Google Play Price Calculator

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av e7andy, 6 sept 2012.

1. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    När jag lanserade min första betalapp på Play Store i helgen så funderade jag lite hur jag skulle sätta mina priser när vissa länder har 0% i moms och andra har 25%.
    Det jag kom fram till var att jag ville att slutkund skulle "belastas" lika mycket oberoende av momsen så därför räknade jag fram så att det blev samma summa i alla länder.
    Exempel:
    I Sverige kostar appen 12 kr + moms = 15 kr
    I Australien blev 12 kr = 1.74 AUD vilket om man konverterar tillbaks blir 12 kr eftersom det inte är någon moms på köpen där. För att "belasta" slutkund med 15 kr även i Australien så måste man höja priset till 2.2 AUD vilket blir 15.19 kr.

Det blev ett evigt räknande fram och tillbaks och lösningen på det problemet är så klart att låta datorn göra jobbet.

Här är min lösning:
    http://www.nextsource.se/service/android/google_play_price_calculator/

Den fungerar som tjänsten i utvecklarkonsollen på Play Store och använder Googles valutakonverterare och gör mängder med AJAX-anrop mot den. Ett anrop för varje konvertering. Det jag lagt till är att den gör en extra konvertering tillbaks till SEK så att man ser hur mycket slutkund "belastas". Det går också att ändra värdet i varje valuta och direkt se vad det blir i SEK.

Mitt verktyg är bara ett hjälpmedel för att enkelt se ungefär hur mycket det belastar plånboken i varje land. Man bör så klart även ta hänsyn till vilken betalningsförmåga invånarna har i landet och kanske sänka priset i länder där lönenivån ligger lägre, men också höja i de länder där man i genomsnitt tjänar bättre.

Last edited: 7 sept 2012
    Das Erdbeerkuchen och ASR gillar detta.
  2. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag har nu lagt till en funktion som gör att man kan mata in det pris man vill ta i varje land, dvs. om jag vill att appen ska kosta 15 kr i varje land så sätter man det som "target price", trycker "Auto fill" så räknar den fram vad det blir i varje lands valuta.

Skillnaden från standardfunktionen är att den här inte tar hänsyn till momsen i de olika länderna utan gör bara en valutakonvertering rakt av.

3. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Problem. Google tyckte inte riktigt om det jag höll på med utan skickade vidare requesten till en captcha för att verifiera att jag inte var ett skript.
    För tillfället ligger tjänsten nere. Den fungerade alldeles ypperligt i 2 dagar :)

4. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Ok, nu ska problemet vara löst. Jag bytte till att använda Yahoo Finance API för valutakonverteringar. Det verkar dock vara ett inofficiellt API, men det verkar fungera bra.

Det är dock långsammare än Googles tjänst. Hos Google tog det ca 3 sekunder att göra alla slagningar. Nu tar det ca 10 sekunder.

5. Varazir

Varazir Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Har inte tex forex nått api för dte ?

6. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag har inte hittat något från dem.

Här är ett annat alternativ:
    http://openexchangerates.org/

Ytterligare ett alternativ skulle vara att ta hem en XML-fil en gång per dag och sedan ha en lokal service som använder den. Växelkurserna förändras inte jättesnabbt och för det behovet jag har så behövs inte realtidskurser:
    http://www.ecb.int/stats/eurofxref/eurofxref-daily.xml
    Det här är nog det bästa alternativet och borde ge mycket bättre svarstider.

Referens:
    http://stackoverflow.com/questions/4873873/realtime-currency-webservice

7. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Ännu en uppdatering. Jag skrev ihop min egen valutakonverterare som använder växlingskurserna från ECB: http://www.ecb.int/stats/eurofxref/eurofxref-daily.xml
    XML:en hämtas hem en gång per dag för att inte belasta någon server i onödan.

Konverteringen går nu betydligt snabbare.

8. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Hej,

Jag förstår hur du tänker, men undrar om du inte gjort det onödigt krångligt för dig?

Varför är det viktigt att det blir exakt samma prislapp i olika länder? Dels så blir det ju olika summor du tjänar i olika länder, så det blir fel ändå. Och som du själv påpekat så är betalningsförmågan och viljan olika i olika länder. Och inte minst psykologiskt, om det kostar 1,99 i en valuta och 2,15 i en annan så känns det dyrare i den andra valutan även om det motsvarar samma mängd guld. :-)

Inte menat som kritik utan bara lite allmänna funderingar. Jag har inte testat den modellen själv, så jag kan inte säga vad som fungerar bra, utan bara hur jag tänker.

9. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Precis som jag skrev i mitt första inlägg:
    Tanken är att man kan använda tjänsten till att först få fram samma pris i alla länder. Sedan justerar man så att priserna blir "snyggare" och anpassas till lönenivån i det landet. De är ganska svårt att lägga in det i tjänsten så att det beräknas automatiskt.
    När man sedan är klar så flyttar man in priserna i utvecklarkonsollen.

Googles tjänst i utvecklarkonsollen beräknar priser utifrån vad man som utvecklare vill få i varje land. Det ger olika kostnad mot slutkund, dvs. lägre pris i de länder med lägre moms. Den tar inte hänsyn till lönenivåer i de olika länderna utan tar samma pris utan moms i alla länder.
    Den har heller ingen funktion för att visa vad priset blir i SEK när man väl satt ett pris i ett lands valuta utan då måste man köra konverteringen själv via någon annan tjänst.

Min tjänst beräknar priser utifrån att man kan ta mer i de länder med lägre moms, men ändå få samma kostnad mot kund. Alltså en större vinst.

Tänk också på att kunderna inte ser att det är olika priser i olika länder.

Last edited: 10 sept 2012
    evening.beam gillar detta.
  10. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Nästa steg i utvecklingen för tjänsten är så klart att ta hänsyn till köpkraften i varje land. Det gäller bara att hitta något lämpligt verktyg för att mäta köpkraft.
    Det heter Purchasing Power Parity (PPP): http://en.wikipedia.org/wiki/Purchasing_power_parity
    Där finns Big Mac Index, Starbucks tall latte index och OECD comparative price levels.
    Finns det någon som känner till någon bra källa till någon av dem? Helst en xml feed.

11. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Sorry, jag missförstod dig innan vart du strävade. Ditt förtydligande var bra.

Måste det vara en dynamisk dataström? Förvisso ändrar sig detta över tiden (dock inte varje dag), men det är små rörelser och det som är intressant, de relativa förändringarna, är ganska små.

Jag tänker att man inledningsvis kunde utgå från en statisk lista och sedan om ett år kan man kolla om det inte faktiskt stämmer ganska bra ändå. Speciellt med hänsyn till att det ändå blir manuella avrundningar så spelar decimaler inte så stor roll?

Här är lite statisk info om det är till någon nytta:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Big_Mac-index
    http://www.scribd.com/doc/102253973/Big-Mac-Index-July-2012

Mvh,
    E.B.

12. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Konverteringshastigheten har fått sig ett enormt lyft. Lösningen är att låta klienten (webbläsaren) göra all konvertering. När sidan laddas så hämtas ett JSON-objekt med aktuella valutakurser som sedan används.

Jag har hittat några källor för att kunna implementera köpkraftsberäkningar, men har inte hunnit bygga något på det ännu.

13. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag har lagt till indiska rupier (INR) och ryska rubel (RUB) eftersom de aktiveras som nya valutor i Play Store den 25 oktober.

14. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Brasilianska Real (BRL) inlagd eftersom den läggs till den 17 december.

15. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    HUF och TWD tillagda och aktiveras i Play Store den 12 augusti. Dock fungerar inte TWD ännu eftersom ECB inte har någon växelkurs för den valutan.
    Så just nu så rekommenderar jag att ni använder Googles konvertering. Ex. Om ni vill att priset i Taiwan ska bli motsvarande 15 SEK så sök på: 15SEK to TWD

Edit:
    Jag har nu bytt leverantör av växelkurser till https://openexchangerates.org/ och får då även en växelkurs för TWD så nu fungerar allt som det ska igen.

Last edited: 8 aug 2013
  16. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Nu har jag lagt till alla de 25 nya valutorna som kommer den 12 februari.

evening.beam gillar detta.