Google Duo

Diskussion i 'Applikationer' startad av Peter W, 17 jul 2016.

1. Peter W

Peter W Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Vad händer ? länge sedan man förvarnade. Men det har inte hänt något?

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 889
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I samband med Google I/O sade de bara "någon gång i sommar". Det kan ju egentligen dröja en bit in på augusti. Det borde dock ske före september, kan man tycka :)

3. Peter W

Peter W Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Ja vi får hoppas. Detta e ju en app som man saknar Android .

4. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

är det ? en app som kör videosamtal i sämre upplösning än vanliga google hangouts.
    jag tycker det känns som ytterligare en tvivelaktig spretic produkt från google som inte verkar ha någon form av förankring i verkligheten alls :D

dannejanne, iterva och jnsson gillar detta.
  5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 889
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Haha. Jag gillar i och för sig delvis deras sätt att jobba på med att bara kasta ut saker och se vad som händer. Allt som ofta misslyckas man, men exempelvis Android var ju en sådan chansning från början som slog väl ut.

Tanken inbillar jag mig är att prova olika koncept för IM/videochatt och se vad som händer och hur användarna tar emot det. Det vore nog svårt att testa detta i stor skala om man exempelvis släppte det som en betaversion av Hangouts.

Om konceptet sedan inte fungerade alls eller inte som man tänkt sig, så skulle det eventuellt kunna gå ut över Hangouts också, och det vill man nog inte riskera.

6. iterva

iterva -_- Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 938

MINA ENHETER

Måste hålla med dig..
    Skulle hellre se att dom fokuserade på en app, med alla funktionerna som snart finns i vad.. 4 separata appar till en mer imessage@apple liknande lösning istället. [emoji1]

7. iterva

iterva -_- Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 938

MINA ENHETER

Fast jag tror ju majoriteten av användare är vanliga människor, som vill att det tekniska ska vara någorlunda okomplicerat (Nog en anledning Apple får så många kunder)...Risken med detta tillvägagångssätt är ju att det blir en nisch produkt, som används av en begränsad skara människor..typ tekniknötterna. :P
    Detta med att kasta sk..lera på väggen för att se vad som fastnar är ju helt klart ett underhållande sätt att trycka ut saker på, men tror i långa loppet det inte resulterar i att lika många testar, eller börjar använda det jämnfört med om det vore funktioner som las till i en befintlig app. Har ingen faktisk statistik på detta utan utgår bara från egen och vänner/bekantas erfarenhet.
    Whatsapp lyckades bra...men skulle gärna överge det direkt om inte >90% av dom jag har kontakt med på ett eller annat sätt både privat och i jobbet skulle envisas med att använda det.

Men ska helt klart bli intressant att se vad som blir av dessa (Duo/Allo). Har redan registererat mig för att få info när dessa släpps...tekniknöt som man är :)

bernard gillar detta.
  8. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Har laddat ner det och testat. Visst funkar, men kunde inte se att det i sig var någon större skillnad mot hangout i videosamtalet. Visst enkelt och ringa. Funktionen med att se vem som ringer och att personen rör sig var lite cool. Men överlag så enkelt byggd, att det nästan gjorde det värre.

Ringa samtal, Öppna appen "allo", klicka ring samtal, leta upp personen, bjuda in personen (om inte personen är inbjuden ännu) eller klicka på ring, Sedan när man väl ha ringt, verkar det som att senast ringda samtal går att välja. Men i vilket fall som helst. Att appen inte läggs in mer i systemet ex stock telefonboken gör att appen känns mindre bra. Hade ju varit perfekt om man kunde leta upp personen man skall ringa via vanliga telefonboken och sedan (likt skype och messenger) välja "Allo". Men nej inget sådant här inte.

Allo borde funka så här:

1. Det implementeras i telefonboken för att enkelt kunna ring upp ett videosamtal utan att öppna själva appen först. Man väljer personen man vill ringa coh väljer videosamtal. Så som det funkade i 3G-mobiler en gång i tiden.

2. Man skall inte behöva bjuda in människor. Ringer man videosamtal skall android i grunden se till att samtalet kan tas emot ändå, genom att möjligen öppna upp en app som har videomöjligheter som tango, skype o s v. Android laddar ner codecen som behövs för samtalet och du kan tala, fast via en alternativ videoapp. Men slippa installera. ANdroid har väl en sådan funktion på gång i nya Nougat om jag inte minns fel. Den skall vad jag förstå installera delar av en app som behövs för att kunna ta emot ett meddelande, eller videosamtal eller vad det nu kan vara.

3. Implemetera codecen i hangout och låt det vara möjligt att kunna ringa lurar som har hangout och ha SMS-funktionen aktiverad.

Några enkla grejer som skulle göra allt mycket enklare tycker då jag. Gillade däremot att man kunde se den som ringde innan man svarat.

9. mikael.a1

mikael.a1 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    LG Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    LG Nexus 5X
    Blir nog tyvärr svårt att konkurrera med Facebook Messenger.

Gillar starkt den appen, och alla man känner har den :)