Fråga: Google Play Butik "hantera appar och enheter" - info om nyligen uppdaterade verkar ej stämma

Diskussion i 'Allmänt' startad av Tripod, 16 jun 2024.

1. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja, som ämnet lyder, fråga kolon ;) vad håller Google på med?

Bakgrund: Nätverksinställningarna för Google Play (butik) är: enbart via wifi, uppdatera inte appar automatiskt, spela inte upp videor automatiskt. (Detta är förstås skilt från Systemuppdateringar, en separat inställning i mobilen, resp. uppdatering av systemtjänster (Inställningar > Google), denna är i autoläge.)

Frågeställning: nu finns det ju lite olika sätt att förhålla sig till detta, somliga kör allt i auto, inkl. appar, å vaknar var tredje dag med en app som ser helt ny ut och som blivit uppdaterad under laddning; andra kanske kör manuell installation som jag, men går via Hantera appar och enheter > Översikt > Tillgängliga uppdateringar, å då finns ingen annan sortering av listan över tillgängliga uppdateringar än bokstavsordning, vilket inte säger något om när, däremot, förstås, det viktiga att en app fått en uppdatering.

Själv väljer jag oftast Hantera appar och enheter > Hantera, då jag har översikt över ev. andra enheter resp. tidigare installerade. Den listan kan sorteras på 5 sätt. Jag använder "Nyligen uppdaterade", men det verkar fungera skräp.

Jag har f.n. ett större antal som behöver uppdateras, eller i vart fall pockar på uppmärksamhet för att bli det, och tittar jag på listan, när jag har markerat "Tillgängliga uppdateringar" och den är sorterad i "Nyligen uppdaterade" är "nedre halvan" sorterad i bokstavsordning, från, säg Android Auto till typ Personlig säkerhet. Ovanför denna del finns de appar som jag uppdaterade (eller som hann bli uppdaterade innan jag stängde av Auto :)) i anslutning till en fabriksåterställning för sisådär 6v sedan. Därefter några som jag uppdaterade senare, för några veckor sedan.

Högst upp i listan där man förväntar sig de appar som senast fått en uppdatering, återfinns GBoard (som hävdas blev uppdat. 6 juni, men det har jag inget minne av (det är i vart fall inte samma version som före fabriksåterställn. å den skedde drygt en månad tidigare), resp. ColorNote som också sägs "Uppdaterades senast 6 juni", men vad jag de facto har är samma version, 4.5.0 som installerades 29/4 efter fabriksåterställning.

Om jag nu bockar ur "Tillgängliga uppdateringar", då finner jag som väntat någon annan app bland de översta som jag uppdaterade för några dagar sedan, helt i sin ordning, men när jag nyss gick in i Play Butik/Store så fanns Motorola Notifications, Weather [ännu ej avinstallerad] å någon till överst, med tillägget uppdaterades nyss. Men dessa är samma versioner som f.n. är installerade.

Så, vad håller Google på med? Vet de ens själva det.

2. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Någon moderator får gärna flytta tråden till "Apps, spel och tjänster > Google Play"; tänkte inte på det förra gången.

(Ja, vad ska man säga; fick leta kort efter underforumet, men hittade ingen lämplig spikad tråd, eller dylikt som matchade.)

Udda erfarenheter i Google Play Butik (och ja, det finns väl de som haft problem med lite av varje annat; autouppd. som inte sker så snabbt som förväntat trots att den finns där; uppdateringar som läggs ut och sedan dras tillbaka, även från stora drakar etc.).

1. Under senaste året med en moto g84 (men även tidigare med annat märke) kan jag se en diskrepans mellan det antal appar som sägs ha uppdateringar i aviseringen och när jag väljer Hantera appar i Play Butik. Avisering kan säga "det finns totalt 44 uppdateringar", men väl i Play Butik är det 43, dvs alltid 1 färre än avisering meddelar.
    2. Normalt sett tittar man efter tillgängliga uppdateringar, men innan man markerar det valet så kan man se de senaste som installerats. (Och har man som jag har listan sorterad efter "nyligen uppdaterade".) Listan visar dessa i tidsordning, tills den kommer till appar som aldrig har uppdaterats sedan de installerades, då blir det bokstavsordning. Fine, OK. Men ibland händer att någon app åker högst upp i listan, trots att man vet att man inte uppdaterat den nyligen (om tillhör kategorin som uppdateras mer frekvent), och trots att ingen av apparna har autouppdatering aktiverat. För några månader sedan var det sådant som Gboard, och nu senast Moto Camera Tuner U.
    Och när man kollar versionen, som om det inte räckte att jag visste att jag inte gjorde någon manuell uppdatering, så visar det sig att det är samma version som jag har installerad sedan, ibland, flera månader.
    20250105B.png

Egentligen är det väl inte så mycket att bry sig om, annat än att få gnälla några rader, :) med mycket stor sannolikhet finns det ingen som sitter på någon typ av lösning, möjligtvis att andra har erfarit samma sak. (Det är generellt för våra mobiler & tekniska prylar; oftast är supportsidornas förklaringar om de ens existerar extremt kortfattade, typ "för bästa bildkvalitet markera och välj X". Inget om vad det innebär. Folk famlar i forum.)