Google home + ikea trådfri

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av joppz, 20 sept 2023.

1. joppz

joppz Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej.
    Tills för någon månad sedan funkade allt perfekt och jag använde Google home för att släcka alla ikea-lampor på kvällen (ok Google, släck alla lampor).
    Nu funkar det inte längre. Allt som inte är ikea funkar precis som förväntat. "släck alla lampor" ger antingen felljud eller så rabblar home info om earth day. Det Funkar att be Google sänka alla lampor till 0%.
    Jag har startat om allt och återskapat synken mellan Google och ikea, vilket ledde till att jag fick lägga in alla lampor i Google home igen..
    Har läst på engelska sidor om samma problem runt 2021. Men inga lösningar.
    Nån idé?

2. BrorSnor

BrorSnor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Har du kollat i Google Home appen att enheterna är av rätt typ?
    Jag har en smart kontakt från Ikea, som två vanliga lampor (inte smarta alltså) är kopplade till. Och för att kunna säga "släck i vardagsrummet" så behövde jag i Google Home appen konfigurera att kontakten skulle hanteras som en "lampa". Innan jag fixade det så var jag tvungen att säga "stäng av allt i vardagsrummet", vilket inte är så konstigt då det är en kontakt och inte en lampa.
    Nån annan idé har jag inte...

3. bertone_x19

bertone_x19 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    99

MINA ENHETER

Jag har råkat ut för liknande situation ett par gånger - det har då varit i samband med uppdateringar från Ikea, och lösningen har varit att faktiskt växla strömmen av och på till de lampor som krånglat. Kör du ständig ström (dvs utan fysisk brytare) så får du ta ur lampan och sätta tillbaks den.
    Kan nog vara klokt att starta om gatewayen på samma sätt först och invänta att den kommer upp innan du ger dig på övriga enheter.

micke.sg och bernard gillar detta.