Övrigt: Google Assistenten får stöd av Ica [inköpslistor / kallas "Monica"]

Diskussion i 'Allmänt' startad av Xboy, 21 jun 2018.

  1. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    I något av ett scoop har Augustin Erba på tidningen Dagens Nyheter stulit nyheten rätt framför näsan på Swedroid (märkligt nog - detta är landets största Android-sajt, och ändå tycks redaktionen hårdnackat vägra sina journalistiska möjligheter att bevaka Google genom egna intervjuer) - Ica har i hemlighet jobbat med stöd för Google-assistenten.

    I intervjun får vi bland annat veta att Googles Assistent, som är på väg att officiellt lanseras i Sverige, är i färd med att få en väsentligt bättre syntetisk röst som skall vara svår att skilja från en riktig människa och - något otippat - alltså även att livsmedelsjätten Ica parallellt jobbar tillsammans med Google för att skapa "Monica" - en egen så kallad bot som Google-assistenten kan kommunicera med, och som kommer att ha en helt egen röst. Detaljerna och finesserna är ännu ej fullt ut presenterade, men som minst kommer Ica-kunder kunna räkna med att be Monica att lägga till varor på den personliga shoppinglistan.

    "Snart lanseras Googleassistenten i Sverige och redan nu är svenska företag i full färd med att skapa tillämpningar. Ica kommer ha en egen assistent som användarna kan aktivera. Den kommer att heta Monica. Namnet kommer från Icas reklamkaraktär Monica som tillsammans med sin man Icander syntes i marknadsföringen under 70-talet.

    – I ett första skede kommer assistenten kunna lägga till saker på din inköpslista och få den uppläst. Inom kort kommer ytterligare funktioner som underlättar vardagens matplanering, till exempel att få inspiration och få recept upplästa, säger Samuel Young, ansvarig för Ica-gruppens innovationshub, ICAx."
     
    Timpppa, Lulhasafotn, svenix och 3 andra gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Utmärkt att ICA och andra svenska företag jobbar med svenska tjänster för Asisstant. Det blir lite tråkigt utan ett bra startfält. I USA tog det ett tag innan bollen kom i rullning.

    Sveriges Radio har sedan årsskiftet erbjudit en tjänst på test, och vem som helst kan ju egentligen göra det. Systemet är helt öppet: Lyssna på de senaste nyheterna via Google Home - Utvecklingsbloggen

    Framkom något nytt om Google-assistenten för Sverige gällande tidsplanen? Har inte haft möjlighet att läsa igenom allt ännu.
     
    Last edited: 21 jun 2018
  3. Ewa. Strand

    Ewa. Strand Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2018
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är just nu inne på ämnet att hitta en talande robot för oss som ej har Iphones o därmed Siri - Eftersom jag är mkt envis (som en hund med ett bem) :). har jag hittat Alexa som finns hos Amazon - dåligt att ingen programerare lagt ner lite tid på detta !!! Vidst finns OK Google som du kan be göra ett antal saker ihop med Google Assistentn.... Har läst en usa test där Siri. Alexa o Google fick 10 frågor och där enligt mig Alexa var bäst o Siri sämst !!! Finns också på tuben videos där man frågar S + A mer personliga frågor - Intressant ... Finns det verkligen ej ngt annat ??? Inte bara jag som är. intresserad..... Blev medlem här Idag o Tack till moderatorna ! Mvh Ewa
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Alexa talar inte svenska. Siri talar svenska, men ligger långt efter både Alexa och Assistant, och det finns få produkter med Siri inbyggt.

    Amazon har inte sagt något när/om Alexa kommer med svenskt språkstöd. Fast språkstödet kanske inte är något problem för din del?

    Bästa är nog att vänta på att Google Assistant kommer till Sverige/får svenskt språkstöd. Det kan egentligen ske när som helst, och det finns redan många enheter som har stöd för Assistant på den svenska marknaden. Google skrev i februari att det kommer till Sverige under årets gång.

    Du kan för all del redan nu köpa en högtalare med Googles tjänst inbyggd. Tex en Google Home eller en Google Home mini:

    Home mini: Google Home Mini (Mobilhögtalare)

    Home: Google Home (Mobilhögtalare)

    Använder du dessutom Googles tjänster i övrigt har du mer nytta av Assistant än vad du kommer få av Alexa, speciellt som svensk. Det finns säkert planer på att ge Alexa svenskt språkstöd i framtiden, men Amazon har än så länge ingen större närvaro i Norden, så det ligger nog långt fram i tiden.

    Utan svenskt språkstöd kommer det inte finnas något större utbud av svenska tjänster (så som ICA i exemplet ovan), så det är nog bäst av den anledningen att satsa på ett system som kommer ha svenskt språkstöd i nära tid.

    PS. Välkommen till forumet!
     
    Last edited: 28 jun 2018