Problem: Google Messages tror att CSN är Horoskop

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Fractalogic, 5 jul 2023.

1. Fractalogic

Fractalogic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Jag fick ett besked om en ny betalningsplan från CSN, och vips så blev "CSN" omdöpt till "Horoskop" i konversationslistan. Vad är det här? Det har aldrig hänt mig förut. Någon som har varit med om det här förut, dvs. att fel kontaktnamn visas för konversationen?

Screenshot_20230705_223116_Messages.png

Jag gjorde inget speciellt för att orsaka det här. Jag tryckte på notifikationen för att läsa meddelandet när det kom, och tog sedan ett steg tillbaka och hamnade i konversationslistan som förväntat. Då såg jag där i ögonblicket hur "CSN" byttes ut mot "Horoskop". Det här påminner mig om tiden då chauffören var tvungen att sträcka på sig för att ändra skylten på en gammal Scania stadsbuss. "Den här bussen åker till CSN." Nej, det gör den inte alls, inte nu längre. Nu åker den till "Horoskop". Trevlig resa!

Vi är bara två som deltar, förstås, eftersom jag inte kan svara på meddelanden som kommer från CSN och andra "speciella" avsändare som saknar telefonnummer, men på något sätt ändå lyckas få sina låtsas "SMS" levererade. Den här typen av meddelanden heter något speciellt. Jag vet att det finns speciella nummerserier (femsiffriga tror jag) i mobilnummerplanen som PTS har tilldelat den "speciella" (marknadsförings-) marknadens minst lika "speciella" operatörer (Ungapped, m.fl.) så att de ska kunna skicka såna här mass-SMS envägs, men en vidareutveckling har sedan kommit som gör att de inte alls behöver ha något telefonnummer.

Utvecklingen av SMS ledde så småningom till "RCS" som togs fram av Google och implementerades i bl.a. Google Messages eller "Messages by Google" som deras app listas som i Google Play (det hette visst "Android Messages" tidigare). Jag brukade jämt blanda ihop Google Messages och Samsung Messages, och det gör jag än idag ibland, trots att Google Messages har ändrat app ikonen för att markera att det inte är samma app. Ikonen består nu av en blå pratbubbla på en vit bakgrund. Den absolut bästa uppdateringar de har släppt om någon frågar mig! Helt ärligt! Tänk så mycket en appikon kan betyda! Innan så var det tre blå streck på en vit bakgrund för båda apparna, en lite ljusare blå och en mörkare (men försök memorera vilken som är vilken, jag fick kolla i appinfon hela tiden genom att hålla in ikonen och trycka på "i").

Det paradoxala när det gäller avsändare som saknar nummer är att det är jag som mottagare istället som klassas som okänd av telefonen, för det står "To: 'UNKNOWN_SENDER'" för mig, och det står "From: CSN" som avsändare (inget nummer). Och så står det "Horoskop" som rubrik för hela konversationen som sträcker sig tillbaks till 2018. "Horoskop" är också länkat till min kontaktbok, från konversationen, och är den som visas som deltagare, förutom jag själv då (som inte listas). Horoskop är Comviq kortnummer 276 (ett eko av en svunnen tid). Jag har aldrig haft någon konversation med horsokopet, varken på telefon eller via SMS. Så jag fattar inte vad som kan ha triggat det här.

Screenshot_20230705_223126_Messages.png Screenshot_20230705_223134_Messages.png Screenshot_20230705_223139_Contacts.png Screenshot_20230705_223143_Phone.png

Det är inget större problem, och jag skulle kunna leva med det här, om det inte var för min problemlösande hjärna som gärna håller mig vaken om natten för att den klurar på gamla gåtor. För "tänk om" det här är bara toppen av ett isberg? Vad mer är fel på Google Messages?

Egentligen ville jag inte använda RCS. Men jag blev indoktrinerad att använda det. Det är vad som var aktivt från början på min nya telefon (Galaxy S22). Jag hade läst om RCS innan, och jag hade en gammal Galaxy telefon före denna, så för mig var det här en helt ny upplevelse att "chatta" istället för att "SMS-a", med allt vad det innebär, så som att lämna och ta emot reaktioner (tummen upp, glad gubbe, fingret, etc.) på de meddelanden man skrev. Jag visste inte ens att det var redan aktiverat! Eftersom jag hade två appar som hette "Messages" i listan så visste jag inte ens en gång vilken "Messages" jag befann mig i, den från Google eller den från Samsung.

Nu har de ju ändrat ikonen, så jag försöker lära om mig, men jag orkar inte bry mig längre. Jag har lite gett upp hoppet om att kunna tämja det här och få tillbaka kontrollen över mina meddelanden. Nu har mina konversationer börjat ändra namn av egen vilja, jag vet inte vad som ska hända härnäst.

Det enda som toppar det är att inte kunna skicka eller ta emot "SMS" (egentligen RCS) som kräver "data" för att det ska fungera (men det funkade ändå inte trots att jag hade flera GB oanvänt). Det var så jag insåg att jag hade något så dumt som "RCS". När jag var ute på stan så fick jag inga meddelanden som folk har skickat till mig, men sedan kom de alla på en gång när jag kom hem och hade WiFi där.

Last edited: 6 jul 2023
    Kristy och bernard gillar detta.
  2. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Låter som en bugg, tycker inte att du behöver dra så stora växlar på en av många buggar som Google har levererat till oss under åren...

Fractalogic gillar detta.
  3. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Bäst att jag uppdaterar appen då! :D

Det är mitt OCD som går igång när jag ser sånt här, jag kan inte hjälpa det.

Kristy och Heleg gillar detta.
  4. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 202
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Det här var ju roligt till morgon fikat, tack!

Ett infall och en enkel sökning på "horoscope csn" gav några träffar.

"Cancer Survivors Network" är ju som hittat!

Men har inte förstått varför "csn" finns i csn.zoo.com, finns väl någon naturlig förklaring?

Eller också håller någon astrologi intresserad på CSN på med något eget påhitt på arbetstid? :cool:

Screenshot_2023-07-06-07-01-26-361_org.mozilla.firefox.jpg

Kristy och Fractalogic gillar detta.
  5. F-Forward

F-Forward Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Varför CSN matchar in den kontakten vet jag inte, men det verkar som du har en kontakt på din SIM-kort som heter just Horoskop? Något som hängt med sen operatörer höll på att lägga in sånt på sim-korten för x antal år sedan?

Kristy, katho och jnsson gillar detta.
  6. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

En perfekt bakronym! CSN: CSN Survivor Network. :D

(Den citerade texten är uppdaterad.)
    Ja, jag vet. Det är inställt så att även SIM kontakter läses in i telefonboken. Jag har aldrig raderat mina såna här specialnumer. Jag hittade inte ens någon info om det på Comviqs webbplats. Men jag sökte på "kortnummer" och det är väl inte rätt begrepp, för det inbegriper bleeeeh så som *111# för att kolla saldo (och andra USSD koder eller vad det heter (MMI/SS koder?)).

Iden jag hade var att Horoskop kopplas till CSN för att "276" på något sett är en del av det osynliga numret bakom "CSN" som avsändare. Men jag vet inte hur jag skulle kunna undersöka det (än). Jag menar alltså att om Horoskop är "276" och "CSN" är egentligen 11276 i det dolda, så grep-ar den på "276" och byter plats på vilken kontakt som visas (en bugg i så fall eller "designfel").

Men det här problemet är nog lika gammalt som Android epoken. Jag sökte och hittade flera exempel på det här som är daterade 2012 och 2013. Jag citerar ett exempel på det från "TerryMasters" (a "Well-known member") på Android Central nedan (för att bevara det).

Kristy gillar detta.
  7. F-Forward

F-Forward Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Ja alltså det är väl inte så konstigt att just denna kombination inte testats, en simkortskontakt från stenåldern unik för en specifik operatör i lilla Sverige. Ta bort kontakten bara och glöm det?

Kristy och katho gillar detta.
  8. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Det roliga är att han ("TerryMasters") ställer sig samma typ av fråga som jag, 11 år senare: "någon som har varit med om det här förut, dvs. att fel kontaktnamn visas för konversationen?"

Det finns en typ av fel i Android telefoner som manifesteras på samma sätt, och som jag vet har hängt med länge och är svårt att komma ifrån. Det gäller vilken kontaktbild och namn som visas när man ringer ett telefonnummer som är sparat i mer än en kontakt. Om jag t.ex. ringer min brors hemnummer från min mobiltelefon så visas det som att jag ringer hans son, eftersom samma nummer är sparat i båda kontakter. Jag vet inte hur den prioriterar vad som ska visas i det fallet, men det är alltid samma som visas när jag ringer.

Någon som känner igen det här? Jag har haft det på min Galaxy S4 och jag har det idag på min Galaxy S22. Jag bara funderar på om det är unikt för Samsung telefoner. Jag har bara haft Android telefoner från Samsung, förutom en HTC som var min första Android telefon.

Varje kontakt borde rimligtvis ha ett ID, och då borde det vara den kontakt, med det ID man tryckt på att ringa, som visas i samtalen. Rimligtvis. Att de valt att gå efter telefonnummer, och att man för att komma runt det inte får ha samma nummer sparat i mer än en kontakt, det känns amatörmässigt och ogenomtänkt. Det är en sån där liten bugg som ingen har brytt sig om att fixa i alla år. Men än så länge är det nog Microsoft som håller rekordet på 20 år för en gammal bugg.

Kristy gillar detta.
  9. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Det känns ju solklart att det är den gamla Comviq-kontakten som tagit över CSN-kontakten på något sätt, men det är ju såna buggar som uppstår ibland tyvärr, där jag definitivt tycker att Google (och Samsung m.fl.) borde ta ett större ansvar för att kritiska tjänster som sms och telefonsamtal alltid fungerar och inte är behäftade med fel överhuvudtaget. Nu är det ett litet fel, men som du är inne på, vem vet vilka kritiska fel som kan smyga sig in också?
    Men sånt här har kommit och gått ibland, tyvärr. Alldeles nyligen började telefon- och sms-apparna spöka för mig, nämligen så att några kontakter jag har inlagt i telefonen helt plötsligt inte laddades in för samtals- och sms-apparna, så att samtal och sms såg ut att komma från ett okänt nummer. Trots att kontakten definitivt fanns kvar, och hade rätt nummer inlagt. Pågick i två dagar typ, och gällde bara 2-3 kontakter. Ytterst störande. Sån grundläggande funktionalitet måste man alltid kunna lita på.

Vilken bugg är det som åsyftas?

Fractalogic gillar detta.
  10. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Jag har närmat mig orsaken till felet. Jag har både Horoskop och CSN inlagt i min kontaktbok, där Horoskop ligger lagrat i SIM-kortet och CSN är lagrat i Google kontot.

Horoskop: 276
    CSN: +46771276000

Google Messages ser "276" i "+46771276000" och istället för att då visa "CSN" som kontaktnamn så visar den "Horoskop" eftersom hela numret där består av "276". Men hur kan +46771276000 bli 276?...

Det här verkar oneklign vara någon typ av parsing error. Man får tycka vad man vill om gamla metoder som att lagra kontakter i SIM-kortet, och att ha kvar standardkontakter som Horoskop, Väder och Taxi, men "276" ska inte kunna förväxlas med "+46771276000". Dessa gamla metoder har hjälp mig upptäcka en bugg i Google Messages som mycket väl kan visa sig på andra sätt och i andra sammanhang när man använder appen eller telefonen.

Får se om jag orkar gräva mer i det här och kanske skriva en buggrapport till Google.

Var sjutton ställer man in att telefonen inte ska hämta in kontakter från SIM-kortet på dessa nyare Galaxy telefoner? Jag har en Galaxy S22. På min Galaxy S7 kunde jag gå in och välja vad som ska visas, och jag som hade SIM-kortskontakter dolda (eller jag hade valt "Anpassad" lista) har inte haft det här problemet förrän jag bytte telefon. Det verkar som att de medvetet har valt att göra det omöjligt att dölja kontakter som kommer från olika källor (onlinekonton, internminne, SIM-kortet). Jag hittade ett ställe där man kan importera och exportera kontakter (Contacts > Menu > Manage contacts), men det är inte alls samma typ av inställning som jag hade tidigare.

Nu hittar jag inte någon källa, men den bugg som jag syftade på var en som jag läste om för flera år sedan, och som jag minns det var det relaterat till hur fönsterhanteringen eller aktivitetsfältet fungerar i Windows. Ta mig inte för ordet men den buggen trädde nog fram bara om man valde att ändra placering av aktivitetsfältet (till toppen av skärmen tror jag).

Men man behöver inte söka länge innan man hittar andra långvariga buggar i Windows. Här är några exempel. Den som beskrivs i Reddit länken känns mest lik den bugg som jag täntke på, det är inom samma ämne eller område, men jag känner inte igen den beskrivningen. Buggarna har ju varit många, vissa mer långvariga än andra.

TheRegister.com - Windows 10 – a 7-year-old OS – is still having problems with the desktop and taskbar

Reddit.com/r/windows - Almost 20 years old bug...

Fudzilla.com - Microsoft fixes 20 year old bug

PCworld.com - Microsoft fixes severe 19-year-old Windows bug found in everything since Windows 95

DigitalTrends.com - A 20-year-old printer vulnerability left Windows exposed to malware

Jag måste rätta mig själv nu också ser jag. För det finns en 44 år gammal bugg i Windows, och det är nog den mest långlevda buggen jag sett exempel på. Men om det är en bugg är en fåga om definition, så det beror på vem man frågar tydligen.

Thenewstack.io - The 44-Year-Old Operating System Bug

I övrigt så håller jag med dig om att grundläggande saker bara måste fungera felfritt. Där får de gärna använda vattenfallsmodellen i utvecklingsarbetet tycker jag, istället för att jobba (leka) "agilt".

När en bugg förblir oåtgärdad på 10 år eller mer så är det ingen bugg längre. Det är en del av designen.

Last edited: 12 jul 2023
    Kristy gillar detta.
  11. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 374

MINA ENHETER

Klicka på källan (Alla kontakter) så kan man ändra vad som ska visas... Om det "hindrar" telefonen från att läsa det som finns på SIM korten vet jag inte, tvivlar på det. Är nog endast visningen som påverkas.

Lättast är väl att radera Horoskop från SIM kortet om det ställer till det.

Screenshot_20230713_080004_Contacts.jpg

Fractalogic och Kristy gillar detta.
  12. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Ganska enkelt tror jag: Inget plustecken i 276 så +46 rensas bort. Sedan börjar inte 276 med en nolla så riktnummer rensas också bort. Kvar blir 276000 som börjar på 276 vilket kanske räcker som matchning.

13. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Hallelujah! Tack så mycket! Jag känner mig som en idiot nu. Jag letade efter det här som en galning utan att hitta.

Jag har inte testat än, men det här bör nog funka. Jag visste bara inte hur man ställer in det i Galaxy S22 (OneUI 5.1 med Android 13), eller om det ens är möjligt. På min gamla Galaxy S7 kunde jag skräddarsy egen lista med kontaktkällor eller välja utifrån några förval av typen "SIM" och "Kontakter" (från internminnet) till exempel. Men det är precis det du hjälpte mig hitta nu. Så tack för det!

Jag måste bara säga, i det här nya gränssnittet från Samsung har jag svårt att navigera i överhuvudtaget. Allt känns så pedantiskt rent men ändå så rörigt på samma gång. Bara en sån sak som att det finns en inställning för att aktivera eller inaktivera "Trash" eller Papperskorgen för kontakter, det känns helt onödigt. Och det här att man kan trycka på något som inte alls ser ut som en inställningsknapp, var finns det beskrivet i manualen? (Om någon ens skriver och läser manualer nuförtiden.) Inte konstigt att jag missade, för jag tryckte på kugghjulet ovanför istället, för det är det som kändes intuitivt, att det är där jag hittar inställningar, dvs. alla inställningar för kontakter (inte visste jag att man hittar några i steget innan).

Den här inställningen når man inte från Phone (Telefon) appen. Många kontaktinställningar kan man nå den vägen, men inte just det här.

Screenshot_20230713_145047_Phone.jpg Screenshot_20230713_145125_Contacts.jpg Screenshot_20230713_145134_Contacts.jpg Screenshot_20230713_145144_Contacts.jpg

Man kan nå Contact settings (kontaktinställningar) och Manage contacts (Hantera kontakter), där man bland annat kan importera och exportera kontakter. Där kan man exempelvis exportera SIM kontakter.

Screenshot_20230713_145217_Contacts.jpg Screenshot_20230713_145244_Contacts.jpg

Men från Contacts (Kontakter) kan man ändra källor. Lite väl dolt kan jag tycka, men det funkar, och det finns kvar så man kan ställa in, så det är bra.

Screenshot_20230713_153544_Contacts.jpg Screenshot_20230713_153548_Contacts.jpg

Tack igen! Jag återkommer om jag får till det här. Men nu är jag på rätt spår i alla fall. Ja, jag skulle kunna radera kontaten från SIM-kortet. Men jag är så nyfiken på själva problemet, jag vill gärna veta varför den beter sig så här konstigt.

Det är så enkelt att du "tror" du vet svaret? ;)

"Sedan börjar inte 276 med en nolla så riktnummer rensas också bort." Det börjar inte med en nolla, men det innehåller inget riktnummer heller. Så det finns inget riktnummer att rensa.

"Kvar blir 276000 som börjar på 276 vilket kanske räcker som matchning." Vad har du gjort med 771 då? Vilket nummer är det du benar ur? Det är svårt att följa logiken. Du kan inte använda det ena numret och vilka tecken som finns eller saknas i det, som argument för vad som ska hända med det andra numret. Jag får inte ihop det, det är väldigt rörigt. Menar du att 771 är riktnumret, och att om ett nummer börjar med nolla eller landskod så kan riktnumret rensas?

+46771276000 (CSN)
    771276000 (+46 rensas bort)
    771276000 (det är vad som blir kvar i ena numret)

276 (Horoskop)
    276 (börjar inte med nolla, men det finns inget riktnummer att rensa)
    276 (det är vad som blir kvar i andra numret)

Anta att ett lokalt Stockholm nummer är sparat som "850800508" istället för "0850800508" i telefonen under namnet "Anders". Man sparar dessutom "850000000" under namnet "Bertil". Vems namn ska då visas i en chatthistorik? Ska det stå Anders eller Bertil?

Och kan man lyfta på luren och ringa 850800508 så att Anders svarar, även om det saknas en nolla före? Det lustiga är att +850 är riktnumret till Nordkorea. Har man lite tur så är det kanske Kim Jong Un som svarar! :D

Last edited: 13 jul 2023
    Kristy och Leo83 gillar detta.
  14. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Det här var ju festligt! Nu får jag mina betalningsplaner från Fox Mulder! :eek:

Screenshot_20230713_163930_Messages.jpg

Det hjälpte inte att begränsa kontaktkällor till endast Google kontakter, så där sprack den lösningen. Det stog ändå "Horoskop" för min konversation med CSN.

Men istället för att radera Horoskop från SIM-kortet så valde jag istället att skapa en ny kontakt i Google kontot, med samma telefonnummer, som jag döpte till "Fox Mulder". Medan jag skrev in numret så såg jag att den genomsökte mina kontakter i bakgrunden och märkte upp "276" i "+46771276000" som är numret till CSN. Så jag skapade Fox Mulder med 276 som telefonnummer. Sedan provade jag att skapa en "Dana Scully" med samma nummer, bara för att se om den skulle märka upp "276" på samma sätt, utan att spara den kontakten. Det gjorde den. Så om jag är inne på att skapa en ny kontakt och skriver in "276" som nummer, så kommer både "CSN" och "Fox Mulder" att dyka upp som befintliga kontakter som har det numret eller vars nummer innehåller den sifferkombinationen.

Screenshot_20230713_162140_Contacts.jpg Screenshot_20230713_162537_Contacts.jpg

När jag sedan tittade i min kontaktlista så hade jag två stycken kontakter som hette "Horoskop". En var sparad i Google kontot (med blå ikon) och en i SIM-kortet (med grön ikon). Min meddelandehistorik med CSN hette fortfarande "Horoskop". När jag sedan gick tilllbaka till kontaktlistan för att inspektera mina två "Horoskop" en gång till, så var den ena borta, och bara en visades. Det var den som var sparad i Google kontot (med blå ikon). Horoskop som är sparad i SIM-kortet visades inte, trots att jag har ställt in att visa båda källor (SIM och Google kontot). När jag sedan gick tillbaka till min historik med CSN eller "Horoskop" så hade det helt plötsligt bytt namn till "Fox Mulder". Resultatet ser ni i första bilden längst upp.

Så jag antar... att... om jag nu skapar en ny "CSN" kontakt med 276 som nummer, så kommer jag få tillbaka "CSN" som namnet på min konversation med CSN. Det kanske räcker med att bara lägga till 276 som ett alternativt nummer för CSN kontakten i Google kontot.

Det jag tycker det här vittnar om är väl egentligen samma sak som jag var inne på tidigare, med hur man kan få fram fel personbild när man ringer någon som delar nummer med en annan kontakt i kontaktboken. Jag skrev tidigare: "Det finns en typ av fel i Android telefoner som manifesteras på samma sätt, och som jag vet har hängt med länge och är svårt att komma ifrån. Det gäller vilken kontaktbild och namn som visas när man ringer ett telefonnummer som är sparat i mer än en kontakt. Om jag t.ex. ringer min brors hemnummer från min mobiltelefon så visas det som att jag ringer hans son, eftersom samma nummer är sparat i båda kontakter. Jag vet inte hur den prioriterar vad som ska visas i det fallet, men det är alltid samma som visas när jag ringer."

Jag kan ha fel här, men jag är galet förtjust i detaljer för att ta fel på det här. Det är säkert samma kodavsnitt som gör att det spökar så här, både med meddelanden och med samtal.

Kristy gillar detta.
  15. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Jag får inte kläm på vad som triggar igång det, men nu har jag i alla fall fixat så att det står CSN, utan att behöva radera kontakter från SIM-kortet.

Screenshot_20230713_175202_Messages.jpg

Med "Fox Mulder" fortfarande synligt för min CSN konversation, så tog jag bort Fox Mulder kontakten från Google kontot.

För en kort stund visades "CSN" för CSN konversationen, vilket är helt rätt. Men sedan byttes det ut till "Horoskop", från Google kontot (med blå ikon) och inte den kontakt som finns sparad i SIM-kortet.

Jag tog sedan bort Horoskop kontakten från Google kontot. Då byttes rubriken för CSN konversationen, så att det nu visas "CSN" igen. Och nu har det gått i lås så att det inte byts ut mot Horoskop längre. För det finns inget Horoskop att byta ut mot. Den Horoskop kontakt jag hade i Google kontot har jag tagit bort, och det intressanta är att den Horoskop kontakt jag har kvar i SIM-kortet visas inte ens i kontaktlistan längre, och det trots att jag har ställt in visning av kontakter från både Google kontot och från SIM-kortet i en anpassad lista (Custom list). Så telefonen ser den inte. Därför fungerar det och rubriken byts inte ut.

Ingen av kontakterna från SIM-kortet visas i kontaktlistan längre! Det är inte bara Horoskop som inte visas, utan också Väder visas inte i kontaktlistan. Det går inte ens att söka fram "horoskop" eller "väder" till exempel. Jag tycker det tyder på att Contacts och Phone apparna har problem med uppdatering av kontaktlistan med hänsyn till val av källor. Med andra ord, byte av källa från "All contacts" till "Custom list" slår inte igenom direkt, kanske inte alls. Det verkar som att det görs en uppdatering av kontaktlistan först när man har skapat eller tagit bort en kontakt i någon av källorna.

Så det jag behöver göra nu är att välja bort SIM-kort som källa från min lista (Custom list). För just nu inkluderas även SIM-kortet, även om några kontakter inte visas i kontaktlistan. För om jag har rätt, så är annars risken att "Horoskop" hämtas in igen nästa gång jag skapar en ny kontakt eller tar bort en kontakt, även om det är en kontakt i en annan källa som Google kontakt. För det är då kontaktlistan uppdateras och det är då kontakter från SIM-kortet kan komma in och Google Messages får spader.

Egentligen har Samsung Messages samma problem, jag har testat, så det är oberoende av vilken app man använder för SMS/MMS/RCS. Det här är ett djupare problem i Android.

Olika källor för kontakter råkar bara ha relevans i just det här specifika fallet med 276 som telefonnummer som krockar med +46771276000. Dessa två nummer bara råkar befinna sig i två olika källor (SIM-kort och Google konto). Egentligen är det här ett annat problem! Att ett annat kontaktnamn kan ta över en konversation har jag redan demonstrerat med endast Google kontakter som källa.

Kristy gillar detta.
  16. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

Jag vill ställa en motfråga till dig. Hur skall telefonen veta vem du vill tala med om du ringer telefonnummer X och detta finns både på kontakt y och z? Telefonen kan inte veta vad du tänker och tar då en av de 2 kontakterna du har, alternativet vore att inte visa något alls. Samma sak om telefonnummer X ringer dig. Din telefon kan inte veta om det är person y eller z eller någon helt annan som använder telefonen med telefonnummer X.

Kristy och Leo83 gillar detta.
  17. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Det har jag inte tänkt på faktiskt.

Men, jag har en motfråga till dig. Hur blir jag behjälpt av att telefonen visar "Bengt" när det är Anders som ringer mig?

Anta att jag har telefonnummer 08122333 sparat i kontaktboken som "Adam" och som "Bengt".

A. Om jag i kontaktboken trycker på att ringa "Adam" så ska Adams bild, namn och telefonnummer visas på skärmen.
    B. Om jag i kontaktboken trycker på att ringa "Bengt" så ska Bengts bild, namn och telefonnummer visas på skärmen.
    C. Om jag knappar in 08122333 på knappsatsen och lyfter på luren, så ska något av följande hända.
    C.a. Både Adams och Bengts bild, namn och telefonnummer visas på skärmen. Som vid gruppsamtal i vissa chattprogram. Jag vet vem jag vill nå, även om telefonen inte vet det (och även om jag inte vet om det är den jag ringer som kommer svara).
    C.b. Endast telefonnumret visas på skärmen. Ingen bild och inget namn visas på skärmen.
    D. Om jag får inkommande samtal från 08122333 så ska något av följande hända.
    D.a. Både Adams och Bengts bild, namn och telefonnummer visas på skärmen. Som vid gruppsamtal i vissa chattprogram. Jag vet vem jag pratar med, även om telefonen inte vet det (och även om jag inte visste vem som ringde förrän jag svarade).
    D.b. Endast telefonnumret visas på skärmen. Ingen bild och inget namn visas på skärmen.

Jag tycker att C.a och D.a är bättre lösning än C.b och D.b i de två (C och D) scenarion. Det första (A) scenariot och det andra (B) scenariot är otvetydiga (men ändå gör systemet fel, så som jag ser det). Om jag trycker på att ringa en kontakt som heter Adam så ska det inte helt plötsligt stå "Bengt" på skärmen. Jag vet inte hur Android prioriterar vad som ska visas, men det är alltid samma namn och bild som visas när det är tvetydigt, oavsett vem jag har "tänkt" på att ringa eller vem det är som ringer in. Det här löser man enkelt genom att låta varje kontakt ha ett unikt ID, och sedan välja visning på skärmen utifrån vilket kontakt-ID man tryckt på när man trycker på att ringa någon från kontaktboken (istället för att utgå från telefonnummer, som jag tror att Android gör).

Jag har emellertid upptäckt en ny bugg som gör att två kontakter raderas samtidigt (två flugor i en smäll) när man raderar en av dem, om de båda heter samma och har samma telefonnummer. Så ska det ju inte vara, oavsett vad jag har för bild och namn på skärmen när jag ringer ut eller när någon ringer in. (Det verkar bero på att Contacts appen (kontaktboken) inte klarar av att visa mer än en kontakt med samma namn och nummer i listan av kontakter, jag märkte redan innan radering att den betedde sig konstigt.) Så att jag helt plötligt fick tillbaka "CSN" som rubrik på min konversation med CSN, beror nog på att Horoskop (och Fox Mulder) med 276 som nummer var borttaget både från Google kontot och från SIM kortet, samtidigt, när jag valde att ta bort Horoskop från Google kontot. Jag misstänker att det är relaterat till problemet jag beskrev här innan. Det är flera problem innästlade i varandra: hur systemet prioriterar vilken rubrik som ska användas på konversationer i meddelanden; hur systemet prioriterar vilken bild och kontaktnamn som ska visas på skärmen vid samtal ut och samtal in; att två kontakter raderas samtidigt från två källor om de delar samma telefonnummer och namn (namnet är eventuellt oviktigt, det har jag inte testat att isolera). Det sistnämnda är en solklar bugg. Det andra är väl inte en bugg egentligen om man har låtit det hänga kvar i många år, jag minns att jag haft det beteendet i så gott som alla mina Android telefoner.

Last edited: 15 jul 2023
  18. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 374

MINA ENHETER

Låter mer som att du försöker använda Kontakter och telefonen på ett sätt som det inte är tilltänkt att användas.

Sen har man så klart all rätt att önska att det skulle fungera på någon av sätten du beskriver... Bugg? Nja. Avsaknad av funktionalitet? Ja, kanske.

Kristy och jnsson gillar detta.