Göra en bitmap parcelable (skicka helt objekt via putExtra)?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av nauska, 30 aug 2010.

  1. nauska

    nauska Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag har en klass, Movie, som innehåller olika filmdata, t.ex. titel och filmomslag. Jag vill skicka hela objektet mellan olika activities via putExtra() och har då gjort Movie-klassen parcelable. Allt fungerar utom med bitmap'en.

    En string kan jag skriva till min parcel med p.writeString(s), men hur gör jag med en bitmap?
     
  2. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Bitmap implementerar Parcelable, och Bitmap har även metoden writeToParcel (Parcel p, int flags)
     
  3. nauska

    nauska Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    När jag gör detta får jag ett "!!! FAILED BINDER TRANSACTION !!!" till svar. Gör jag fel när jag lägger myBitmap.writeToParcel(p, flags) i min writeToParcel-metod för min Movie-klass?

    Om du har ett exempel får du gärna länka till det.

    Tack för hjälpen!
     
  4. nauska

    nauska Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag löste det genom att göra om bitmap'en till en byte[]. Om du har något tips på hur jag kan lösa det på ett annat sätt så är det välkommet, eller om det finns någon nackdel (hastighet m.m.) med det sättet jag löste det på.
     
  5. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Sorry, har inte testat det, såg bara att det borde funka. Har inte heller någon kod som jag kan testa det på. Ev skulle det kunna gå att googla fram det?

    Vet inte heller hur du får din bitmap, ev skulle jag bara spara URI/URL till bilden i parceln