Google Podcasts - uppspelningsnotifikationen försvinner ofta?

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 28 jan 2021.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

När jag lyssnar på Google Podcasts så märker jag att notifikationen för uppspelningen ofta försvinner från notifikationsfältet, trots att jag är i full gång med lyssnandet och har en aktiv uppspelning. Har Android 11. Efter att notifikationen försvinner så kan jag ibland dra ner notifikationsfältet fullt och sen i den något dolda vyn som visar media-notifikationer se notifikationen igen och ha möjlighet att pausa, spola tillbaka osv. Men den försvinner från huvudvyn för notifikationer samt från låsskärmen alltså, och det är väldigt frustrerande. Har stängt av batterispar-grejer. Någon som märker av samma? Började i och med Android 11 tror jag, då notifikationsfälten gjordes om lite i samband med A11, men det har blivit ett betydligt mer frekvent problem den senaste tiden tycker jag. Tidigare märktes det bara någon gång ibland. Nu händer det nästan dagligen att notifikationen ej är kvar, trots att uppspelningen varit konstant igång så att säga.
    Tankar? Kan man tvinga den att vara kvar?
    Har Pixel 3a. Android 11.

EDIT:
    Även om jag stänger appen Google Podcasts själv och sen startar ljuduppspelningen på nytt, så fortsätter notifikationen för det mesta att vara försvunnen. Dvs omstart av appen hjälper ej. Har iaf inte hjälpt den senaste tiden, de senaste månaderna som jag minns tillbaka till. Minns ej hur det var innan dess, om omstart löste problemet då.
    Detta gäller endast Google Podcasts, övriga appar funkar utmärkt.

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 345
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Försvinner den även medans du spelar upp en podcast? För mig försvinner notisen då o då under nätterna, men aldrig under tiden jag spelar upp ett podcast avsnitt

3. N6290

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Ja precis, den försvinner ofta under uppspelning. Eller rättare sagt, den ligger inte som aktiv, syns inte högst upp där den brukar synas och finns inte på låsskärmen. Jag måste dra ner rullgardinen/notifikationsfältet så långt som möjligt, då finns den kvar fast "dold" i det nya läget som Android 11 införde.

4. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 345
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Det är för att den ska vara i det "dolda" läget i Android 11 (iallafall på Pixel telefoner)

5. N6290

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Nja, i det dolda läget brukar endast notifikationer jag inte använt på länge hamna. Eller rättare sagt, alla notifikationer syns ju alltid i det dolda läget, men de ska synas i huvudsyn också, problemet är när de endast syns i dolda läget och försvinner från huvudvyn. Säg att jag lyssnade musik för ett par timmar sen, då försvinner notifikationen från huvudvyn och syns endast i det dolda läget när jag inte rört den på några timmar.

Google Podcasts har fungerat ungefär som avsett tidigare, detta problem började först nyligen, dvs inte när jag fick A11 förra året.

Alla andra appar beter sig som avsett, om jag lyssnar på Storytel, Youtube Music eller annat så visas notifikationen där den ska visas, dvs högst upp i notifikationsläget (huvudvyn) och på låsskärmen. Där visas den oavsett om jag spelar upp något just då eller om jag pausat tillfälligt. Den försvinner inte på detta märkliga sätt för de apparna.
    Så det är något med just Google Podcasts som sticker ut, den beter sig felaktigt.

Jag har Pixel 3a.

6. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 345
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Det var denna jag pratade om Android 11 Beta 1 brings media controls to Quick Settings, plus a redesigned 'output picker'

7. N6290

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

I den slutliga versionen av 11 ser det inte riktigt ut sådär. Istället för att ha notifikationen allra högst upp, som bilderna i artikeln visar, så ligger den fortfarande en bit ner, tillsammans med övriga notifikationer. Men det beror på hur långt man dragit ner notifikationsfältet (hela vägen eller enbart en bit) för om den syns eller inte.

Nåväl, får hoppas på kommande uppdatering av google-appen (som google podcasts är en del av) och att det löser mitt problem.