Google Messages no longer shows drafts in the conversation list [U: Fix coming]

Diskussion i 'Applikationer' startad av Tripod, 17 jun 2024.

1. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    471
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja, som rubriken säger; en artikel säger att en uppdatering är på väg. Härom dagen uppdaterade jag några appar via Google Play; vissa som så att säga är väsentliga för mobilens användning (vilka det är kan förstås diskuteras) som Telefon och Messages tenderar jag att vara lite mindre trigger-happy (å då är jag i princip inte det alls) med att installera.

Vid tillfället, min uppdatering av några appar, stod det i någon av kommentarerna för den då senaste versionen av Messages att utkast (draft) försvunnit, eller i vart fall en tydlig markering av att det är ett utkast. Nu verkar en ny uppdatering vara på gång (artikeln från 14/6 talar om en beta).

Google Messages no longer shows drafts in the conversation list [U: Fix coming]

Det finns alltså en anledning till varför man inte kör alla uppdateringar på auto-läge. Det leder ju f.ö. om de lyckas köra i diket med en uppdatering, till att man evigt befinner sig i ett tillstånd av att "hoppas nästa version är bättre, löser problemet". De bara måste pilla med sakerna; en uppdatering som t.ex. innebär beta-funktioner för "robo-call" i telfonappen i Nordamerika och Indien är ju komplett ointressant här etc.

De kan gott återgå till en eller två uppdateringar per år, om inte akut säkerhetslucka motiverar annat.

2. Rocco420

Rocco420 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    Har ingen direkt åsikt om den specifika uppdateringen du refererar till här, men jag börjar ärligt bli jäkligt trött på Google och deras 47 olika versioner av appar i omlopp och dessa A/B testande hit och dit.
    Är helt enig om att dom måste sluta med alla dessa uppdateringar åt höger och vänster, kör uppdatering av apparna när dom har sina kvartals uppdateringar av systemet.
    Och låt dom som är med i betan vara beta testare...

bernard och Tripod gillar detta.
  3. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    471
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja, jag installerade alltså inte uppdateringen för Messages som är tillgänglig för min mobil, från 10 juni, (när jag uppdaterade någon annan app): messages.android_20240603_01_RC01.phone_dynamic

Vilket gör hela upplägget hopplöst; man "tvingas" läsa/skrolla betyg och recensioner. Det finns förvisso inga för senaste versionen, ovannämnda, men någon skrev t.ex. den 11 juni om att etiketten utkast försvunnit, och artikeln jag länkade till säger i en uppdatering 11 juni: "As of the latest beta (20240610_04_RC00), the old draft message behavior has returned. This fix is not yet live in the stable channel (20240528_00_RC01)." Med andra ord släpar ev. kommentarer, om de ens finns, efter.

Det är fullt möjligt att det är löst nu i den version som ligger ute, men ett sådant beteende, återkommande, uppmuntrar inte till att installera "det senaste". Och Messages fungerar bra som det är, så ...

4. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 042

MINA ENHETER

Håller med.
    Jag vill använda auto-update och kommer inte ändra på det, men Google och andra utvecklare måste bli bättre på att särskilja vad som bör ligga i en beta-version av appen, och vad som är redo att skickas ut som stable release.
    Allt för många buggar som följer med till stable.

Rocco420 gillar detta.
  5. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    471
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Jag installerade något senare messages.android_20240603_01_RC01 som omnämns ovan, men tror jag konstaterade innan installationen att redan den version jag hade saknade den tidigare funktionen för att visa utkast (kursiv stil, och framförallt att inledande del av texten i utkastet visas på samlingssidan för olika konversationer). Betan som nämndes i artikeln, och som sägs ha återfått äldre utkastfunktion, 20240610_04_RC00, har ännu inte materialiserat sig som en normal uppdatering.

(Insåg även att denna tråd, eller initiala inlägg, kanske skulle ha varit del av tråden om Google Messages i stället. Nåja.)