SKall inom kort åka utomlands och har ingen datatrafik utomlands i mitt abbonemang. I Google maps har jag skapat en karta för den stad dit jag skall åka samt lagt in massa platser som jag skall besöka. På telefonen funkar detta prima att se dessa lager när jag har datatrafik. Skapade en offlinekarta över staden. Men går jag in där utan datatrafik ser ja inte mitt lager. Detta går inte att välja när man inte har datatrafik. Har jag datatrafik och öppnar kartan och sedan stänger av datatrafiken kan jag fortfarande se kartan. Men antar att om jag startar om telefonen eller om nått händer kommer jag tappa kartan. Npn som vet mer hur detta funkar eller någon annan bra lösning?
Hittar du inget bättre alternativ så föreslår jag att du tittar under GPS i wikin här. Där finns ett antal navigeringsprogram listade, flera av dem klarar sig utan datatrafik (karta på sd-kortet).
Jag har suttit och svurit och googlat över det här i nån timme nu. Ska till London på torsdag och hade helst sluppit papperskarta, men TACK google - ni håller mej kvar på 1900-talet ett tag till verkar det som. (rant) Nej, möjligheten att få med sina egna utplacerade kart-nålar och vägar till sin offline-karta finns inte. Jag menar, vad skulle det vara bra för? Det är ju inte så att man nånsin planerar sina resor nångång, nånstans, nånsin. När man kommer till den där staden man aldrig vart i förut, där man har säg 2-3 dar på sej och en bunt viktiga ärenden att utföra - alla vet ju att bästa sättet att snabbt och enkelt komma dit man vill är att irra runt som en huvudlös kyckling på gator och torg. Att ha platser och gångvägar utsatta på en karta skulle bara vara irriterande, onödligt och i vägen. Tack för att jag slipper sådana underliga påfund, Google. (/rant) Av vad jag skummade under mitt rage-googlande så verkar det spekuleras i varför en sån självklar feature inte är med. En del tror att det skulle vara så svårt att liksom implementera det, vilket jag inte kan förstå, kan knappast ta så stor plats med lite koordinater och en textsnutt med namn osv. En del pratar lite mer elakt om att Google inte vill att folk ska kunna gå helt offline med sitt kartanvändande, då insamlad live-data på individers användande av Google Maps skulle vara mkt säljbar data.. Jag kan bara konstatera att inför min Londonresa så blir det en tripp till en butik för en papperskarta där jag med penna kan markera ut min POI's ....