett nytt innan det markeras som läst i gmail på webben. Men själva syncen för nya mail funkar bra sen någon dag efter att jag skrev i tråden ovan här.

17. mikke

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Funkar bra för mig oxå. Har inte gjort någonting, det sekundära kontot började bara helt plötsligt att fungera. Tidigare när problemet uppstod efter 2.2 uppdateringen, provade jag att återställa telefonen, men det åtgärdade inte problemet. 1-2 dagar efter återställningen började det sekundära kontot helt plötsligt att synca och har fungerat perfekt sedan ca: 1 månad.

18. SALVETA

SALVETA Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Mina båda konton har fungerat bra tycker jag, men just precis lyckades jag gå in i kontoinställningar av misstag (fråga mig inte hur) när jag hade telefonen i handen efter att ha svarat på ett mail och där lyckades jag (kanske) ändra något för sen gick det inte skicka mail (hotmail) alls. jag försökte hitta något fel men varje gång jag skulle verifiera inställningarna så får jag upp en varningsruta där det står "Det finns inte tillräckligt med plats. Radera några meddelanden och försök igen." Jag hade inga speciellt stora mail men tog bort en del och tömde cach mm men den säger fortfarande bara samma sak. Har nu tagit bort kontot för att lägga till det igen men jag får bara upp samma dumma ruta trots att jag bara har 3 mail utan bilagor i inkorgen på mitt andra konto. Starta om mobilen hjälpte inte heller. Någon som känner igen detta och har något tips? Tack

19. SALVETA

SALVETA Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Efter att ha provat hundra gånger verkar det funka igen. Sjukt random telefon man har, fast jag tror det var något knas med deras server.

20. malexin

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Om det är synkning av sekundärt konto du syftar på så vet Google om problemet och säger sig jobba med HTC på att lösa det.