Google Play försvann efter byte av SD-kort!

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av Teoeoeo, 25 sept 2012.

1. Teoeoeo

Teoeoeo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har en begagnad och rootad HTC Desire sedan ett år tillbaks. Köpte nu ett 32 GB micro SD från Samsung för att byta ut det gamla. Kopplade in det gamla kortet i datorn, kopierade alla mappar som syntes in Finder till det nya kortet och stoppade in det i telefonen.

När jag startade telefonen var det med den förinstallerade launchern och en grunduppsättning appar+några spel jag installerade tidigt. Det fanns en Android Market-ikon på hemskärmen men ingen i app drawern. Flera appar hade ikoner men fanns inte på telefonen.

Jag prövade att hämta GoogleApps från goo.im och flashade in det med Clockwork Mod Recovery. När jag startade telefonen igen hade jag plötsligt en bil-gps extra, men ingen Play Store.

Andra lösningsförsöket var att först avinstallera eller flytta över appar till internminnet, och sen köra en backup genom Recovery av systemet till gamla SD-kortet. Jag kopierade backup-filen till nya SD-kortet, stoppade in i telefonen och försökte återställa säkerhetskopian. Det gick bra fram till följand punkt:

Restoring sd-ext...
    No app2sd partition found. Skipping format of /sd-ext.
    Can't mount /sd-ext!

Säkerhetskopian borde inte ha haft några appar på SD-kortet, och dessutom fungerade ju återställningen av det andra, så jag blev besviken när jag statade telefonen och ingenting hade ändrats. Jag har ingen Market och ingen filhanterare med nya SD-kortet. Market har aldrig legat på SD-kortet, så det är inte det som är felet.

Hur ska jag göra? Räcker det med att göra en partition på SD-kortet? Är backup ens en möjlig lösning?

Alla lösningsförslag uppskattas!

2. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

hmm, finns det plats kvar på intern minnet? i så fall borde det gå att använda ADB (Android Debug Bridge) för att skicka över en apk som innehåller antingen play eller en filhanterare? Kan själv inget om ADB, men förmodligen är det den enklaste vägen att gå.
    Att du inte kunde flasha gapps via clockworkmod kan antingen bero på att du har väldigt ont om plats och att navigeringen är det enda som fick plats i det paketet, testa att radera några appar och flasha om. Alternativt kan du öppna zip filen som du ville flasha och ta bort de apker som du inte vill ha in.

Teoeoeo gillar detta.
  3. Teoeoeo

Teoeoeo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag prövade med att frigöra mer utrymme och flasha gapps igen, men utan effekt. Till sist hämtade jag helt enkelt ett Google Play apk direkt med telefonens webläsare. Paketet gick till min stora lycka att öppna med hämtningar-appen och installerades problemfritt!

Nu kan jag återställa appar med Google Play. Tack för hjälpen!