Google Maps seeegt (100% processor)

Diskussion i 'Defy/Defy+' startad av Martinicum, 18 jul 2011.

1. Martinicum

Martinicum Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hej

Jag har ett för mig stort problem med min Google Maps, när jag startar upp appen så händer det ofta att den fryser och hela telefonen blir minst sagt seg :cry: detta är min 3dje Android (Hero/1.6, Acer/2.2 tidigare) och jag har aldrig upplevt något sådant på dessa telefoner. Om jag stänger av processen för google maps så blir tfn en glad och pigg krabat igen :D men jag vill ju kunna använda google maps :mad:

Jag har haft problemet med telefonen sedan start (Nordic 2.2) och även efter att jag slängde in Cyanogenmod på den (2.3.4).

jag har letat runt på forum etc men har bara hittat folk som har haft problem med att google maps äter batteri men ingen som säger att deras tfn blir seg som sirap när den startas.

Hoppas någon har nått tips.

Last edited: 18 jul 2011
  2. henel321

henel321 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Vilken version av Maps?

Jag har inga problem? Har du testat att rensa data/cache för maps? Försvinner problemet om du dödar Maps och så är telefonen tillbaka i toppform igen därefter?

3. Martinicum

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag har dels kört den som man fick från "scratch" i DEFY'en och sedan ett fleratal uppdateringar efter det. Har också provat att avinstallera Google Maps (vilket egentligen är som att nedgradera till den version som finns på tfn som grund.). Just nu kör jag 5.7.0.

Ja om jag dödar Maps så blir telefonen glad och pigg igen. Inga andra appar kommer i närheten av att sega ned min telefon så som Google Maps gör, men det är bara när jag själv väljer att starta den.

Har faktiskt inte provat att rensa cachen, skall se om det gör någon skillnad.

4. Martinicum

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

nej tyvärr det gjorde ingen skillnad att rensa cachen :(

5. henel321

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Jag kör 5.7.0 på CM 7, nightly 20110718 och har inga problem med den. Testade precis igen för att få sista versionerna så det inte var något nytt du hittat.

Har tyvärr inga bra idéer förutom att rensa cache och data, avinstallera, boota om, installera om. Om det inte fungerar så wipe:a hela data och dra tillbaka alla appar utom Market från backup.

Det enda jag vet folk har haft problem med är GPS-träffsäkerheten, men det ska inte påverka CPU.

Martinicum gillar detta.
  6. Reference

Reference Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har precis samma problem. Google Maps blir jättesegt och tar 100% tills jag dödar processen. Startar jag programmet blir det samma problem igen.

Men startar jag om telefonen fungerar Google Maps helt ok ett par dagar, ca 5-7 dagar. Kör den officiella nordic 2.2. Intressant att samma händer med CM installerat. Kanske någon inkompabilitet Google Maps/Defys hårdvara?

7. henel321

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Förklarar ju varför jag inte sett det.. Jag kör CM nightlies på både min telefon och tablet. Jag bootar om för ny rom efter 1-3 dagar. :D

8. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 285

MINA ENHETER

Jag kör fortfarande 2.1 och har inga som helst problem med Google maps och senste versionen på maps.

Har valt att inte uppdatera till 2.2 då min telefon fungerar så jääävla bra på 2.1,känner lite att jag vet vad jag har men inte vad jag får

9. dbpetrol

dbpetrol Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Jag hade samma problem... Maps funkar när telefonen är nystartad men efter några timmar eller dagar så fryser maps och det tar några minuter innan man kan använda telefonen igen (om den inte rebootar) därefter är den seeeeg till man rebootar.

Googlade och hittade en tråd på XDA. I slutet av tråden på XDA kom de fram till att det var något med minnesinställningarna. Orginal har Defy 2000 någonting. Ändrar man till 4096 eller högre så fryser inte maps längre! Det går att göra med t.ex. SetVsel (kryssa i rutan "Set vm.min_free_kbytes=4096").

Jag provade ändra detta igår och kört maps JÄTTEmycket sen dess för att kolla om det funkar. Hittills har det inte fryst så det verkar lovande!

Kan tillägga att i tråden stod det att man helst skulle välja ännu högre minnesinställningar men det går inte i SetVsel. Då får man använda något som hette "sysctl" om jag inte minns fel.

Drugge och Martinicum gillar detta.
  10. Martinicum

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag laddade ned SetVsel och gjorde ändringar, har lekt runt lite nu och det verkar som om det löste problemet :D. Jag kan i vilket fall som helst inte återskapa det lika snabbt som tidigare. Återkommer så fort jag har testat det lite mer noggrant.

tack för tipset! :D

11. henel321

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Skumt om det hjälpte eftersom du såg det även med CM7? Den inställningen är nämligen default.

Skönt att det löste sig!

Sent from my MB525 using Tapatalk

12. Drugge

Drugge Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hade precis samma problem med Google Maps. Den hängde sig lite då och då, speciellt när jag behövde den som mest. Men efter att root'at, lagt in SetVsel och kryssat för den rutan så funkar det hur bra som helst.

Tack så mycket för tipset! :)

13. Maverickgoose

Maverickgoose Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Helvete, man ska väl inte behöva roota för att få google maps att fungera?

Mitt strul började efter den senaste patchen.

14. fexnix

fexnix Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har samma problem jag med. Om det fixar sig efter en root känns som att det är dags att pröva på hela rootgrejen. Jag använder Maps ganska mycket så det är viktigt att det flyter hyffsat.