Fråga: Google kommandon

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av BrearedsDea, 8 nov 2020.

  1. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Hittar ingen direkt tråd så tänkte se om intresse finns så kan vi kan samma lite kommandon man kan säga till Google assistenten. Jag tänker främst till högtalarna man har i hemmet och styr hemmet med. Jag spelar mest lite radio och musik så har inte upptäckt så mycket än. Men kan kan spela upp en spotifylista slumpmässigt genom att säga ”Shuffla <listans namn>”. Vet inte om listan måste finnas under ens bibliotek? Sen tar jag gärna lite tips på roliga kommandon, har själv hittat, hur låter en enhörning och hur låter en elbil som lite otippade. ”Börja städa” fungerar också för starta en robotdammsugare som är kopplad till det smarta hemmet.
     
    EricG gillar detta.
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    "Hur låter en elbil" var lite kul!

    "Spela Mix megapol" och den typen av kommandon, har du upptäckt det?

    Det går att spela podcasts, typ "spela podcasten misslyckade brott" men inte alltid det funkar så bra på svenska, och jag har inte kommit på något bra sätt att välja avsnitt riktigt ännu.

    När jag ser tv-serie på netflix så säger jag ofta "rewind 30 seconds" och liknande kommandon. Går även på HBO, Netflix, Amazon m.fl. som inte har någon inbyggd knapp i appen för att backa 30 sekunder, extra smidigt där.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  3. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Ok. Ja just det olika radiokanaler är smidigt. Min fru retar mig för när hon säger spela radio så startar mix megapol och när jag säger spela radio så startar P4. Känner mig inte så gammal. Men när du styr Netflix och sånt så är det via en chromecast eller?
    Jag vet att SR kommer med lite speciella kommandon. Förra året tror jag det var så kunde man prata med julkalendern. Och barnkanalen tror jag man kan prata med också. Men vet inte riktigt vilka kommandon man kan använda där
     
  4. Porta

    Porta Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2020
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    19
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 4
    Jag har gjort ett antal scener i Smartthing som jag sen länkar i google appen, använder sen korta kommando, typ "kväll" låg belysning, "natt" röd belysning, "godnatt" släcker lampor och tv osv.. , "radio" startar alla högtalare med p4 på låg volym... nu längtar man till december...en massa jul-kommando:) :)
     
    N6290 och BrearedsDea gillar detta.
  5. fordp

    fordp Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    En sak jag inte lyckats få google home att göra är att spela upp 2Dagens Eko" som sänds dagligen 16:45 Dagens Eko: sammanfattning av dagens nyheter - Ekot . På sin höjd spelas senaste nyhetssändningen.
    Vad ska man ge för kommando för att lyckas?
     
  6. fordp

    fordp Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  7. fordp

    fordp Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    BrearedsDea gillar detta.
  8. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949