Fråga: Google nest hub eller en vanlig tablet med google home?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Baggen, 24 okt 2022.

1. Baggen

Baggen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    113
    Hej! Jag har börjat samlat ihop mig en del smarta grejjer, lampor från ikea, roborock, kameror från imou, fläktar från xiaomi osv.

Tanken är att köpa en ikea dirigera för alla lampor men sen funderade jag om man skulle försöka sy ihop säcken för det andra.
    Är det någon skillnad att köra tablet med google home istället för nest hub ? Jag tänker om man har en vanlig tablet kan man lägga in flera andra appar.

Home assistent är inte aktuellt. Det blir för stort projekt o_O

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 848
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tablet kan nog rentav vara att föredra eftersom Nest hub är rätt långsam om du skall använda den som pekskärm för att styra saker i ditt hem. Nest Hub har inte stöd för widgets heller om du vill använda något enhetsspecifikt, eller för den delen appar.

Alternativt vänta in Googles Platta, som skall fungera både som en Nest Hub och surfplatta.

chraist, Salvion, MultiMan och 1 annan gillar detta.
  3. Baggen

Mottagna gillanden:
    113
    Tack för svar!

Kanske får kolla på en lenovo platta, såg att det fanns nån med hub också. En nackdel till med nest hub är att den måste alltid vara inkopplad. Så en platta är ju bättre där. Men gillar högtalaren som stöd för nest hub. Får se på årets blackfriday vad det blir :)

4. Holabanarne

Holabanarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    555
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Att Nest Hub alltid är inkopplad kan man också se som en fördel. Den lyssnar alltid, behöver aldrig laddas eller uppdateras (av användaren). Högtalaren har du ju nämnt, priset kan ju också vara en fördel gentemot en surfplatta.

Men nackdelar finns, som Bernard nämnt, och det är förstås en smaksak och en avvägning mellan olika preferenser och användningsområden när man ska välja. :)

Kristy, chraist, bernard och 1 annan gillar detta.
  5. Baggen

Mottagna gillanden:
    113
    Aaa priset på nest hub var riktigt bra, får se vad man får för feeling på black friday.

Smart Tab M10 Plus (2nd Gen) med Google Assistent | 10,3” surfplatta för familjeunderhållning och mer | Lenovo Sverige

Självklart stor skillnad i pris mot en lenovo, man kan alltid börja och pröva en nest hub och se hur det funkar

6. bernard

Mottagna gillanden:
    46 848
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är egentligen smidigast att styra så mycket som möjligt med rösten. Det jag saknar på Nest Hub är främst möjligheten att styra över informationen som visas på hemskärmen.

Det hade varit magiskt om Google lade till stöd för widgets. Just nu kan man i princip bara välja klocka med väder, fotoram med väder eller en groda som sluttar runt med väder.

Jag vill tex se de senaste nyhetsrubrikerna och ha en widget för temperatursensorerna, men det går inte i dagsläget.

Google har dock börjat uppdatera allt till Fuschia OS. Det är mer ett fullvärdigt OS, så jag tippar att de kommer dra nytta av det med utökade funktioner.

Kristy, bertone_x19 och Holabanarne gillar detta.
  7. Baggen

Mottagna gillanden:
    113
    Okey.. det lät lite fyrkantigt av google, känns som det finns mycket förbättringspotential. Men det var ett bra pris på nest hub så det är risk att det blir ändå en så, skulle det bli nån rea på blackfriday så blir det garanterat den.

bernard gillar detta.
  8. bernard

Mottagna gillanden:
    46 848
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, slå till på en. Lär definitivt finnas att få tag i billigt på Black Friday!

9. Baggen

Mottagna gillanden:
    113
    Fråga om nest hub dock. Alltså den speglar bara sitt google konto? Det var en tanke om man skulle köpa en platta och ha ett eget google konto för alla hemgrejjer. Fast kanske egentligen inte spelar någon roll.

10. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 931
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Så länge allt pratar med varandra genom Google Home kvittar det nog vilken enhet du väljer. Ställ rutiner osv i home-appen så är du igång.

Jag personligen lägger in allt så och så styr man allt med rösten. En hub är sjukt smidigt i köket vid mat/bak när man har händerna kladdiga osv.

Plockar man med disken är det bara att be Google spela upp sin favoritserie osv. Jag misstänker att du måste väcka samtliga plattor på powerknappen eller dubbeltouch på skärmen t.ex. även här en fördel med en nest Hub med andra ord. Kostar inte många kronor så börja med en sådan skulle jag säga.

Kristy och bernard gillar detta.
  11. Baggen

Mottagna gillanden:
    113
    Aa du har en poäng där!

chraist gillar detta.