Göra backup på ext3-partition?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Muggebigge, 5 jan 2011.

1. Muggebigge

Muggebigge Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Idag försökte jag göra en backup på min ext3-partition via filhanteraren i Ubuntu. Problemet var bara att Ubuntu aldrig hittade ext3-partitionen, och dessutom angav att FAT32-delen var "opartitionerat utrymme". Högst märkligt.

Nu har jag redan en backup på FAT32-partitionen på datorn så det är lugnt, men hur kan jag backa upp min ext3 på bästa och enklaste sätt? Ansluter telefonen i diskenhetsläge och bootar med senaste Ubuntu Live-cd. Det gick bra att partitionera kortet den vägen när det var nytt, men varför syns inte partitionerna längre?

2. marreboy

marreboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Nandroid backup tar ju kopia på ext3 också. Filerna hamnar på sd-kortet på FAT32 partitionen. Vilket du sen kan kopiera till dator om du ansluter till datorn och monterar kortet som en USB-disk.

3. Muggebigge

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ahhh, bra att veta, den lägger sig i clockworkmod-katalogen då, förmodar jag?Jag skulle nämligen vilja komma åt innehållet på ext3-partitionen för att greja lite med det.

Lyckades i alla fall få ordning på sd-kortet i Ubuntu genom att använda skrivarens kortläsare, av alla märkliga saker. Men då dök ju nästa problem upp, inga permissions för att kolla på innehållet på ext3-partitionen. Trodde man blev root automagiskt när man bootade på en live-cd...

4. marreboy

marreboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Clockwork mod nandroid backuper hamnar under Clockworkmod katalogen som du säger. AmonRa nandroid backuper hamnar i en nandroid katalog.

Varje partition lagras som en *.img fil. Borde ju gå att öppna med något typ CD/DVD image tool.

5. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Nej det blir du inte. I ubuntu är root-kontot inaktiverat. Jag förstår dock inte syftet med att aktivera root då du i 99 fall av hundra klarar dig lika bra med "sudo" i terminalen

Till exempel borde följande kommandon vara fullt dugliga för ditt ändamål:
    Kod:
    mkdir ~/ext3_backup
    sudo cp -R /media/[din ext3-partition] ~/ext3_backup
    Då får du en kopia av allt ditt innehåll på din ext3-partition i en mapp som heter "ext3_backup" på i din hemkatalog. Notera dock att du bör ändra sökvägen till backuppappen så att du sparar på en hårddisk eller usb-minne eftersom att så fort du startar om datorn så kommer allt att försvinna eftersom att du kör med live-cd

men så här gör du, in case you really would like to know ;)....

För att aktivera root skriver du följande i terminalen:
    Kod:
    sudo passwd root
    Och sedan:
    Kod:
    su - root
    för att logga in som root iterminalen
    Du kommer då endast att vara root i det terminalfönstret och inte att vara root i det grafiska gränssnittet.

Muggebigge gillar detta.
  6. Muggebigge

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Testade att öppna med Winimage och att mounta .img-filen som disk, funkade tyvärr inte.

7. Muggebigge

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fint serru, kom inte ihåg sudo-kommandot. Långt mellan varven man kör Linux :D

8. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

No worries ;) Jag körde linux till vardags fram till för ett år sedan, sen köpte jag en Mac (OSX bygger också på *nix botten så lite grunder sitter allt kvar ^^)