Fråga: GN känslig för spänningsvariation vid laddning?

Discussion in 'Galaxy Nexus - Allmänt' started by wintersun, Jan 14, 2012.

1. wintersun

wintersun Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Har i andra trådar läst att vissa har haft telefoner som betett sig konstigt vid laddning (till exempel några där touchskärmen betett sig konstigt). Min telefon har inga problem när jag laddar den hemma, men när jag vid två tillfällen har kopplat in den hos en kompis i ett uttag som sitter lite löst har den spökat båda gångerna.

Första gången var telefonen tvärdöd och jag var tvungen att plocka batteriet för att kunna starta. Andra gången var desto märkligare, när jag kopplade ur laddaren tändes skärmen och jag såg då att den ändrat tillbaka till orginalbakgrundsbilden. När jag låste upp telefonen för att undersöka slocknade skärmen så fort jag rörde vid den, för att sekunden senare tändas igen, och detta hände hela tiden så att jag även nu fick rycka batteriet (alltså efter att laddaren var urkopplad). Inget annat hade ändrats i mina inställningar (LiveWallpaper som kraschat?). Telefonen hade blivit fulladdad båda gångerna.

Eftersom det var i ett uttag som satt löst funderar jag på om det kan ha varit lite glapp som gjorde att telefonen fick en ojämn laddström/spänning, men kan det ha fått telefonen att bete sig såhär? Och kan detta vara orsak till andras problem? Märker inget fel, men kan telefonen ha tagit skada?

Jag kör på stock 4.0.1 (yakjuxw) och har svensk originalladdare.

2. axel

axel Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Min slocknade också en gång när jag laddade, var precis som du tvungen att plocka ut batteriet.
    Inte så kul då väckarklockan inte gick igång på morgonen.

3. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Borde inte transformatorn i laddaren ta hand om svajigheter?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

4. Murvald

Murvald Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tvivlar egentligen på att det är någon spänningskillnad för att uttaget sitter lite löst, kablarna måste ju ändå sitta fast ordentligt där dom är fastskruvade.

Men det kan mycket väl vara så att din polare har spänningsskillnader med strömspikar och dylikt.

5. Tysonsw

Tysonsw Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Transformatorn tar inte hand om svajningar. Den bara ser till att du får 12V ut genom USB uttaget.
    För att få bort svajningarna måste man ha en UPS.

Och visst som Murvald säger så sitter sladdarna fast i bläcken i kontakten.
    Men har laddaren dålig kontakt med bläcken så blir det ju en dålig koppling till mobilen.

6. beachbug

beachbug Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har beställt min mobil från mobiloutlet och när jag laddar mobilen via deras laddare så är det tyvärr omöjligt att använda mobilen, det är som on ngn trycker å skärmen hela tiden. Detta sker varje gång, så jag har slutat att ladda den via deras laddare och kör enbart via usb nu..

7. breakman

breakman Teen Droid Medlem

Telefon:
    Samsung S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S8
    Telefon 2:
    LG G4
    Kan tänka mig att mobilen beter sig konstigt om du matar den med 12V, mina USB-grejar har alltid hållit sig till 5V.. ;-)

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

8. Tysonsw

Tysonsw Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Just det ja :P
    My bad