Google Play vill ha "features"

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Danneman101, 24 apr 2012.

1. Danneman101

Danneman101 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har precis laddat upp min apk till Google Play, men då dyker en gul text upp som säger:

"This apk requests 2 features that will be used for Google Play filtering:
    android.hardware.screen.portrait
    android.hardware.touchscreen"

Läste lite om features här:
    http://developer.android.com/guide/topics/manifest/uses-feature-element.html

Måste jag ange något så självklar som att det är en touchscreen som appen ska köras på, och att den går att använda i portrait-mode? Är detta verkligen nödvändigt?

Min app körs endast i porträtt-mode, btw, men det är ju redan angivet i:
    android:screenOrientation="portrait"

Last edited: 25 apr 2012
  2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det kan finnas appar som inte behöver touchscreen och det kan komma enheter som saknar touchscreen, så det är inte helt självklart. Sen har du låst din app till portrait. Tänk att användaren har en fast monterad enhet liggande i landscape, t.ex. fabriksmonterad bilnavigator. Då vill du inte ladda ner några appar som kräver portrait.

3. Mellon

Mellon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Det står i din manifestfil att detta är två feature request som skall användas. Så om du är ok med det behöver du inte göra något mer utan bara gå vidare i din process att få upp appen på Google Play Store :)

4. Danneman101

Danneman101 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ah, ok, då missförstod jag det hela. Det är inget jag måste implementera, utan det är redan implementerat i min manifest-fil.

Det är inga problem med de begränsningarna - appen är gjord för touch (kan inte tänka mig att den funkar annars), och de få personer som låser sin enhet som bilnavigator i horisontellt läge är nog inte aktuella för just den här appen ändå.

Tackar åter för era råd :)