Problem: Google Maps, tidslinjen är tom

Diskussion i 'Applikationer' startad av mb-dape, 13 mar 2025.

1. mb-dape

mb-dape Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Är det någon mer här som blivit drabbad av att Min tidslinje i Google Maps har blivit helt rensad från den 7:e mars och bakåt?

Är tydligen ett vanligt problem att uppdateringen av Maps-appen den 7:e mars tog bort all data från tidslinjen.

Väldigt tråkigt att förlora många års data.

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 042
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    För mig finns den kvar, dock så har jag inte valt ännu att gå över till "nya" tidslinjen. Kan det vara så att du inte gjort ditt val och att allt raderats? Tänker på detta
    upload_2025-3-13_10-11-1.png
    upload_2025-3-13_10-11-9.png

3. mb-dape

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Det var ett tag sen jag gick över till den nya tidslinjen, tror att jag gjorde direkt i december för att inte riskera att förlora någon data.

Jag tycker att det blev mycket sämre sen all data för tidslinjen sparas lokalt på enheten, istället för en gemensam tidslinje för alla enheter. Dessutom finns den nu bara i appen och inte på Maps i en webbläsare.

Det stämmer nog att det bara är användare som gått över till nya "Min tidslinje" som blivit drabbade. Men det är ju bara om man inte gått över dit innan juni som man riskerar att förlora data.

Zawaq gillar detta.
  4. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 042
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Lite därför jag väntar så långt som möjligt. Jag gillar inte heller att inte kunna se på webben

5. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    677
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Kommer man inte kunna se sin data på webben senare ?

6. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 042
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Nej, inte när du gjort ditt val när du fått e-post om att tidslinjen ändras. När du gjort ditt val så kommer tidslinjen bara att finnas på din telefon och du måste komma ihåg att göra en säkerhetskopia innan du återställer den, alternativt slår på automatisk säkerhetskopiering

mortuus gillar detta.
  7. Zawaq

Zawaq Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S22
    ROM:
    Stock
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Har ni hittat någon lösning på det? Jag har råkat ut för samma sak från samma datum. Screenshot_20250315_081312_Maps.jpg

Screenshot_20250315_081344_Maps.jpg
    Jag har också "nya tidslinjen".

8. mb-dape

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Nej, det finns ingen lösning än.

Det enda som skulle vara möjligt är väl att Google kan återställa användarnas tidigare backuper, som inte är överskrivna med den tomma Tidslinjen.

Det verkar ju som att alla som valt Tidslinjen enligt instruktionerna som Google skickade ut (jag fick mailet i december), och har uppdaterat Maps mellan 7:e och 11:e mars, har fått all data borttagen.
    Så det bör vara extremt många som blivit drabbade. De flesta vet säkert inte om det än.

Timeline history is missing - Google Maps Community

Zawaq gillar detta.
  9. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    310
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Jag har nya tidslinjen och har data kvar från 20 juli 2015 så knappt 10 år men har för mig att det borde vara mer så en del har nog försvunnit.

10. mb-dape

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Vet du om du har uppdaterat appen mellan den 7-12:e?

11. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    310
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Jag har auto update, verkar ha blivit uppdaterad den 7 mars.

12. Albert

Albert Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Jag har inte heller gått över till den "nya" tidslinjen än och verkar därför lyckligtvis inte ha drabbats, men den här händelsen låter oroväckande. Vet någon om det finns någon annan tjänst som skulle kunna fungera alternativ till tidslinjen i Google Maps, om den nu blir så här opålitlig?

13. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Jag har använt den nya lokala tidslinjen sedan december. Jag har all data kvar, jag märker inget problem hos mig. Från 2013 och framåt.

Här beskriver några användare hur de kunnat få tillbaka den förlorade datan:
    https://www.reddit.com/r/GoogleMaps/comments/1j5bjps/comment/mgkieki/

Han skrev lite otydligt när han hänvisade till bilden, vilken inställning han syftar på. Det som hjälpt är alltså att stänga av tidslinjen (utan att radera något), sen aktivera den igen. Men den möjligheten har inte hjälpt alla användare som testat.
    Jag skulle inte göra något förhastat, i värsta fall skulle de felsökningsåtgärder man vidtar kunna leda till att data raderas permanent. Än så länge verkar det vara en bugg, att datan inte visas men finns kvar. Om jag vore drabbad så skulle jag sitta lugnt i båten, inte göra nånting - knappt öppna Maps-appen överhuvudtaget - förrän Google kommunicerat vad det är som händer och vad man ska göra.

Det tycks vara en uppdatering av Maps-appen den 7 mars som orsakat detta. Gissningsvis stoppade Google uppdateringen hyfsat snabbt, och de som fått problemet är de som hann få uppdateringen, alternativt de som hann öppna appen under de timmar de hade uppdateringen installerad.

Tänk på Chromecast-problemet som uppstod i förra veckan. En massa folk fabriksåterställde sina enheter direkt, vilket i sin tur ledde till ytterligare problem. Jag satt med is i magen och gjorde ingenting, vilket minimerade följdverkningarna för mig.

14. Zawaq

Zawaq Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S22
    ROM:
    Stock
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Är det inte så att datan finns kvar så får jag tänka över om jag verkligen ska använda mig av Google Photo och Google Drive. Det här kan komma att bli en ordentlig förtroendeskada för min syn på Google.

Att datan tillfälligt försvinner är klantigt men om Google har raderat datan permanent, data som dessutom var lagrad lokalt på min telefon, så är det riktigt illa.

Jag tog som tur var en back up på min google maps-data I januari när jag gick över till "nya" tidslinjen.

15. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Jag instämmer helt. Om data blivit permanent raderad för folk så är det oacceptabelt och en riktigt stor förtroendeskada för Google, och jag kommer själv att överväga om jag bör flytta/säkerhetskopiera data på något sätt då.

Jag gjorde faktiskt som dig, jag gjorde en backup på tidslinjen från Google Takeout kort innan jag gick över till det nya upplägget. Det jag aldrig förstod är hur den takeout-exporten (enbart för tidslinjen) kunde bli 500 MB eller mer, medan i Maps-appen så påstår den att tidslinjen förbrukar endast ett fåtal MB. Har du någon gissning där?

Och framför allt, vet du något sätt att öppna takeout-datan från tidslinjen och faktiskt använda den på ett vettigt sätt? Borde ju finnas något program som kan öppna den. Tror mig minnas att det bl.a. var en json-fil.

16. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 857
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Bra komprimering kanske. Bara text. Min platshistorik 2018-2024 har en Records.json som är över 900 MB extraherad men 45 MB i arkivet.

17. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 857
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Såg den här på Reddit

RDT_20250321_2307137588911160085540464.png

18. mb-dape

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Nu går det att återställa data från backupen, som tidigare var tom. Så nästan hela min tidslinje från 2013 har kommit tillbaka. Av någon anledning saknas december till februari och några dagar i mars, men i övrigt verkar det mesta finnas med vad jag kan se.

Det var ändå bra gjort av Google att erkänna problemet och lösa det för de flesta.

Last edited: 22 mar 2025
  19. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 162
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Dafuq! Hela min tidslinje är borta, har bara kvar sedan den 22 december 2024 . Tyckte bestämt att jag gjorde de val jag skulle för att behålla min linje på min telefon.
    Sjukt tråkigt. Har ju varit riktigt användbart flera gångar att ha tillgång till den. Tycket själv att det var dåligt att de tog bort att tidslinjen gick att se på de enheter man var inloggad på.

20. Lehto

Lehto Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ja jag fick nyss mailet att all min tidslinjedata har raderats... Tyvärr hade jag ingen backup heller, trodde det låg i molnet... Men men INGET är kvar.
    Hej Xxxx!
    Vi hade ett kortvarigt tekniskt problem som orsakade att tidslinjedata raderades för vissa användare. Vi kontaktar dig eftersom ditt konto kan ha påverkats.
    Om du har aktiverat krypterade säkerhetskopior kan du kanske återställa din data. Se till att du har den senaste versionen av Google Maps och gå till tidslinjen. Tryck på molnikonen ( ) högst upp på skärmen och välj en säkerhetskopia för att importera din data. Om du inte hade aktiverat säkerhetskopior kan du tyvärr inte återställa förlorade uppgifter.
    Vi förstår att det kan vara frustrerande om du använder tidslinjen för att komma ihåg platser du har besökt, och vi vidtar åtgärder för att förbättra våra system framöver.
    Tidslinjeteamet