Google Maps Android +SHA1 nyckeln (Problem)

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Ero, 18 maj 2015.

1. Ero

Ero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS
    Info:
    Jobbtelefon
    Tja! Håller som bäst på att utveckla en app som använder sig av Google Maps API v.2.

På min Mac hemma så fungerar allt utmärkt (emulator och mobil) att hämta hem kartor (har stoppat in nyckeln i deveploper console).

All kod är uppladdat på bitbucket (git). Men när jag på PCn på jobbet drog ner projektet och skulle starta i emulatorn så får jag upp:
    E/Google Maps Android API﹕ Failed to load map. Error contacting Google servers. This is probably an authentication issue (but could be due to network errors).

Jag antar att det har något med att nyckeln på denna dator skiljer sig från den på macen (hittade något på stackowerflow om att använda keytool för att plocka fram SHA1).

Måste jag för varje utvecklarburk generera fram SHA1-nyckeln och lägga till i consolen? Det känns lite omständligt, eller kan det vara något annat än SHA1-nyckeln som felar?

Det skulle ju kunna vara någon brandvägg som krånglar, någon som har koll på om kartor hämtas på andra portar än standard för webb (80, 443 samt 8080)?

Last edited: 18 maj 2015
  2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Om du använder samma debug.keystore i alla utvecklingsmiljöer så behöver du inte göra något.
    Jag brukar checka in min debug.keystore i projektet så att jag enkelt kan använda samma överallt. Precis som jag gör med min release.keystore.

Om du använder olika debug.keystores så får du lägga in dem alla som tillåtna applikationer på https://console.developers.google.com/project

En annan fördel med att ha samma debug.keystore är att det anses vara samma applikation. Om du utvecklar på flera olika datorer så slipper du att appen ska avinstalleras först innan den installeras igen varje gång du byter dator.

Ero, Jan Seevers och bernard gillar detta.
  3. Ero

Ero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS
    Info:
    Jobbtelefon
    Aaa tackar! Då ska jag se till att checka in den! Har hellre samma till alla än att behöva lägga till nytt om någon ny utvecklare ansluter.

4. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3: