Fråga: Göra en funktionell backup av /efs?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av lassekongo, 30 nov 2011.

1. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag lyckades ju tappa mitt IMEI-nummer när jag flashade telefonen, men fick tillbaka det. Jag hade en backup av /efs kopierad med root explorer. Dock har jag läst att filbehörigheterna försvinner om man gör så, så jag antar att min backup kanske är värdelös i praktiken? Därför tänkte jag att det kanske kan vara bra med en riktig backup om det skiter sig igen. Till min glädje hittade jag det här: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1308546 Det verkar ju väldigt smidigt, men det funkade inte för mig. "Device not found" blir det för mig trots att jag har Kies installerat (funkade när jag hade stock 2.3.3) och usb-debugging är påslaget. Någon som tror sig veta varför det inte funkar? Det hade ju varit bra om det hade funkat. Lätt att fixa backup och återställa om det skulle behövs. Man behöver inte skriva en massa kommandon.

Jag har också sett att man ska kunna göra det med ADB, men jag vet inget om det och vet inte hur man får det att funka. Men visst är Terminal Emulator på telefonen ungefär samma sak? I så fall borde det ju gå att göra en backup med hjälp av det (med samma kommandon som med ADB?). Att göra en backup med Terminal Emulator är nog inte så svårt, men hur återställer man sin backup om man behöver den?

Det verkar också som man behöver busybox och därför undrar jag vad det är och hur man vet om man har det?

Helst vill jag ha möjligheten att göra en backup med Efspro eftersom det verkar enklast, men även via ADB eller Terminal Emulator kan ju vara bra. Ju fler backups, desto bättre antar jag :)

Så är det någon som vet hur jag borde gå till väga? Jag vill alltså ha en backup av /efs med alla filbehörigheter kvar.

2. papinho

papinho Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

3. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Provade det, men är du säker på att behörigheterna inte ändras? Anledningen till varför de skulle ändras är tydligen att man bara kopierar innehållet i mappen till sd-kortet, vilket verkar vara vad den här appen gör. Den lägger ju inte backupen i ett arkiv eller så

4. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Ingen som vet hur jag ska göra för att lyckas göra min backup med efs pro? Problemet är alltså att datorn inte hittar telefonen fast jag har Kies installerat

5. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har nu lyckats göra en backup. Dock inte med Efs pro utan med appen Terminal Emultor. Läs i denna tråd: https://swedroid.se/forum/60783-efs-backup.html

Om den är funktionell vet jag inte men jag hoppas det och att jag inte behöver ta reda på det :)