Diskussion: Google experimenterar med direktsupport för Xperia S

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av Sneaky, 18 aug 2012.

1. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Från the Verge:

This past week there was a little-noticed by very interesting development in the Android Open Source Project. Google's Jean-Baptiste Queru, who has long been the main source of AOSP developments from the company, kicked off "An experiment" with the Sony Xperia S. Google is looking to work with the community to directly support the Xperia S within the AOSP in a manner that's similar to how Google works with Nexus-class devices. Although the project is in very early days, if it's successful we could see more and expanded support for non-Nexus devices come directly from Google and the rest of the Android Open Source participants.

As for why the Xperia S was chosen to kick off this experiment, Queru actually puts it pretty succinctly himself: "it's a powerful current GSM device, with an unlockable bootloader, from a manufacturer that has always been very friendly to AOSP." Those last two elements are especially important. Locked bootloaders has been a point of contention for Android in the past few years, but we've seen some positive movement in that regard. More to the point, Sony has been amongst the most open and progressive of any Andoid OEM when it comes to working with the community, having released preview versions of its software upgrades before the actual release. It appears that the AOSP is rewarding that openness.

As Neowin notes, development for the experiment is in very early days, but interestingly it's possible that work done by the CyanogenMod team could also play a part here. For now, it's all a "bleeding edge" experiment, but we'll be watching to see if it turns into something more.

http://www.theverge.com/2012/8/18/3250768/google-experiment-aosp-sony-xperia-s

Tycker detta känns stort, och det gör mig definitivt mer nöjd med mitt val av telefon. Vad tycker ni?

Last edited: 18 aug 2012
    Burger gillar detta.
  2. robin92

robin92 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

låter fint!:D

3. Cubenga

Cubenga Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Låter jävla skönt. Hoppas det blir nån frukt att skörda av detta. Mer av de här uppskattas och tas väl emot.

Ett lite steg närmare varianten att själv kunna välja vilken rom man vi ha i sin lur när man startar upp den för första gången. Ett officiellt stöd för detta helt enkelt.

4. Andresin

Andresin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Burger gillar detta.
  5. SE fanboy

SE fanboy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Såå vad innebär detta då? Någon vänlig själ som är villig att förklara?

6. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Betyder att XperiaS blir en "Nexus" lur, dvs google släpper uppdateringar till den precis som de gör Glaxy Nexus, Nexus S, Motorola Xoom osv.. dvs "slipper" de sega och usla Sony programmerarna som inte mäktar med verkligheten :)

Samma nyhet GSMarena

7. PaKr

PaKr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi A1
    Off topic: Samsung som ansvarar för nexus i norden är slöa som faan, 4.0.4 tog flera månader och 4.1.1 har fortfarande inte kommit till dom stackars som fortfarande har nordisk programvara i sina GN.

On topic: låter bra att fler lurar får Vanilla. Vi kan ju hoppas att detta är starten på att alla framtida lurar kommer att levereras mer Vanilla, och ev UI blir nedladdningsbara från play för dom stackare som vill ha det.

Sent from my Galaxy Nexus 4.1.1 using Tapatalk 2

8. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Det har jag nog inte men nu vet jag att de inte klarar av jobbet. Hur kommer det då sig att det tog över 9 månader att få ICS att fungera buggig och laggigt då om de är så duktiga!? Nu snart 11 mån senare får Xperia P sin ICS uppdatering.. döh!! In så att Sony´s UI är så avancerad/djuprotad. Nej.. Sony får sluta släppa 15 lurar per år och begränsa sig och göra användarupplevelsen en upplevelse istället för frustration.

De kan inte multitaska.. en sak/lur i taget = underbemannade för antalet lurar som cirkulerar.

Sen betyder det inte att Samsung, HTC eller någon annan är bättre.. alla är lika kassa.. och problemet ligger i grunden hos Google och Android. Fragmentering is a B#£CH.

PS ok låt höra certifierings ursäktet för 1000:e gången.

PSS hur kommer det så att alla blir fanboys så fort de köper en lur och börjar försvarar tillverkaren i vått o torrt. Det är inte så att ni får mer ut av det!? sover ni bättre på nätterna om flera håller med er!? Aldrig stött på så många Sony fanboys som oavsett alla brister försvarar som som om de jobbade åt dom.

9. Arvid719

Arvid719 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

För Sony släppte till 2011 modellerna först, vilket var riktigt stark av dem. Sen sa Sony innan de ens släppte mobilen att vi inte skulle få ICS förens Q2, så du visste mycket väl vad du gav dig in på.

OT: Vi har att tacka Sony, Google samt FXP(för att de hjälper Google med just detta). Ska förövrigt bli interessant att se hur detta blir till slut.

10. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Självklart visste jag det men det är ju inte det vi diskuterar här. Kan det här vara ett försök från google att minsta fragmenteringen? Hoppas det verkligen. Det är inte 2004 där man köpte en lur o fick vara nöjd med den som det är.. numera är uppdateringar ett krav och borde vara norm.

11. Arvid719

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Kanske, kan även betyda en Sony nexus är på gång.

12. Kurt

Kurt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Är ingen Sony fanboy, detta är min andra Androidtelefon och första Sony (Ericsson).

Om telefonen är så dålig, sälj den och köp en annan? Skaffa dig en nexus så du får uppdateringarna snabbare?

Hur skulle Sony ha kunnat börja utveckla ICS till en telefon som inte fanns på marknaden?

Trött på att läsa allt bullshit du spammar trådarna med.
    KÖP EN NY JÄVLA TELEFON OM SONY ÄR SÅ DÅLIGA.
    Sover du bättre av att gnälla hela tiden?

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Rico01, Lintberg och Arvid719 gillar detta.
  13. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Jag har grund för alla mina klagomål Kurt. "Betalat" över 4500kr för en telefon som inte fungerar 100% och har inte som dig hur mycket pengar som helst för att bara byta lur när det faller mig in. Lagt ut det på blocket men ingen vill köpa. Ska jag förlora pengar för att jag råkat ut för en skitlur!? Köp den av mig du då om du älskar den så mycket så har du två st.

Läs inte mina inlägg då och sluta med den otrevliga tonen och bli inte så arg Kurt för då sover man inte så bra på natten. Jag hoppar på Sony och ingen här på forumet. Pinsamt lågt.

peetu68 och Andresin gillar detta.
  14. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Lite mer och läsa här om detta. Tack till RazerBlader som posta i ROM sektionen.

RazerBlader gillar detta.
  15. RazerBlader

RazerBlader Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Alla som nämner att detta kommer att få direkt stöd av Google och så vidare, läs närmare på länken som även Galaxy nämnde nu är mitt tips, det är ingenting som Sony än sagt men att det här bidrar till ett närmare samarbete mellan Google och Sony är ingenting jag tror att det kan förnekas och likaså så måste de börjas någonstans och jag tror detta kan leda till ett riktigt bra samarbete i slutändan, OM experimentet rors i land då jag vet att Sony har in-house-testning av JB till Xperia S, dock vet jag inte hur säker källan är men tillräckligt säkra och jag tar den för att den källan är sann då man inte kan släppa supporten till en telefon som är så pass ny, och de har hållit på ett längre tag nu som jag förstått det, och jag fortsätter vidare genom att kopiera in det jag skrev tidigare:

Bättre information finns hos Google själva från deras "tekniska ledare" om man översätter det direkt från engelska till svenska: https://groups.google.com/forum/?hl=en&fromgroups#!topic/android-building/zji_sQGN9Oo[1-25]

Och det kanske inte bara är kanske, det är högst möjligt då Sony håller på för fullt med in-house-testning vad jag vet utan någonting annat nämnt och utan något större uttalande ifrån de själva och det kan påskynda allting.

Och jag tror inte att Googles "tekniska ledare" bara startar ett sånt här experiment utan att veta att det finns riktigt goda förutsättningar och att de har god kontakt med Sony är A och O i ett sånt här skede.

Så jag anar att de ligger väldigt bra till och att Sony kan nog skicka ut sin in-house data som de sitter på och deras drivers med mera och det kan nog ta ett kortare tag innan vi får se en helt fungerande JB-version ifrån Sony för de kommer nog inte ligga på latsidan utan jag hoppas de ser chansen, tar den och lägger fokus på just detta projekt för deras egen och Googles skull så Google vet att Sony i framtiden kanske till och med kan skapa en mobil med texten "Nexus" i modellnamnet, det skulle vara spännande men samtidigt så är det aldrig förbjudet att drömma som tur är, vem vet vad för avsikter den "tekniska ledaren" har :P

Tusen tack för att du gav mig credits, det var verkligen fint av dig! :D

Last edited: 19 aug 2012
    Galaxy gillar detta.
  16. Arvid719

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Klart de redan testar/utvecklar redan, Google började nu med JB att skicka ut en tidig version ca 3 månader innan den släpps till utvalda tillverkare. Detta är en ny strategi för att tillverkarna inte ska hamna så långt efter Nexus modellerna. Sen bara för att tillverkarna får en tidig version några månader tidigare betyder ju inte att de är klara när den nya Android versionen släpps i skarp version, men de kan börja porta drivrutiner mm för att spara tid, men det kommer ju ändå ta längre tid för icke nexus modeller att få den nya Android versionen.

17. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
  18. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

:D Låter bra.

19. robin92

robin92 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Är de sakerna som fattas till CM10 ? :D:D

20. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Nej. Sony behöver släppa mer kod för att tex fixa kamera problemen i CM10.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2