Google Drive-integrering i Android, vad är på gång?

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 30 mars 2014.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2.041

MINA ENHETER

Jag har länge efterfrågat en djupare Google Drive-integrering i Android, nämligen att innehåll i mappar ska kunna synkroniseras automatiskt, kanske främst Downloads-mappen. Det är möjligt redan idag genom tredjepartsappar (jag använder Foldersync) men jag skulle vilja ha funktionen out-of-the-box. Då jag har en Chromebook är det helt underbart att ha en "sammanslagen" nedladdningsmapp mellan mina enheter.

Nåväl, jag har ställt frågan på Google+ och i Google Product Forums nyligen utan att få några svar. Men idag upptäckte jag något spännande som får mig att undra om något är på gång?

Gå in i appen Google Settings på era telefoner, jag kan nu se en ny meny längst ner som heter 'Drive apps'. Nästan helt säker på att den inte fanns där igår. Den innehåller en enda inställning; om uppladdning och uppdatering av filer ska ska enbart över Wi-Fi eller inte. Notera att det finns en liknande inställning inne i Drive-appen men de verkar INTE hänga ihop när jag prövade.

Mina frågor:
    Kan ni också se detta nya alternativ 'Drive apps' och håller ni med om att det är nytt?
    Är det fler än jag som tycker att detta är den mest eftertraktade funktionen som saknas på Android just nu?
    Vad är det som triggar vilka menyer som ska finnas i Google Settings, är det Google Play Services och när kom i så fall den senaste uppdateringen för den?

Känns lite malplacerat att lägga denna ensamma inställning här, kanske händer något när Drive-appen uppdateras nästa gång eller vad tror ni?

TheBishop gillar detta.
  2. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Kollade nu o visst hade drive apps dykit upp. Har ingen aning om när. (Använder inte drive heller)
    Kör också foldersync fast till 50gb permanent box.net.
    Foldersync fyller alla funktioner på "data" synk jag har. Riktigt bra o värd varenda krona imho.

Jag vill kunna konfigurera när/var/hur synkroniseringen sker. Tycker google "förenklar" lite väl mycket ibland.. Jag vill kunna ändra & ställa om allt. Helst ska man behöva klia sig i skallen en halvtimme innan man börjar få grepp på hur det funkar. :)

3. manola1027

manola1027 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Drive verkar vara en standardapp nu eller? Jag uppdaterade min G2 från 4.2 till 4.4 och då fick jag med drive. Det borde ju också tyda på större integrering:)

4. N6290

Mottagna gillanden:
    2.041

MINA ENHETER

Jag kan hålla med om att Google ibland går för långt i sin "förenkling", så som när man tog bort en stor del av funktionaliteten i Google Maps genom uppgraderingen till version 7 vilket många har klagat på.
    Men jag måste ändå säga att jag hellre hade godtagit väldigt förenklade inställningsmöjligheter vad gäller Drive-uppladdning om det hade gjort så att jag slapp göra massor av pillande i Foldersync när jag köper en ny telefon. Det ska räcka att jag loggar in på mitt Google-konto så fungerar det mesta! Jag som ofta framhäver mitt stora Iphone-hat brukar vara öppen med att jag ändå tycker att Iphone är överlägset på ett område; när det kommer till backup av enheten.

Vore intressant att höra vilka inställningar du gjort beträffande när/var/hur :teeth: Synkar du bara Downloads eller även andra appar? Vet att vissa laddar upp t.ex. foton men jag kör hellre på den väg Google "står bakom", nämligen genom G+ Auto Backup.
    Något positivt som skett senaste tiden som jag kan nämna är att jag kunnat lyfta ut två "aktiviteter" ur Foldersync; dels använder jag numera Google Play Music för min musik så där finns inbyggd synkronisering nu, dels har G+ Auto Backup numera stöd för lokala mappar så där behöver jag inte använda Foldersync för att flytta screenshots från root/Photos/Screenshots till root/DCIM/Camera som jag gjorde tidigare.
    Jaså är det så att Drive inte var en standardapp tidigare? Det visste jag inte, har haft den nedladdad så länge antar jag, hehe. Undrar om det kom i 4.3 eller 4.4?

Last edited: 30 mars 2014
  5. manola1027

manola1027 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Jag kan inte minnas att jag sett den i min telefon tidigare i alla fall:)

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

6. Boss302

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Jag synkar det jag vill ha kvar om telefonen helt plötsligt skulle dö till box samt NAS, endast via mitt wifi när laddaren är inkopplad.

Menade mjukvara generellt o inte just foldersync, vill ha allt justerbart för att kunna skräddarsy precis som jag vill ha.

Linux <3 :)

7. N6290

Mottagna gillanden:
    2.041

MINA ENHETER

"Det jag vill ha kvar om telefonen helt plötsligt skulle dö", du har inte lust att utveckla vad detta innefattar?

8. Boss302

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Fuktskada, korrupt emmc. etc, etc.. Listan på komponenter i din telefon som kan haverera o göra att du inte kommer åt telefonens minne kan väl göras näst intill oändlig.

9. N6290

Mottagna gillanden:
    2.041

MINA ENHETER

Nej menade inte så!
    Utan vad för innehåll i telefonen du tycker är viktigt och synkar genom Foldersync. Funderar på om det finns någon mer mapp jag kan inkludera.

10. Boss302

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Beror väl på vad du har i mapparna :)

Backup
    Bluetooth
    Data
    DCIM
    Download
    Media
    Titanium
    Twrp

11. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Hur funkar det vid byte av ROM, måste man ställa in alla mapp-par i FolderSync igen eller kan de paren sparas och återställas på ett fungerande sätt med Titanium Backup?

12. Boss302

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Titanium återställer foldersync data. Du måste bara autentisera "box"kontot.

Ekofasc gillar detta.