Google Maps

Diskussion i 'Allmänt' startad av ossi303, 26 jul 2010.

1. ossi303

ossi303 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tjena är det samma google maps på android telefonerna som det är på iphone och isåfall varför har google sina maps på iphone deras värsta rivaler?

2. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

För att Google är goda och Apple är onda

*edit*
    Lite osäker men tror att Apple kör vektorbaserade kartor vilket inte Androidversionen gör. Varför vet jag inte eftersom det är mer logiskt att köra vektorbaserat.
    Om det är så är det nog enda skillnaden, möjligtvis några fler features i Android.

Last edited: 26 jul 2010
  3. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vet inte hur det är nu, men har för mig att google maps till iPhone inte hade varken navigation eller latitude. Sen så snurrar väl kartan efter kompassriktningen på iPhone, vilket den inte gör på Android (iaf inte på min mini).

4. Tronix

Tronix Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hur kan man få kartor till Google maps jag vill inte vara ansluten via internet efter som att de drar så satans mycket pengar från mitt kontantkort.

5. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Försök att skaffa en tillägstjänst som ger en tillräcklig mängd surf för en rimlig peng.

Hos telenor kan man beställa obegränsad surf i 1 Mb/s för 69:-/mån som dras från saldot på kontantkortet. Själv bytte jag från Comviq till telenorComviq inte kunde erbjuda surf till fast kostnad. Det var dock drygt ett år sedan, kanske har de ändrat sig nu.

m v h Henrik

6. Tronix

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nja jag vill använda mig utan något internet alls.

7. josåatt

josåatt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Last edited: 16 nov 2010
  8. malajo

malajo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    129

MINA ENHETER

Och hur skulle det hjälpa med "brut"
    Nätverket får han ju använda ändå.

Om du vill navigera utan nätverk får du nog använda nån annan tjänst än google, vad jag vet kan man inte få ner kartorna på luren i "förväg".

9. spanga

spanga Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Med brut maps kan du ladda ned kartor via datorn och spara på SD-kortet. Således behöver du inget nät för att visa kartor i maps. För navigering behöver du som tidigare sagts nätuppkoppling.

10. Pedda

Pedda Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Med nya HTC Sense, som finns i Desire HD och Z kan man, om jag förstått det hela rätt, lada ner kartor (över WiFi) och använda dem offline

11. Tronix

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

josåatt: Jag har kolla på den länken men när jag har gjort som de står så funkar den inte :S

12. Cherokee

Cherokee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    106

MINA ENHETER

Har du klickat för att du kan installera program från okända källor?

13. Tronix

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nja de har ja nog inte testa.

14. Tronix

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag testa de nu men de hjälper inte.

15. the_slain_man

the_slain_man Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Av samma anledning som dom har Google Search och du kan använda Gmail genom exchange på iOS. Google tjänar mera på att erbjuda de tjänsterna hos "konkurenten" än vad dom skulle göra om dom drog sig ur iOS.
    Apple vill säkert ersätta dessa tjänster med egna men har inte likvärdiga tjänster med samma kvalitet ännu.
    Citat från Steve Jobs också "just because we are competing dosent mean you have to be mean".

16. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Men hela vitsen med en smartphone är ju att det är så praktiskt att ständigt ha tillgång till internet i fickan. Denna tillgång är inte bara något som man använder för att surfa lite i en webläsare, man installerar en massa nyttiga appar som på ett praktiskt vis presenterar information från alla världens hörn.

Om du nu t ex vill ha ett navigeringsprogram finns det tre vägar att gå:

1) Köp dig en GPS-navigator av en gammal hederlig modell. Den är optimerad just för att vara GPS-navigator och vet ingenting om internet. Ungefär en gång om året kommer den börja klaga på att kartorna är för gamla och uppmana dig att köpa nya kartor på ett minneskort som kostar ungefär lika mycket som GPS-navigatorn gjorde ny.

2) Köp dig navigeringsprogramvara till telefonen. Du tvingas betala för kartorna när du köper, antagligen också framöver när de skall uppdateras och får en apparat med en liten plottrig skärm som är svårmanövrerad samtidigt som du kör bil och en högtalare som inte är gjord för att spela upp röster i motorvägsfart.

3) Ladda hem waze som tack vare sin ständiga internetuppkoppling och nätverket av användare automatiskt inte bara ger dig uppdaterat gratis kartmaterial utan dessutom aktuell information om läget på vägarna.

Tack vare internet-kopplingen tillför Waze väldigt mycket jämfört med en konventionell dum GPS-navigator. Dock är ändå min gamla hederliga Garmin mycket mera lättanvänd och användbar som navigator. Vid mina långfärder brukar därför min Garmin och Waze få komplettera varandra.

m v h Henrik

17. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    kan tillägga att telefonen har väldigt svårt att få gps mottagning utan internet. Funkar ibland, ibland inte. Telefoner utrustas bara med A-GPS som har begränsad beräkningskapacitet och behöver hjälp av 3g-triangulering och uppdaterad info om satelliter.

18. Tronix

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Allt som ni har skrivit är inget av det jag ville veta då skriver jag så här istället finns de någon GPS program man kan använda för mobilen som varnar för fartkammera för de är därför jag vill ha igång google maps, Om de inte finns något sånt program så säg det istället för att komma med dumma kommentarer om att jag ska köpa mig en GPS vilket jag redan har en redan. Men har inget på den GPSen som varnar för fartkammera.

19. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    310
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Både Navigon och Copilot live varnar för fartkameror, de kostar dock en slant.

20. Tronix

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Läs vad jag skrev tidigare jag vill inte betala för de hälst då kan jag lika väl köra för fort och betala för böter istället, De lär bli lika mycket som att lägga ut pengar på en GPS som kanske har fartkammeror.