Google och Qualcomm bygger nytt chip for Wear OS: RISC-V

Diskussion i 'Google Pixel Watch' startad av tag, 29 okt 2023.

  1. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 578
    Mottagna gillanden:
    1 641
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Såg den här idag.
    Wear OS ska få helt ny processortyp: Google och Qualcomm i samarbete (mobil.se)

    Ett nytt chip i samarbete mellan Google och Qualcomm som inte ska byggas på ARM utan på RISC-V arkitektur.
    Skulle Wear OS 5 byggas på den så skulle man nog se redan befintliga klockor som Pixel Watch 2 inte bli uppgraderingar, om det inte bygger in någon typ av ARM emulator, men det skulle ju skada prestandan.

    Men samtidigt så kan priserna på chipsen går ner om man slipper betala licenser till ARM, men vore nog billigare och bättre för Google bara köpa ARM patenten :)
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    41 088
    Mottagna gillanden:
    45 248
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är riktigt intressant. Bägge bygger ju på samma princip (ISA), så har man lång erfarenhet av ARM som Qualcomm har, så borde det vara en fördel. Att dessutom designa det från grunden för specifikt wearables lär också ha fördelar.

    För som det ser ut idag är det helt förfärligt. Qualcomms chipp har år efter år kört vidare på ARMs Cortex-A53, som lanserades 2012. De har så klart uppdaterat vissa saker, tex kör den inte DDR2 utan DDR3 numera och den tillverkas förstås med bättre tillverkningsteknik som tillåter högre klockfrekvenser osv, så handlar det ändå i grund och botten om antik hårdvara för att sitta i enheter som lanseras 2023. Samsung skall sägas använder A54-kärnor, men det gör ingen större skillnad, och prestanda samt batteritid har ju alltid varit därefter.

    Eftersom det ändå finns så få Wear OS-appar, så skulle de kanske kunna övertyga utvecklarna att kompilera om apparna för RISC-V med, såvida det är någorlunda enkelt och inte kräver att de ändrar i koden så mycket. De kommer ju säkert gå att köra dem oavsett, men prestandan blir nog sisådär om de inte kompileras om/behöver emuleras.

    RISC-V-chippen kan de ju säkert ha nytta av på andra områden sedan med, tex i enheterna som Nest-serien osv. Lär betala sig rätt snabbt om de slipper betala licensavgifter till ARM. För telefonerna däremot tror jag det kommer dröja mycket längre, där får man nog ha en horisont på 5-10 år.

    Här kan man jämföra kärnorna åt mellan varandra: Comparison of ARM processors - Wikipedia



    [​IMG]
     
    Last edited: 29 okt 2023
  3. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 578
    Mottagna gillanden:
    1 641
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Absolut jag tror detta är nog helt nödvändigt för rädda Wear OS i längden.
    Rent utvecklingsmässigt i hårdvaraväg för klockor, liksom TV med Android har i princip stått still med minimal förändringar.

    Men tror samtidigt Google lär nog behöva släppa lite Wear OS till båda arkitektur. För några år, samt utveckla APP bundles till inkludera även den arkitektur samt ha övergångsperiod för utvecklarna att kräva inkludera stöd för båda arkitektur i en Bundles APKK. Så rätt app för rätt arkitektur kommer precis som det gjorde från övergången från 32 till 64bits.
     
    bernard gillar detta.
  4. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 578
    Mottagna gillanden:
    1 641
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    bernard gillar detta.