Göra en "ComicApp", hur svårt är det?

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av alexEn, 18 aug 2010.

1. alexEn

alexEn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har länge suttit å tänkt på att göra en "comic app", liknande tex. "Robot 13" (tror den heter så) på market.
    Gick nyss in på market och kollade om det fanns en svensk app som visar svenska serier (kalle anka, bamse etc.)

Det jag först vill göra är att göra en demo av appen som jag låter typ polare och andra testa, sedan släppa fulla versionen på market för 5-10 kr (går inte över 10 kr).
    Och jag vet att bara halva market än så länge inte finns i Sverige, men då har jag istället god tid på mig att utveckla appen och släppa den på market i framtiden.

Jag har precis börjat lära mig lite av android utveckling, och har lyckats skapa några få simpla apps (hello android, paintpot och så vare nån mer också).
    Appinventor har jag tillgång till, men eftersom att det är väldigt begränsat så vill jag hålla mig till Eclipse den här gången.

Men hur svårt är det att, göra en app liknande "Robot 13"@market, som istället visar BamseSerier?
    Jag har scannat av en hel serie av en gammal bamsetidning, så jag har alla bilder jag behöver till min första serie i datorn, (framsida och själva serien, 10 bilder finns i .jpg)

Finns det en guide till just dehär någonstans?

Skrev ihop det här väldigt snabbt, men ni förstår säkert vad jag menar.. tack på förhand /alex

2. peterthegreat

peterthegreat Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För det första får du nog inte publicera upphovsrättsskyddat material hur som helst, speciellt för pengar, för det andra får du nog börja med basic androidprogrammering och sen stegvis lära dig göra allt det som är nödvändigt för en fullständig app. Det finns inga genvägar i programmering. :)

Edit: Såg att du skrivit att du redan börjat så ignorera den delen. :P När det gäller guider kan du bara googla. Det finns inte en uppsjö av tutorials än på Android-apiet så... :P

3. softarn

softarn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Som peter sa får du inte ta betalt för andras serier. Men att göra appen är nog inte så svårt.

4. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

Hej alexEn
    Får jag bara fråga dig en sak:)
    Hur lång tid tog det att lära dig att göra de där basic appsen? Jag skulle jättegärna vilja också skapa appar men jag har aldrig kommit förbi de där basic-stegen. Även om jag har gjort precis som guiden (tror jag iallafall) så har eclipses sagt ifrån på något sätt. Men jag har nu lagt projektet åt sidan och tänker ta upp det igen när jag har lite mera tid.

Lycka till med ditt skapande:)

5. alexEn

alexEn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Var nog lite otydlig - tänkte inte ta betalt för andras serier (kalle anka serier) bara göra en app av dom att ha för privat användning, sen om allt blir som jag har tänkt mig, gör jag egna "comics" :)

@Akilles:

Jag blev helt galen ett tag när först Eclipse strulade för mig, sen kunde jag inte ta screenshots, och sen hela installationen var helt messed up :/
    Men när man har fått allting på rätt plats, och man kan börja experimentera med java är det skit kul, men det är just installation av SDK och liknande som gör att man bara vill skrika och klippa sönder datorn.

Den första appen jag lyckades bra med är "HelloAndroid", vilket är en guide som ligger på android developers hemsida.

Testa igen att försöka göra "HelloAndroid" appen, och om du stöter på problem med Eclipse skrik PM eller direkt här.. hade en antal probs från början som gjorde mig tokig, men nu flyter allting på bra :)

peace/ alex