Google Maps...

Diskussion i 'Applikationer' startad av NalydBob, 11 feb 2010.

1. NalydBob

NalydBob Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har inte lyckats uppdatera Google Maps. Därför tog jag bort det (genom terminalemulatorn på mobilen). Men; nu kan jag inte installera Google Maps. Den laddas ner från market, men när jag sen ska installera den (4.0) så går inte detta. Jag har också testat att ladda ner Brut's från http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=627582 och installera genom AppsInstaller, men inte heller detta funkar. Vet någon vad jag kan göra? Ska jag kanske nöja mig med en tidigare version, och i så fall vilken (jag hittade massor på http://www.filecrop.com/google-maps.apk.html , men vet inte vad som skiljer och törst inte chansa) - funkar det kanske bättre? Har senaste Cyanogenmod på min magic.

2. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Har du kört adb uninstall com.google.android.apps.maps ? Behöver man göra även när man tagit bort filerna. Annars kommer den klaga eftersom den nyare versionerna är signerade med andra nycklar.

3. NalydBob

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

blunden: Jag har kört adb uninstall (testade på en kompis dator också för säkerhets skull, är inte så bra på sdk), och det verkar helt borta nu. Men ändå kan jag inte installera maps, i varje fall inte den som finns på market... Några idéer?

4. NalydBob

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Någon som vet hur jag kan göra? Jag tycker alltså att jag tagit bort allt som har med Google maps att göra, och programmet finns inte längre med bland mina installerade program i google market. Jag kan ladda ner maps genom market, men sen misslyckas installationen ("incompatible update"). Tror ni det är möjligt att installera en apk-fil i stället, och i så fall; vet ni var jag kan hitta en sådan (har hittat flera på http://www.filecrop.com/google-maps.apk.html , men är osäker på vilken som skulle kunna funka - vågar jag testa mig fram?). Eller är lösningen att börja om från början, köra en wipe och ladda om cyanogenmod?

Någon som har något förslag om detta?

5. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Problemet är troligen att det fortfarande ligger någonting kvar från din gamla Maps. Du kan ju alltid testa att installera från en APK men troligen blir det samma sak.

6. NalydBob

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

OK. Jag ska gå igenom alla filerna noggrannare och se om någon ligger kvar

7. NalydBob

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag lyckas fortfarande inte bli av med gamla google maps! Jag får "Failure" på "adb uninstall com.google.android.apps.maps". Men; jag tycker mig ha förstått att det inte är säkert att filen heter just så. Min fråga är nu; hur gör jag för att se vad filen heter? D.v.s. hur får jag fram vilka filer som finns på min telefon? Jag tycker inte att jag ser dem genom ES File Explorer??

8. NalydBob

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

löst! xda-developers är verkligen en guldgruva!

9. ohdude

ohdude Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är det någon som vet om kompassen fungerar i maps förutom i streetview? alltså att själva kartan snurrar om man vänder telefonen?? Blir tokig på att inte hitta ett svar. Tacksam om någon kan hjälpa mig med detta...

10. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Kartan snurrar inte. Däremot finns det en Labs-feature man kan aktivera som ändrar markören till en pil som vrider sig enligt kompassen.

11. Droid140

Droid140 Guest

Vilken tråd? Har liknande problem.

12. heinrisch

heinrisch Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

13. NalydBob

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej Theq. Jag använde mig av råden i 583123, http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=583123 . Först var det nummer 1094 som föreslog att ladda ner Nav Launcher först, och sköta avinstallationen därifrån. Jag gjorde det, tror det fick bort en del - men inte allt, för det funkade inte hela vägen. Sedan gjorde jag som post nummer 1093 (både 1093 och 1094 finns på http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=583123&page=110 ) föreslog - och det gjorde susen (tror det var -exec - tillägget som fixade biffen). Då fixade sig det sista av avinstallationen, sen in i Nav launcher igen och ladda ner den modifierade versionen av Google Maps därifrån (jag gjorde inte som 1094 föreslog, att avbryta installationen från nav launcher).

14. Droid140

Droid140 Guest

Jag lyckas ändå ej. Samtliga kommandon blir successfull, men när jag försöker slänga in maps 4.0 (Provat http://ul.to/1ofshq/maps4.0.0-brut4.apk samt den apk från Nav Launcher) får jag "Maps could not be installed on this phone".

Om jag följer http://wiki.cyanogenmod.com/index.php/Troubleshooting#Maps_won.27t_upgrade_from_market står det att man även kan kolla packages.xml filen för att radera någonting om maps i den, men den enda rad jag hittar i denna fil är nedan rad och den verkar ej relevant:
    <shared-user name="com.google.android.apps.maps" userId="10065">

Idéer?

15. NalydBob

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vet inte om det är samma fel, men kanske, jag glömde en sak i beskrivningen; efter att jag hade blivit av med Google maps, så försökte jag installera den nya maps genom Nav Launcher, men det gick inte. Då avinstallerade jag Nav Launcher, och installerade den sedan på nytt. Och när jag sedan installerade Google maps genom Nav Launcher så funkade det (har ingen aning om varför, kanske ren slump!) Kanske det funkar för dig också?

16. Droid140

Droid140 Guest

Tyvärr samma resultat.

17. NalydBob

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sorry, då vet jag inte vad det kan vara...

18. ohdude

ohdude Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för infon! Tycker verkligen att dom borde fixa det... visst att det går att köra utan, men det är ju betydligt lättare om man skulle ha den i bilen och kör.

19. Droid140

Droid140 Guest

Bytte till OpenEclair idag så problem is no more :)

20. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Nu är det väl i och för sig tänkt att man ska använda Navigation-funktionen i bilen. Tyvärr har vi inte fått den funktionen officiellt än.

Personligen tycker jag det är trevligt att kartan inte snurrar. Jag kan dock förstå att man vill ha den funktionaliteten så en inställning som lät en välja om kartan eller markören ska snurra vore ju trevligt. :) Nu när Maps gått från att vara en system app, vilka sällan uppdateras, till en app på Market så fortsätter förhoppningsvis uppdateringarna att komma regelbundet. :)