Google family link låser inte upp enhet.

Diskussion i 'Applikationer' startad av Alex_farnstrom, 10 okt 2025 kl 15:36.

1. Alex_farnstrom

Alex_farnstrom Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    hej

använder Google Family link på båda mina barns enheter, mest för att påminna att det är dags att lägga undan surfplatta och gå och lägga sig, och för den äldre (som har NPF diagnos) att få ha tillgång till mobil för att lyssna på musik under skoltid, men inga andra appar. (Vet hela "prata med barnen istället", deras NPF diagnoser gör att detta är en bättre lösning än att skapa konflikter, välja sina strider mer eller mindre).

Problemet är att en av surfplattorna nu vägrar låsa upp sig, min äldsta har telefon och surfplatta kontrollerat via detta, och funkar bra med "natt tiderna" den låser sig och låser upp sig, men skoltiderna, då låser den sig, men sen låser inte upp sig igen.
    när plattan och telefonen är låsta har han tillgång till vissa appar ändå, och de ser jag att han har tillgång till på surfplattan.
    men, även om jag skulle ändra vilka appar som han har tillgång till, så uppdaterar inte surfplattan sig med att ge tillgång till dem, och den går inte ur "låst" läge även om i Family link appen på min telefon så står den som olåst, ser batteri status på den, och kan spela upp ljud på den, så har kontakt med den.
    i "Föräldrarkontroller" som motsvarande app heter på deras enheter, så syns det att den inte ska vara låst, men känns som den inte kan låsa upp den ändå.

Allt har fungerat bra fram tills i onsdags, har använt detta på den surfplattan i snart 4 år, aldrig haft problem med det, har använt "skolschema" tiderna nu i en månad utan problem.

Det är en Samsung Tab A6, SM-585, Android 8 (google säger family link kräver Android 7 och uppåt), äldre surfplatta, men använts primärt till youtube.

jag har ominstallerat den med frabriksåterställningar via recovery mode (det var lättare än att göra det via kontroll panelen på plattan), har gjort detta två gånger, den funkar efter återställningen, men så fort skoltiden drar igång, så släpper den inte efter det.

tyvärr är Skoltid schemat det viktigaste, då de har mobil förbud i skolan, men med överenskommelse med lärare, så får han ha med sig sin telefon och hörlurar om han bara kommer åt just musik och inget annat (vi har provat MP3 spelare, men han låste sig i att det var "fel musik" på).

någon som kan komma på någonting att kolla på, hur man kan lösa det?
    har kollat efter om det är så att surfplattan tar bort rättigheter eller någonting någonstans, har kollat att surfplattan har tillgång till wifi etc, jag hittar ingenting som är fel.
    allt har fungerat tidigare, och ser ingen uppdatering som skulle skett någonstans senaste dagarna heller.

Helge67 gillar detta.
  2. cog

cog Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    309

MINA ENHETER

ROM:
    GrapheneOS
    Om hen inte behöver ha öppet på morgonen och får ha tillgång till musik på natten så kan du istället förlänga nattiden till skoldagens slut. Skoltidsfunktionen har inte funnits jättelänge så möjligt att den är lite buggig. Hört att den också fungerat lite olika bra på olika enheter.

3. Helge67

Helge67 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    315
    Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+ 12/1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Tycker Google Family link är värdelös. Vilken sida sonen än vill besöka måsta jag godkänna det. kollar han exempelvis annonser på blocket måsta jag godkänna varje annons han vill titta på. (bilar och tv-spel osv) [​IMG]

4. Alex_farnstrom

Mottagna gillanden:
    5
    skulle helst ha skoltiden att funka, då den går att ställa in mer specifikt, men jag ska återställa plattan igen, och stänga av "skoltiden" över helgen, nu ska den inte aktivera alls under helgen oavsett, men stänga av att det finns något schema under skoltiden, se om det kan fungera.

jag har inte det problemet, behöver inte godkänna vilka sidor eller inte, men nu surfar inte min yngsta runt på nätet, och min äldsta är 15, så har inte mycket jag måste blockera, har blockerat undan några specifika sidor, annars är det inga problem.

Helge67 gillar detta.
  5. Helge67

Helge67 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    315
    Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Det är väl när de fyller 13 som de inte behöver ha en massa godkännande från föräldrar.

6. Alex_farnstrom

Mottagna gillanden:
    5
    ja, troligen, google sätter många begränsningar på barnkonton.