Problem: Google Play

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av LMMP, 1 mar 2025.

1. LMMP

LMMP Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

Jag vill köpa Youtube Premium men ingen betalningsmetod fungerar för mig.
    Jag har en betalnings kort från SEB och vad jag förstår så stöds den inte på Google Play.
    Jag har Pay Pal konto men det går inte heller att köpa med saldo eftersom att betalningen kräver att man har kopplat kortet som i mitt fall inte stöds.

Finns det andra sätt att köpa premium?
    Har funderat om det går att köpa Google Play presentkort någonstans? Och sedan betala med google saldo?

2. Hakan2

Hakan2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Alla Mastercard, Visa och Amex kan läggas in i Google Play för onlinebetalningar, även de från SEB. Du måste förväxla det med kontaktlösa betalningar med Google Wallet, som bara vissa kort stödjer (exv inte Amex).

jnsson gillar detta.
  3. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 771
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Vad får dig tro att Amex inte stöds av Google Wallet? America Express tillexempel är Amex i Asturalien och har stöd för Google Wallet.

Det flesta butiker i Sverige dock har inte kortinlösningsavtal med terminalerna utanför MasterCard och Visa och därmed kan du inte betala med andra typer av kortutgivare i den terminalen.

Som Swedbank, Handelsbaneken avtal normalt inkluderar bara MasterCard, Visa för 1200-1500:- i avgift för kortinlösning 1 gångsavgift vill man acceptera andra kort får man köpa tillägg till dessa inlösen för extra.

Är man i en typ av industri som jobbar med Turism Hotell, och likande så kan det bli mer vanligt att man fixar fler inlösningsavtal med fler kortutgivare så man kan ta emot och ta betalt av världen alla människor, men dessa kort normalt sätt är inte super populära överlag i Sverige. Därmed bruka flesta företag inte fixa dessa avtal.

Och är korten inte allt vanligt på en marknad så finns det ingen ide aktivera Google Wallet support från deras sida av kort utgivna i dessa länder då det möjligen rör sig om extremt småa siffror par hundra till kanske några tusen kort bara.

Men har Google Wallet support för kort som är utgivna i typ USA, Australien och likande där korten är mer populära.

4. Hakan2

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Mobila kontaktlösa betalningar har inget med inlösenavtal att göra och jag menade ju naturligtvis Amex i Sverige. De stödjer bara Apple Wallet för kontaktlösa betalningar i mobila enheter, varken Samsung eller Google Wallet alltså. Det har inget att göra med om de kan användas i terminalerna med chip kontaktlöst med fysiskt kort eller inte. Likadant med exv SEBs kort. De fungerar i Samsung och Apple Wallet, men inte i Google wallet.

Hitta betalningsmetoder som stöds - Sverige - Google Wallet Hjälp

När det gäller Amex är det en välbekant begränsning för oss med Androidmobiler i Sverige sedan många år. För oss som har deras kort i alla fall.

Last edited: 1 mar 2025
    Termi79 gillar detta.
  5. tag

Mottagna gillanden:
    1 771
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Det är kortutgivaren som aktiverar stödet, för länderna, sedan är det upp till bankerna som delar ut deras kort och implanterar det med deras konton.

Det är väl där skon klämmer normalt sätt, personligen tror jag har sätt 4 personer i hela mitt liv med ett Amex kort. Skaran är väldigt liten jämfört mot Visa eller MasterCard, men det hade ju inte varit dumt för butikerna om alla banker börja dela ut alla kort alla typer av kort och därmed skapa mer konkurrens vilket skulle abslout hålla nere % butikerna får betala när en person andvänder korten.

MasterCard och Visa dominansen gör att det i princip kan ta 2% av transaktions beloppet då det inte finns så mycket val.

6. bertone_x19

bertone_x19 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    98

MINA ENHETER

Vad har du för telefon? Samsung Wallet funkar med SEB...

7. Hakan2

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Sidospåret med kontaktlösa betalningar är inte relevant här. Alla kort går att lägga in i Google Play för onlinebetalningar av prenumerationer, under Betalningsmetoder.

Klurre gillar detta.
  8. bertone_x19

bertone_x19 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    98

MINA ENHETER

Fast det funkar iofs - kör så själva...

9. tag

Mottagna gillanden:
    1 771
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Har man en bank som inte är anslutet till Google Wallet och man vill ändå andvända Pay så kan man skaffa Curve

Så kan man länka alla kort i ett och samma kort.

10. Klurre

Klurre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    853

MINA ENHETER

Tråden handlar väl ändå om Google Play.

Hakan2 gillar detta.
  11. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    677
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Skaffa annars ett gratis visa kort från antigen northmil eller lunar.