Problem: Gömt lösenord till min Chromebook

Diskussion i 'Chrome OS' startad av Oscarice1, 20 apr 2024.

Taggar:
  1. Oscarice1

Oscarice1 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej

Är det möjligt att komma in på min Chromebook när jag har glömt lösenordet. Utan att återställa den till fabriksinställningarna. Eftersom jag vill komma åt att program på datorn med uppgifter jag vill spara.
    Det går inte heller att använda pinkod för att logga in. Jag kan inte återställa mitt Gmail konto på något sätt, jag har prövat alla alternativ med det.

Är det möjligt att ta sig in på min användare trots det jag skrivit ovan? Det kan ju inte vara helt omöjligt?

2. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 244

MINA ENHETER

Varför skulle det inte gå att återställa ditt ditt Gmail lösen? Det kan du göra på vilken annan enhet som helst.

3. Oscarice1

Mottagna gillanden:
    0
    Nä det går inte eftersom jag har tappat bort lösenordet till min andra mail som jag använde som återställnings mail. Jag glömde också att registrera mitt nya nummer så det går inte att återställa med mobilen. Jag har som sagt prövat alla alternativ för att återställa min Gmail och det går inte.

4. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    742
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Spontant och rent generellt tycker jag det är bra skydd. Utan att kunna verifiera din identitet kan du inte komma åt information på en låst enhet. Det skulle ju ha kunnat vara jag som satt här med din chromebook och vill ha access till den

trjberg, SwedeWhite, kissidor och 4 andra gillar detta.
  5. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Om du byter lösenord på ditt google-konto så kommer även din chromebook att få lösenordet ändrat till det nya. Är det vad du försökt åstadkomma, när du pratar om att "återställa google-kontot"?
    Är du inte inloggad på aktuellt google-konto nån annanstans, typ nån annan dator eller telefon?

Mitt bästa tips är nog att du funderar ut vad för lösenord du använt. Google-kontot är ju ofta ens primära konto, hur kan du ha glömt lösenordet till det? När använde du enheten senast? Det måste väl vara nån variant på ett lösenord du brukar använda. Du borde ha en massa annat innehåll i google-kontot som du är lika rädd att förlora, eller?
    Sen läser jag att du "också glömt lösenordet till din andra mejl", vilket låter helt otroligt.
    Du får kolla i webbläsaren på dina olika enheter, har du sparat lösenorden i någon lösenordshanterare, typ Googles autofyll av lösenord i Chrome som exempel?
    Gällande telefonnummer, har du alltså bytt telefonnummer för ett tag sedan? Du borde kanske ringa ditt gamla nummer, se om någon svarar, förklara situationen, och säga att du skulle behöva få hjälp med att få en verifieringskod uppläst.

trjberg gillar detta.
  6. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Jag har hjälpt folk genom åren som inte ens vetat om att de har en mailadress. Här vet man ju det iaf.

För övrigt bara några veckor sedan sist.

Hade du molnbackup via iCloud igång?
    - Vad är det?
    Jag förklarar, tar telefonen och frågar om mailkontot.
    - Mail?
    Ja, mailen du angav när du köpte telefonen.
    - Aldrig hört talas om. Jag bara anger **** när jag använder telefonen.

Väldigt vanlig när man supporterar 75+.

Detta är en del i den så kallade digitala klyftan, och då talar jag inte om Cylon no 6.

trjberg gillar detta.
  7. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    677
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Hur vet vi om du inte hittat den på gatan och vill komma in i den ? Förstår man kan glömma lösenord, men även e-mail ? kom igen utan det så blir man ju helt utelåst att återställa lösenord överallt

Du får försöka klura ut vad det är för lösenord helt enkelt. Var glad säkerheten är som den är.

trjberg, Kristy och chraist gillar detta.
  8. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 931
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Min första tanke med, mailen använder man till det mesta idag.

9. huskul

huskul Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    541
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

MINA ENHETER

Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    när man använder biometrisk inloggning mer o mer så är det enkelt att glömma sina koder

10. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 244

MINA ENHETER

Men man har ju ändå ett mail konto knytet oavsett

Klurre gillar detta.
  11. Klurre

Klurre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    853

MINA ENHETER

En åsikt. Hur det än är måste man väl ändå hålla reda på något sätt sina koder och inloggningar mm.

Asawi gillar detta.
  12. Oscarice1

Mottagna gillanden:
    0
    Ääh här fick man ingen hjälp. Min telefon gick sönder och jag brukade återställa mitt Gmail konto med hjälp av mitt telefonnummer. Men eftersom jag byte telefonnummer för ett år sedan så hade jag glömt att ändra det på google kontot och därmed kan jag inte återställa kontot. Ja det är för att jag inte kommer in på min Gmail jag vill komma in på datorn eftersom jag har ett program med alla lösenord på datorn. Jag har förlorat alla mina foton från 15 år tillbaka och är jävligt sur över det. Nej jag kommer inte ihåg lösenordet för att det är över 20 olika slumpmässiga siffror, tecken och bokstäver. Som mitt lösenords program har tagit fram för att det ska vara säkert. Jag har i över tio år bara sparat alla lösenord i Kaspersky password manager för att bara behöva komma ihåg ett lösenord istället för en hög med lösenord. Även för att det ska vara mer säkert när jag kan ha komplicerade lösenord som är jätte svårt att komma ihåg eller räkna ut.

Nu blev det tyvärr för säkert även för mig själv. :mad:

13. Oscarice1

Mottagna gillanden:
    0
    Det måste ju vara möjligt att hacka lösenordet eller vad det nu heter. Det kan inte vara helt omöjligt

14. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

det är möjligt att hacka lösenordet, det kommer dock ta mycket lång tid och kräva väldigt kraftiga datorer samt kan vara en olaglig handling.
    Här får du inte hjälp att utföra olagliga handlingar. Det enda mera vi kan tipsa om är att vända dig till det företag du köpt din chromebook ifrån med kvittot och be dem fabriksåterställa.
    Dina foton bör finnas på Google Photo. Denna kommer du åt med hjälp av ditt googlekonto. Återställa googlekontot får du hjälp med ifrån Google.
    Du säger att du sparat alla lösenord i Kaspersky password manager. Har du glömt lösenordet även till kapersky?
    Ju mer man läser vad du skrivit desto mer misstänkt är det att allt inte står rätt till.

trjberg, Klurre och SwedeWhite gillar detta.
  15. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 931
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Om jag förstått rätt kan du komma åt ditt valv online genom länken här; Manage your vault online

Kristy gillar detta.
  16. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    677
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Han kommer ju inte åt sin google mail så då kan han inte återställa, där problemet ligger oavsett om backup är där eller ej

17. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 856
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ändå imponerande att ha en lösenordshanterare och inte ha en uppdaterad plan för hur man ska komma åt grejerna om saker skulle skita sig. För framtiden är mitt tips att ha möjlighet till återställning offline. Skriv ut, skriv av, göm ett usb-minne eller något. Det enda jag verkligen har och behöver kontroll på är hur jag ska kunna komma åt min lösenordshanterare om något händer. Väl utvalda personer har möjlighet också som jag kan använda i nödfall. De kan också komma åt allt om jag skulle trilla av pinn. På Google-kontot kan man också ställa in "Hantering av inaktiva konton" och ange kontakter som får åtkomst efter x tid om man inte är aktiv, till exempel "om kontot inte används på 3 månader, ge dessa tillgång till mitt konto".

Last edited: 22 apr 2024
    Kristy gillar detta.
  18. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Jag har skrivit ut papper där de viktigaste koderna finns (huvudlösenord, återställningskoder t ex) och placerat de på ett par olika ställen. Inte mycket jobb alls.

trjberg, Klurre, Kristy och 1 annan gillar detta.
  19. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

han säger även kapersky manager, då borde han ha lösenordet där

trjberg gillar detta.
  20. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Du har ju antagligen använt datorn ett tag, innan detta problem uppstod. Hur brukade du logga in på datorn tidigare? Och varför kan du inte göra det längre?

Har datorn legat oanvänd en period? Man glömmer väl inte lösenordet från en dag till nästa.
    Om vi ska kunna hjälpa dig, så behöver vi fler såna detaljer, för att förstå problemet i sin helhet.
    Lösenord till Google-kontot och datorn är identiskt, så att du skulle använt över 20 slumpmässiga tecken varje gång du loggat in på datorn låter väldigt jobbigt. Skrev du in dessa tecken varje gång du skulle starta datorn?

Som jag nämnde, ring ditt gamla telefonnummer, och hoppas att någon hjälpsam person svarar, som förstår ditt problem. Då kan du få koden, förutsatt att numret hunnit tilldelas någon annan.

Jag gav också några andra förslag i mitt inlägg ovan.

tpalsson och eastbound gillar detta.