Jag fick ett besked om en ny betalningsplan från CSN, och vips så blev "CSN" omdöpt till "Horoskop" i konversationslistan. Vad är det här? Det har aldrig hänt mig förut. Någon som har varit med om det här förut, dvs. att fel kontaktnamn visas för konversationen?
Visa bifogad bild 160348
Jag gjorde inget speciellt för att orsaka det här. Jag tryckte på notifikationen för att läsa meddelandet när det kom, och tog sedan ett steg tillbaka och hamnade i konversationslistan som förväntat. Då såg jag där i ögonblicket hur "CSN" byttes ut mot "Horoskop". Det här påminner mig om tiden då chauffören var tvungen att sträcka på sig för att ändra skylten på en gammal Scania stadsbuss. "Den här bussen åker till CSN." Nej, det gör den inte alls, inte nu längre. Nu åker den till "Horoskop". Trevlig resa!
Vi är bara två som deltar, förstås, eftersom jag inte kan svara på meddelanden som kommer från CSN och andra "speciella" avsändare som saknar telefonnummer, men på något sätt ändå lyckas få sina låtsas "SMS" levererade. Den här typen av meddelanden heter något speciellt. Jag vet att det finns speciella nummerserier (femsiffriga tror jag) i mobilnummerplanen som PTS har tilldelat den "speciella" marknadens minst lika "speciella" operatörer så att de ska kunna skicka såna här mass-SMS envägs, men en vidareutveckling har sedan kommit som gör att de inte alls behöver ha något telefonnummer.
Utvecklingen av SMS ledde så småningom till "RCS" som togs fram av Google och implementerades i bl.a. Google Messages eller "Messages by Google" som deras app listas som i Google Play. Jag brukade jämt blanda ihop Google Messages och Samsung Messages, och det gör jag än idag ibland, trots att en av dessa (minns inte vilken) har ändrat app ikonen för att markera att det inte är samma app. Innan så var det tre blå streck på en vit bakgrund för båda apparna. Jag tror nog att det var Google Messages som bytte ikon, för den visar nu en blå pratbubble på en vit bakgrund.
Det paradoxala är att jag som mottagare är istället den som klassas som okänd, för det står "To: 'UNKNOWN_SENDER'" för mig, och det står "From: CSN" som avsändare (inget nummer). Och så står det "Horoskop" som rubrik för hela konversationen som sträcker sig tillbaks till 2018. "Horoskop" är också länkat till min kontaktbok, från konversationen, och är den som visas som deltagare, förutom jag själv då. Horoskop är
Comviq kortnummer 276 (ett eko av svunnen tid). Jag har aldrig haft någon konversation med horsokopet, varken på telefon eller via SMS. Så jag fattar inte vad som kan ha triggat det här.
Visa bifogad bild 160349
Visa bifogad bild 160350
Visa bifogad bild 160351
Visa bifogad bild 160352
Det är inget större problem, och jag skulle kunna leva med det här, om det inte var för min problemlösande hjärna som gärna håller mig vaken om natten för att den klurar på gamla gåtor. För "tänk om" det här är bara toppen av ett isberg? Vad mer är fel på Google Messages?
Egentligen ville jag inte använda RCS. Men jag blev indoktrinerad att använda det. Det är vad som var aktivt från början på min nya telefon (Galaxy S22). Jag hade läst om RCS innan, och jag hade en gammal Galaxy telefon före denna, så för mig var det här en helt ny upplevelse att "chatta" istället för att "SMS-a", med allt vad det innebär, så som att lämna och ta emot reaktioner (tummen upp, glad gubbe, fingret, etc.) på de meddelanden man skrev. Jag visste inte ens att det var redan aktiverat! Eftersom jag hade två appar som hette "Messages" i listan så visste jag inte ens en gång vilken "Messages" jag befann mig i, den från Google eller den från Samsung.
Nu har de ju ändrat ikonen, så jag försöker lära om mig, men jag orkar inte bry mig längre. Jag har lite gett upp hoppet om att kunna tämja det här och få tillbaka kontrollen över mina meddelanden. Nu har mina konversationer börjat ändra namn av egen vilja, jag vet inte vad som ska hända härnäst.
Det enda som toppar det är att inte kunna skicka eller ta emot "SMS" (egentligen RCS) som kräver "data" för att det ska fungera (men det funkade ändå inte trots att jag hade flera GB oanvänt). Det var så jag insåg att jag hade något så dumt som "RCS". När jag var ute på stan så fick jag inga meddelanden som folk har skickat till mig, men sedan kom de alla på en gång när jag kom hem och hade WiFi där.
Click to expand...