Tips: Google lanserar ny Galaxy Nexus build: takju (med Google Wallet).

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av ogre, 24 apr 2012.

1. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Google tänker nu göra en repris av Nexus One och sälja en GSM-enhet olåst i USA. Den kommer förladdad med Google Wallet, vilket gör att den får en egen build, takju.

https://groups.google.com/forum/?fromgroups#!topic/android-building/e5Ii5aeIWvw

Det är samma build som yakju, men med tillägget Google wallet som ju inte lanserats i Europa.

Factory images finns på det vanliga stället:

https://developers.google.com/android/nexus/images#takju

Det är exakt samma hårdvara som på enheterna i Europa, så det borde gå att parallellimportera en sån här och köra om man vill.

Last edited: 24 apr 2012
  2. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Någon som testat detta och hur fungerar det?

3. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

För oss Europeer skulle det nog inte göra någon skillnad då Google Wallet inte stöds här.

4. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Vad spelar det för roll?! Det är ingen praktisk skillnad på någon av versionerna. Den som säger att yakju är snabbare än en yakjuxw är ute och cyklar. Dem får ha 20 versioner för min del så länge dem uppdaterar dem någorlunda samtidigt. Lite trött på det här snacket om androidfragmentering och yakju hit och yakjuxw dit...

Men det är tråkigt att uppdateringar verkar dröja längre för yakjuxw enheter.

5. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    "Fragmenterar" ja det kan ju diskuteras. Det skulle väl vara inläggen på developer forumen isåfall ;)

Galaxy nexus telefonen består av två varianter; GSM och CDMA. Kodnamnen (används när man kompilerar källkoden) till dessa är maguro och toro. (Utöver dessa finns det ett gemensamt kodnamn som gäller för båda varianter Galaaxy Nexus som heter tuna.)

Om du läser inlägget står det
    "This variant is supported in AOSP. The hardware is maguro, the same
    one that is already supported in AOSP, so the same full_maguro AOSP
    build works on it."

Det betyder att det är samma hårdvara som Galaxy nexus telefonerna i Europa och att alla GSM-ROMs kommer fungera på den.

6. Evian

Evian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285

MINA ENHETER

Tycker du säger emot dig själv lite. :)
    Först spelar det ingen roll men sen är det segt att yakjuxw dröjer.

Men jag håller med dig lite. Antalet versioner spelar väl ingen roll om dom uppdaterar dom samtidigt men så verkar ju inte vara fallet då 4.0.4 kom för en månad sen till yakju. Och är det ingen skillnad så finns det ju definitivt ingen anledning att splitta på dom.

7. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Jodå, jag har läst inlägget..

Sant, ordvalet är lite onödigt, i synnerhet när det gäller yakju/takju. Det enda som egentligen suger i min mening är att de överlåter yakjuxw åt Samsung utan någon som helst motivering.

Så länge det är samma hårdvara och Google står för uppdateringarna så anser jag att det är en Nexus och då får Google gärna släppa hur många builds de vill, så länge det släpper dem ungefär samtidigt.

Sen är väl CDMA ett sorgligt kapitel när det gäller AOSP-stöd, men det drabbas vi ju inte av i Europa i dagsläget.

8. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Förstår vad du menar ;)

Tycker bara att folk är så sifferfokuserade ibland. Man märker ju praktiskt taget ingen skillnad mellan 4.0.3 och 4.0.4 vid vanligt användande (om man nu inte har en original samsung docka :P). Men som tekniknörd vill man ju ha det senaste. Ibland måste man bara fråga sig om det gör någon skillnad.