Google Play misstag med Valuta

Diskussion i 'Google Play' startad av Lindaz, 18 jun 2024.

1. Lindaz

Lindaz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej på er
    Jag var mindre genomtänkt igår natt när jag ivrigt gjorde en beställning på ett giftcard...
    Jag trodde det var med svensk valuta men icke sa nicke, det är usdollar och jag kan ej lösa in koden, hur gör jag?
    Mvh

Last edited: 18 jun 2024
  2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 115
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tror inte du kan göra mycket alls. Kontakta Google o se om du kan typ ångra köpet eller något annat men annars tror jag inte du har så mycket rättigheter tyvärr

Kristy och Lindaz gillar detta.
  3. Lindaz

Mottagna gillanden:
    0
    Jag har koden men den går inte att lösa in med usdollar och blir ogiltig.
    Jag kanske kan byta land till USA, eller hur funkar det med andra inställningar osv?
    Jag köpte koden på en annan sida så vet inte om google kan hjälpa mig med det?

Last edited: 18 jun 2024
  4. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 115
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ah, ja då kan inte Google hjälpa till. Vet faktiskt inte hur du byter land i Play Store. Du kanske behöver ett nytt Google konto

Lindaz gillar detta.
  5. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 014

MINA ENHETER

Man kan ha flera betalningsprofiler i sitt Google-konto.
    Ett tag hade jag en svensk betalprofil och en amerikansk.
    Men man måste ange adress för varje betalprofil, så jag fick hitta på en amerikansk adress. Det kändes inte så bra, kan säkert strida mot användaravtal och leda till radering av konto, i absolut värsta fall (har dock inte hört talas om några sådana fall).
    Jag valde därför att ta bort amerikanska betalprofilen, men det funkade utan problem att ha en sån under några månader, dock var det typ 2018.
    Om du skapar en amerikansk betalprofil så skulle jag gissa att du kan lösa in giftcardet därefter - men helt säkert vet jag inte.

Kristy och Lindaz gillar detta.
  6. Lindaz

Mottagna gillanden:
    0
    Jag tror också att jag kan det men frågan är om jag vill det, har en del grejer jag behöver ha kvar så det skulle suga oerhört att bli av med dem..
    Menar du att du hade 2 olika konton eller 2 betalningsmöjligheter med möjlighet till 2 olika valutor?

7. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 949
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ett presentkort kan bara användas i landet det är köpt (pga penningtvätt etc).
    Lösa in presentkort, presentkoder eller kampanjkoder på Google Play - Google Play Hjälp

Ett saldo på Google Play-kontot följer inte med om man byter region:
    Läs mer om hur du byter land i Google Play - Google Play Hjälp

Jag antar att du kan försöka sälja koden till någon i USA, om balansen är i USD. Vet dock inte om tex eBay tillåter presentkort, men det kan ju vara värt att undersöka. Det finns väl också sådana där sajter som säljer CD-nycklar och dylikt som också fungerar som marknadsplatser, vilka också brukar ha presentkort, men många av dessa sajter är minst sagt tveksamma, så hade satsat på något etablerat som eBay eller dylikt istället. Det vill säga om det inte går att ångra köpet.

Last edited: 19 jun 2024
    Kristy gillar detta.
  8. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 014

MINA ENHETER

Efter att ha läst bernards två länkar i inlägget här ovanför så tror jag nog min tanke om att skapa en ny betalningsprofil inte kommer funka.
    Google Play verkar ju knutet till ett enda land, vilket bara kan bytas en gång per år, som det står.

Det jag först pratade om, betalningsprofiler, är något som styrdes här:
    Sign in - Google Accounts
    Då, 2018, var det inte några konstigheter att ha två betalningsprofiler i ett och samma google-konto. Jag kunde på så sätt skaffa "Youtube TV" (en tjänst som bara finns i USA) med min amerikanska betalningsprofil som jag skapade, samtidigt som jag hade kvar min vanliga svenska betalningsprofil i samma google-konto som skötte mina betalningar för googles musiktjänst och allting annat. Gissar att tanken kan vara att den som bor i flera länder ska kunna skapa flera betalningsprofiler.
    När jag nu kollar på denna länk så ser jag inget sätt att lägga till en ytterligare betalningsprofil. Men som sagt, detta var 2018, saker kan ha ändrats.
    Just Google Play verkar ju ha ett eget system och egna regler, som inte är knutet till de betalningsprofiler jag syftar på.