Google Checkout-konto Avstängt

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av afzkl, 22 november 2010.

1. afzkl

afzkl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jaha,

Någon mer som har råkat ut för att deras Checkout konto blivit avstängt eller? Har sålt min app på Market nu i ungefär en månad och i går så fick man ett trevligt mejl i inboxen som sade ungefär 'Ditt Google Checkout konto har blivit avstängt, du kommer inte att kunna ta imot några fler betalningar och vi kan inte berätta varför ditt konto har blivit avstäng på grund av säkerhetsskäl.'...

Ingen annan som har råkat ut för det? Jag har såklart mejlat dem och frågat vad de håller på med med jag betvivlar att jag kommer få något svar från dem.

Så vitt jag vet har jag inte gjort något fel... appen jag säljer är mVideoPlayer Pro om det nu skulle ha något med saken att göra..

2. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Det är inte så att du i appen använder dig av några videoformat som måste licensieras?

3. afzkl

afzkl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Nej, det är egentligen bara en ersättnigsapp för standardspelaren och den stödjer inte mer format än din telefon kan hantera.

Jag har svårt att se att det skulle ha något med appen i fråga att göra, då både de ta bort den från Market, inte stänga mitt Checkout konto..

Söker man på Google ser det ju ut att vara ett ganska vanligt problem, vet dock inte hur många Android utvecklare som drabbats av det här men vad de flesta verkar ha gemensamt är att de inte fått tillbaka sitt konto och det går inte att skapa ett nytt. Vilket i mitt fall då kulle betyda att jag aldrig skulle kunna sälja apps? Skoj. ;)

Roligt var ju också att de i mejlet föreslog mig använda en alternativ betalningsmetod precis som om jag skulle har något val på Android Market..

Last edited: 22 november 2010
  4. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Egentligen skulle det kunna ha med appen att göra. Vissa codecs får användas för icke kommersiellt bruk, men måste licensieras om man tar betalt för sin produkt.

Nu har jag givetvis ingen aning om det är det du råkat ut för, och kan även hålla med om att det inte låter så troligt. De borde ju ha nämnt en sådan sak.

5. afzkl

afzkl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jo, dock så har tillverkarna betalt licenser (typ Samsung för Galaxy S/Tab) för att skicka med codercar utöver de som finns i android som standard. De som finns är troligtvis licensfria då Google inte vill betala massa sånt. :7

Och de säger dessutom att man är fri att använda alla codecar som finns på telefonen som tredjepartsutvecklare så har nog inget med det att göra.
    http://developer.android.com/guide/appendix/media-formats.html

Det är dock så att jag aldrig fick min identitet bekräftad, de bad mig skicka kopia på passet och det gjorde jag. Det är mer än 3 veckor sedan och har inte fått det bekräftat än... hur lång tid tog det för er?

6. Selafiel

Selafiel Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag fick svar dagen efter jag skickade in kopia på min legitimation.

7. drewi

drewi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 2 XL
    Jag har en betalapp uppe på market men jag har aldrig behövt identifiera mig, när behövde ni göra det?

EDIT: nu handlade det ju iofs om google checkout, men har ju ett konto där också eftersom jag säljer en app

8. afzkl

afzkl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Fick svar idag, eller ja, svar och svar, ännu ett förskrivet inlägg som absolut inte hade något ting att göra med de frågor jag ställde, tror inte han besvarade en enda av dem. Känns som de är rätt kört nu, fan ska man göra? jag har ju inte gjort något fel.

Googles kundtjänst är verkligen pinsamt dålig också.

@drewi
    Har du fått några utbetalningar till dit bankkonto än då? De bad mig skicka legitimation precis efter jag fått min första..

9. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Fick du inte ens en chans att identifiera dig ?

Jag fick ett formulär med personuppgifter och sedan ett krav på att faxa(!) mitt körkort men efter lite mailkonversation så var det ok med bild på kk med mail.

10. drewi

drewi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 2 XL
    Skicka nytt mail och fråga om det är pga identifieringen

Nej min första utbetalning kommer i februari om jag förstått det rätt

11. afzkl

afzkl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Nja på sätt och vis, de fick ett mejl där de bad om legitimation, då jag inte har något körkort ( ej uppnått rätt åder) så skickade jag en inskannad kopia på mitt pass. Fick sedan ett mejl om att de hade skickat vidare det till sina specialkillar om skulle titta på det och sedan har det varit knäpptyst.

@drewi

Har gjort det, tror dock jag får samma svar som innan. "Vi kan inte berätta det på grund av säkerhetsskäl."..

Februari låter skumt btw. trodde utbetalningar skedde en gång i månaden, kom dock aldrig in på min andra månad på grund av det här men de sa de skulle skicka mina pengar ändå och det hoppas jag de gör då det handlar om en hel del..

12. malexin

malexin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Om du inte är tillräckligt gammal för att ha körkort så är du antagligen inte heller tillräckligt gammal för att få använda Google Checkout. Det kanske är problemet?

13. afzkl

afzkl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Kanske, kanske inte, förstår inte varför det skulle vara ett problem dock? När jag fyllde i mitt personnummer och slog in mina kontokortsuppgifter i början av registreringen sa den inte ett ljud om det. Det stod ingenting om att man skulle ha uppnått någon specifik ålder för att få vara med. Dessutom har jag fått ut en hel del pengar till till mitt konto och det har aldrig varit några problem.

I mejlet jag fick så stod det att jag bröt mot deras TOS, det står ingenting om någon åldersgräns i deras TOS så vitt jag kan se och tror därför inte det är problemet heller. Man tycker ju att de borde ha kunnat berätta det i mejlet om så nu var fallet för jag har svårt att se hur den information skulle kunna medföra en 'säkerhetsrisk' som de så fint uttryckte sig..

Jag var precis på väg att starta ett företag för att en revisor rådde mig till det då det börjar handla om en hel del pengar. Menar du att jag i så fall inte skulle kunna starta det i mitt namn då för att jag inte uppnått rätt ålder och inte får tjäna pengar på det här viset? :ehm: Det blir ju till att lägga det projekt på is i vilket fall nu dock..

Iaf, jag frågade här i forumet innan jag drog igång och flera stycken sa att det inte borde vara några problem. Menmen, både jag och dem kan ju ha fel, önskar man kunde få ett vettigt svar från Google någon gång dock...

14. malexin

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Vad jag kan minnas fyller man inte i sitt personnummer (eller ålder) vid Checkout-registreringen, och i användarvillkoren man godkänner (men aldrig läser) står det: "You may not use the Service and may not accept the Agreement if: (a) You are not of legal age to form a binding contract with GPL and operate the Funding Instrument You register for use with the Service;", vilket jag gissar är myndighetsålder.

Jag menar inte nu att du borde ha känt till detta, för varken du eller jag eller någon annan läser ju alla dessa användarvillkor man godkänner :).

15. afzkl

afzkl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Okej, antar att du har rätt då. Nej jag har såklart inte heller läst igenom detta (för vem gör det?) jag har bara letat runt lite med Ctrl + f och lyckades inte hitta denna rad. Men om du säger så så är det nog så. Låter ju iofs rimligt då det inte ens är tillåtet att köpa saker på nätet som omyndig på grund av nåt köpavtalsgrej, så det låter väll roligt att man inte får sälja heller. Jag har inte så stor koll, vill bara tjäna pengar.:money:

Men visst fyllde jag i mitt personnummer, det är jag hundra på.;)

Jaja, det är väll så gott som kört då, får hoppas de öppnar upp mitt konto igen om 6 månader...

16. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Mottagna gillanden:
    802
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Fånigt att man skall behöva vara 18+. Det finns säkert en bunt värdelösa byråkratiska agument, men inget kommer någonsin vara ett starkt argument i mina öron. Är man gammal nog att jobba och tjäna pengar på annat vis så ser jag inget skäl till att hindra någon från att tjäna pengar på Market.

17. malexin

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Argumentet är väl helt enkelt att man som omyndig inte kan ingå avtal utan vårdnadshavares godkännande. Vilket nog är ganska vettigt i många fall (för de minderårigas egen skull!), trots att de själva kanske inte tycker det.

18. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Nja, jag tycker inte det. Han har ändå lyckats få ett bankkort som går att använda över internet. Om man är omyndig måste vårdnadshavare godkänna detta; vilket i detta fall är gjort.

19. malexin

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Ja, men sen sluter man ett avtal med Google också, och där har inte någon vårdnadshavare varit inblandad och avtalet blir därmed ogiltigt. Det är väl det som är problemet.

20. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Så sant. Detta bör dock Google ändra, för inte vill dem stoppa utvecklare i yngre åldrar från att skapa framtidens applikationer?