Google calendar synkar inte allting

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Dockland, 20 feb 2012.

1. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Använder mig av Google calendar och den funkar för det mesta fint. Ibland när jag lägger in en händelse i kalenderna på telefonen så syns den inte i kalendern på webben och vice versa. Det är bara någongång då och då som de inte synkar.

Vet någon varför?

Last edited: 21 feb 2012
  2. Dahliz91

Dahliz91 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    212
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Skriv gärna en mer beskrivande rubrik så underlättar det för folk som har samma problem att hitta när de söker. Men till ditt problem, har du kollat vilka kalendrar du har markerade i kalender appen? Har för mig jag haft samma problem innan men minns inte vad problemet var.

3. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Tack för tipset att redigera rubriken. Det är nu gjort.

Alla kalendrar är markerade i appen. Jag har en google kalender och en mot jobbets exchange. Men de som inte synkas så att säga kommer inte upp någonstans mer än där jag så att säga skapar kalenderhändelsen.

Dahliz91 gillar detta.
  4. Dahliz91

Mottagna gillanden:
    212
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Jag har inte provat själv men testa detta:

"Try this.

One of my calendars wasn't syncing and this solution worked.

Settings > Applications > Manage applications > Hit the Menu Button > Filter > All > Calendar Storage > Clear data > OK

This will clear the saved calendar data and the next time you open your calendar app, it will re-sync your calendars."
    http://www.google.com/support/forum/p/gmail/thread?tid=7358f9422ff3d64e&hl=en

Dockland gillar detta.
  5. boltis

boltis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201

MINA ENHETER

Ursäkta lite OT men då det handlar om Google sync av kalender ställer jag min fråga här istället för att skapa ny tråd:

Jag prenumererar på en extern kalender via Google. Mitt fotbollslags spelschema. Men jag får den inte till att synca mer än tre månader framåt. Verkar det som ivf. Jag vill gärna få in hela spelschemat för planering av semester osv.

Är detta en inställning som jag hittar i telefonen eller det styr den som tillhandahåller kalendern?

Galaxy note med stock 2.3.6

Tack

6. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Det där testade jag. Verkar som det funkade. Skall labba lite med detta. Tack för svaret.

7. Dahliz91

Mottagna gillanden:
    212
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Testat att tömma som jag länkade? Kanske löser ditt problem också.

8. polkagris

polkagris Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Även jag har detta problem, men din lösning (ovan i citat) funkar ej för mig. Eller snarare, jag finner inte det valet i inställning>program>programhantering>meny...det enda som kommer upp då är att filtrera / sortera efter storlek/A-Ö...

Ärligt talat tycker jag det är dåligt att android och google inte samspelar på ett intuitivt och enkelt sätt...känns som det är hela meningen med att ha android ju. Både kontaktsynk och kalender mellan web och telefon funkar dåligt tycker jag. Får massa dubbelposter i min kalender, t ex samma kontakt har 3 poster för födelsedag (detta har jag fått rätta till manuellt, ganska tidskrävande).

Mina gamla skruttiga Nokia/SE telefoner (långt innan smartphones) hade funktionen att lägga in kalenderpost + alarmpåminnelse om födelsedag efter att man skrivit in födelsedagsdatum i kontaktens info i telefonbok. Borde väl va lika lätt på android, eller är det jag som är korkad och missar nåt?

9. boltis

boltis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201

MINA ENHETER

Jag har samma "problem" med alternativen som polkagris. Får bara upp sortera/filtrera och hittar inget som heter calendar storage

10. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Exakt vad det heter beror kanske på vad man har för ROM och vilket språk man kör.

Jag hittar nåt som heter Calendar Sync Adapter och sen har jag två saker som heter Kalender (den ena på nästan 2 MB). Hade jag liknande problem skulle jag nog börja med att rensa data och cache för dessa. Om man ändå ska synka med Google så spelar det ju ingen roll att man rensar mobilen.

Har gjort liknande för Market när den "fastnar" på Starting download och man får FC om man försöker avbryta nerladdningen. Där behöver man bara godkänna villkoren igen och sen är man tillbaka på banan.

11. polkagris

polkagris Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

jag löste det igår genom att ändra valda kalendrar i inställningarna i min kalenderapp (Jorte). Där fanns bl a lokala "My Calendar", några Jorte-kalendrar (för datainfo om helgdagar o dylikt), och så min Googlekalender. Avbockade "My Calendar" och då försvann massa dubbelposter. Som tur var var det bara födelsedagar som va införda under den lokala kalendern, så de va lätt att återinföra efter att Jorte nu som standard sparar i min Googlekalender. Problem löst, tog väl 10 minuter eftersom jag inte fört in så många födelsedagar.

12. Jasse

Jasse Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 3, SM-N9005

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 3, SM-N9005
    Info:
    Android-version 5.0
    Nova-Launcher
    Platta:
    Samsung Galaxy Note Pro 12.2
    Info:
    Android-version 4.4.2
    Jag har provat Business Calendar free och My Calendar från Go Store. Jag använder även den förinstallerade appen Kalender på min Samsung galaxy ace.

Vad jag inte förstår är att när jag skrivit in möten in i mobiltelefonen under t ex Kalender, så synkar informationen i mobilen inte sig med med min Google kalender på datorn.

Jag förstår inte hur jag ska få in det i datorn.
    Om någon vill förklara vore jag mycket tacksam! :D

13. jeo

jeo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

jag kör calender pad.. den funkar kanon hela tiden och har även veckonummer och helgdagar inlagda..

detta var ju ingen lösning på ditt problem, men kanske ett alternativ om du skulle vilja byta..

14. jeo

jeo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

förresten..

kolla vad det står högst upp på sidan i mobilen där du är inne och redigerar din kalendernotering..

kolla om det står pc suite eller din gmail-adress..? man kan nämligen ändra där uppe när man skriver en ny notering..

det går INTE att ändra där om man går in och redigerar en redan sparad notering..

det är di gmail-adress som ska vara synlig och inte pc-suite..

Last edited: 14 mar 2012
  15. Dustin

Dustin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag kapar denna gamla tråd...
    Kaj skapade en ny kalender via datorn igår (i min Gmail kalender), har ett par stycken sedan tidigare men denna nya kalendern syns inte i mobilen?! Någon som har en idé om varför? Har startat om luren, rensat cache m.m men ingen lycka...